O comandă neobișnuită, primită în anul 1786 din partea unui preot iezuit spaniol, pentru o lucrare care urma să fie interpretată cu ocazia slujbei din Vinerea Mare la Oratorio de la Santa Cueva (Peștera sacră) din Cadiz (Spania), l-a determinat pe Joseph Haydn să compună o serie de sonate orchestrale, meditații la ultimele cuvinte rostite de Hristos în timpul răstignirii, care să însoțească drama profundă și contemplativă, tema monumentală și în același timp atemporală, într-o formă care transcende limitele unui singur gen, conform descrierilor din Evagheliile după Luca, Matei și Ioan.
Compilate la sfârșitul Evului Mediu și cuprinse spre sfârșitul secolului al XVII-lea într-o devoțiune specifică, cuvintele lui Iisus și interpretarea lor omiletică urmau să fie încadrate de o muzică adecvată, o tradiție care se va regăsi și în splendida capodoperă a lui Joseph Haydn, una dintre cele mai cunoscute creaţii destinate timpului prepascal din întreaga istorie a muzicii universale.
O partitură originală, scrisă pentru o orchestră completă din perioada clasică, „Ultimele șapte cuvinte ale Mântuitorului pe cruce” de Joseph Haydn este tema noastră de meditație pentru cea de a treia seară a Săptămânii Mari. O temă de muzică sacră, pe care Filarmonica Arad a cuprins-o în programul orchestrei simfonice și al dirijorului Cristian Neagu, în seara de miercuri, 12 aprilie 2023, la ora 19!
Citiți principiile noastre de moderare aici!