Cel mai tânăr Campion Național Absolut din istoria Campionatului Național de Raliuri al României, de asemenea multiplu Vicecampion Național, Vali Porcișteanu, pledează pentru siguranța traficului rutier, organizând cursuri de condus defensiv și chiar criticând modul în care se face școala de șoferi în România.
Cunoașterea propriei mașini
JURNAL ARĂDEAN: Ce înseamnă de fapt conducere defensivă?
VALI PORCIȘTEANU: Conducerea defensivă se referă la comportamentul șoferilor, la modul în care se adaptează tuturor situațiilor cu care se pot întâlni în trafic, dar în primul rând cum își cunosc mașina, pentru că totul pornește de la a înțelege totul despre mașina ta, de a cunoaște absolut toate detaliile despre ea. Mașinile sunt diferite, generații diferite, tehnologie diferită. Mașinile au evoluat foarte mult, trebuie să evoluăm și noi. Aș putea face o paralelă cu evoluția telefoanelor și cât de complicat poate fi să folosim un telefon nou la adevărata lui capacitate, dar viața noastră nu depinde de telefon, așa cum poate depinde de modul în care cunoaștem și folosim propria mașină.
J.A.: Mașinile au, însă, tot mai multe sisteme de siguranță.
V.P.: Așa este, o mașină poate avea mai multe, sau mai puține, sisteme de siguranță, active și pasive, pe care noi trebuie să le înțelegem foarte bine și să fim corect poziționați față de ele, ca să știm ce avem de făcut și să ieșim, de exemplu, dintr-o mașină cât mai puțin șifonați în cazul unui accident, de fapt despre asta este vorba. Mașinile de generație veche se deformau mai puțin, dar aveau de suferit cei din mașină, iar acum mașinile noi se deformează foarte ușor, foarte rău, de parcă sunt făcute din carton, ca să absoarbă cât mai mult din șoc, iar cei dinăuntru să aibă cât mai puțin de suferit, asta e ideea, să ieșim cât mai bine, că fierul se repară. Cam asta e discuția principală despre conducerea defensivă, tehnici pe care șoferul trebuie să le cunoască, să nu se pună în pericol, să anticipeze, să înțeleagă ce fac cei din jurul lui
J.A.: Acestea nu vin odată cu experiența la volan?
V.P.: Ba da, e adevărat, se adună experiență odată cu numărul kilometrilor parcurși la volan, dar anumite lucruri, totuși, trebuie să-ți fie explicate de cineva care înțelege foarte bine acest fenomen.
Deficiențele școlilor de șoferi
J.A.: Nu sunt explicate la școala de șoferi?
V.P.: E adevărat, cele mai multe asemenea informații ar trebui asimilate la început de drum, dar nivelul la care este acum școala de șoferi în România este departe de ceea ce ar trebui să fie. Conducerea defensivă aș împărți-o în două părți, una primară, de bază, care ar trebui predată în școala de șoferi, iar a doua, mai elaborată, să fie învățată după ce șoferul capătă o ușoară experiență și începe să înțeleagă traficul. E greu să mai schimbi ceva la un șofer cu zeci de ani de experiență, unde totul e automatism deja, chiar dacă e greșit. De aceea, totul ar trebui să pornească, începând cu poziția corectă la volan, cu manevrarea corectă a tuturor comenzilor, din timpul școlii de șoferi, pentru că altfel e foarte dificil să te mai corectezi.
J.A.: Până și legislația se mai schimbă.
V.P.: Binențeles. Sunt foarte mulți care nu sunt la curent cu modificările legislative. Cine mai face update-uri? Noi singuri trebuie să ne punem la punct cu ele, nimeni nu va sta cu biciul în spatele nostru și să ne trimită să învățăm ce a mai apărut. Condusul e ca oricare altă meserie, trebuie să fii tot timpul la curent cu ce e nou și cu ce a mai apărut în domeniu.
J.A.: Probabil că toate aceste lucruri ar trebui explicate încă din școală.
V.P.: Care școală, aia pe care o faci ca un roboțel? Mergi pe același traseu, cu 20 km/h, nu este suficient, termini școala doar ca să iei permisul nu să și înveți să conduci. Prima tentație a unui tânăr care tocmai și-a luat permisul este să vadă cum e și la viteză mai mare, iar de aici apar și multe nenorociri.
J.A.: Nu cred că legea permite instructorilor să iasă, de exemplu, cu elevii pe autostradă.
V.P.: Nu, nu permite, tocmai asta e problema, legislația este prost făcută și nu permite unui instructor să ducă elevul pe autostradă, sau într-o zonă protejată, pentru ca acesta să înțeleagă cum e să conduci cu 100 sau 120 km/h. E constrâns instructorul să nu poată învăța elevul cum e cu condusul la o viteză mai mare. Acestea ar fi doar câteva dintre motivele pentru care m-am hotărât să predau cursurile de condecere defensivă. La Arad am fost deja de câteva ori, vedeți și acum am venit cu mașina cu două volane și cu simulatorul de impact.
J.A.: Care e treaba cu acest simulator?
V.P.: Pentru două persoane, prinse binențeles cu centura de siguranță, se simulează un impact la viteza de 15 km/h. Când realizează oamenii cât de tare sunt zdruncinați la această viteză mica, îi cam pune pe gânduri. Își dau seama ce ar putea să pățească la o viteză mai mare. Dar pentru că nu e ușor să ne deplasăm cu acest simulator și cu tot ce mai avem, lucrăm de obicei cu firme, care vor să-și instruiască angajații. De altfel noi instruim cam tot ceea ce ține de patru roți, pregătim inclusiv piloți de raliuri, prin școala de pilotaj care îmi poartă numele.