Dacă ești director în funcție și vrei să candidezi pentru încă un mandat și mai și înveți un pic, ai toate șansele de a recâștiga funcția pentru următorii patru ani. Proiectul publicat deja pentru metodologia de concurs a directorilor unităților de învățământ lasă pe mâna directorilor aflați în funcție posibilitatea de a-și numi comisia de concurs. Adică pe cei care trebuie să îi evalueze la proba de interviu și de CV, cele care de altfel au cel mai mare punctaj. Dacă la proba scrisă care, potrivit proiectului, se susține la nivel județean, cu subiecte concepute de o comisie județeană de elaborare a subiectelor, se pot primit maximum 25 puncte, pentru interviu se acordă 70 de puncte, iar pentru CV alte 50 de puncte. În total 145 de puncte din care 120 sunt date de comisia din școală, acolo unde s-ar putea derula mare parte din probele de concurs.
Cine sunt cei care vor da note directorilor de școli? Potrivit proiectului din comisie fac parte un inspector școlar general adjunct sau unul de specialitate, două cadre didactice și doi (sau mai puțin, în funcție de modul de finanțare al școlii) reprezentanți ai autorităților locale, toți patru fiind propuși de Consiliul de Administrație al unității de învățământ pentru care se organizează concurs. Adică consiliul de administrație condus vreme de cel puțin un an de zile chiar de către candidatul care va intra în concurs.
Patru voturi din cele cinci sunt cele ale membrilor propuși indirect de către candidat. Cei patru vor analiza dacă planul de managemet este bine susținut, este bine gândit etc. Vor da cele mai multe puncte posibile din tot concursul pentru vorbe. La aceștia se mai adaugă un delegat din partea cultului (la liceele cu profil teologic).
Chiar dacă nu toți directorii pe funcție vor dori să mai candideze, în proporție de 80%, numele lor va fi trecut pe lista candidaților. Dacă vor avea un contracandidat chiar din școală sau din altă unitate de învățământ, în mod cert șansele acestora vor păli în fața veteranilor pe funcție.
Contact, liderul sindicatului de învățămât arădean, Dănuț Ieneșescu a declarat: „În acest moment este doar un proiect. L-am trimis în școli membrilor noștri de sindicat pentru a fi analizat. Cu siguranță sunt și lucruri care pot fi schimbate. Așteptăm propunerile concrete ale sindicaliștilor pentru a putea solicita modificări acolo unde se impun”, a precizat liderul SDÎ Arad.
Profesorii ignorați
Nu apare în proiect nici măcar o mențiune legată de consiliul profesoral, de cei care inevitabil vor fi conduși de către noul director. Nu se ia în calcul votul lor sau acordul lor. Totul este lăsat la mâna Consiliului de Administrație. Poate nu ar strica ca cei patru membri din comisia de concurs să fie propuși prin vot de către consiliile profesorale. Teoretic, mai multe minți ar putea alege mai bine decât cei 9, 11 sau 13 câți membri sunt în consiliile de administrație ale școlilor. După un an de muncă cot la cot cu directorul, ar putea exista un anumit subiectivism din partea celor chemați să evalueze.
Condiții de participare
Candidatul trebuie să dețină minim gradul II sau doctorat, să fie membru ai corpului experților în management educațional, să fie titulari, să fi obținut doar calificativul „foarte bine” în ultimii trei ani consecutivi, să nu fi fost condamnați penal.
Citiți principiile noastre de moderare aici!