BUTENI. E agitaţie în comunitatea ortodoxă din Buteni. O localnică ne-a contactat, luni, la „telefonul cititorului” pentru a ne semnala următoarea situaţie:
„Preotul nostru a ieşit în pensie de anul trecut şi nu eliberează casa parohială, ca să se mute preotul nou care a venit în locul dânsului. Şi mai ceva: nu eliberează casa unde facem nunţi, botezuri, parastase… Nu putem face nimic, că acolo e vesela. Dar vechiul preot ţine tot acolo gresie, faianţă… pentru casa pe care şi-o face, să se mute. Iar noi nu putem să folosim spaţiul. Nici noi şi nici coriştii care acolo ar trebui să facă repetiţii, nici fanfara… Nici nu ştim dacă mai există instrumentele… Când se mută? Când are de gând să elibereze sala şi casa parohială? Când predă cheile?” – întreabă T.A., enoriaşă a bisericii.
Ea consideră că noul preot „este hărţuit, pur şi simplu”, acesta fiind pus în situaţia de a face naveta de la Hodiş, unde locuieşte, ori de câte ori e nevoie de el la biserică sau la evenimente unde trebuie să oficieze slujbe, ori pur şi simplu să fie alături de enoriaşi.
Am încercat să ne lămurim în legătură cu situaţia de la Parohia Buteni luând legătura cu Arhiepiscopia Aradului. Reprezentanţii instituţiei ne-au transmis că ar exista o „înţelegere” între vechiul preot Marian Ciucur şi noul preot Valentin Herbei, potrivit căreia preotul pensionar mai poate să rămână în casa parohială.
Atitudine securistoidă
L-am contactat pe preotul pensionar Marian Ciucur pentru a afla când are de gând să elibereze casa parohială.
„Nu ştiu, nu pot să precizez” – a răspuns acesta.
Întrebat care e termenul prevăzut în „înţelegerea” cu noul preot, părintele Ciucur a spus:
„Asta e problema noastră. E întărită la notariat. Nu are Jurnal arădean nimic cu problemele noastre!”
„Au enoriaşii” – i-am replicat – enoriaşi care tocmai de aceea au apelat la Jurnal arădean: pentru clarificarea situaţiei.
„Care enoriaşi? Să se prezinte, cu nume şi prenume!” – a „ordonat” pr. Ciucur.
Am repetat că am fost contactaţi de o doamnă din Buteni…
„Să fie sănătoasă doamna! Şi să se intereseze la oficiul parohial sau la protopopiat, nu la Jurnal arădean” – ne-a retezat-o, creştineşte, preotul pensionar, după care – într-un gest de maximă bunăvoinţă – ne-a trântit telefonul în nas.
Comunitate divizată
În grija Parohiei Buteni se află puţin peste 1.000 de credincioşi ortodocşi. Comunitatea e împărţită, desigur, în două tabere. Una îl susţine pe vechiul preot care, deşi s-a pensionat, e dorit în continuare ca „preot activ”. Cealaltă „tabără” e alături de noul preot, pe care şi-l doresc aproape de ei, în sat.
Potrivit informaţiilor noastre, după pensionare, vechiul preot s-a adresat Arhiepiscopiei cu rugămintea de a-i fi permis să mai locuiască în casa parohială. Arhiepiscopia i-a transmis această dorinţă noului preot. Care… ce era să facă? A acceptat ca predecesorul său să rămână o perioadă în casa parohială, până când reuşeşte să finalizeze lucrările de construcţie şi amenajare a casei (personale) în care să se mute. A fost invocat un accident pe care l-a suferit părintele Ciucur, care l-a ţinut multă vreme în spital – motiv pentru care lucrările au întârziat.
Din dragoste creştină…
„Pentru a nu exista prilej de tulburare a liniştii în comunitate, i-am îngăduit părintelui să mai rămână în casa parohială. Am socotit să îngădui un pic de toleranţă pentru un asemenea lucru” – ne-a explicat noul preot paroh din Buteni, Valentin Herbei.
I-am atras atenţia că pune interesul vechiului preot mai presus de interesul enoriaşilor.
„Nu, nu este adevărat. Mai ales că nu e vorba de o atitudine a tuturor credincioşilor în privinţa aceasta. Nu toată comunitatea susţine acelaşi lucru. Unii sunt de altă părere. Şi atunci trebuie să avem toleranţă. Trebuie să încerc să le rezolv cu înţelepciune. Vă asigur că nu pun interesul vechiului preot deasupra interesului credincioşilor. Pun mai presus interesul parohiei, unitatea parohiei” – a spus, împăciuitor, părintele Valentin Herbei.
Preotul paroh din Buteni a recunoscut că, în calitate de „simplu om”, ar fi putut cere evacuarea vechiului preot din casa parohială, dar în calitate de „reprezentant al bisericii” nu a putut face acest lucru.
Ne întrebăm, în acest context, dacă părintele pensionar Marian Ciucur a decis să rămână în casa parohială în calitate de „simplu om” sau în calitate de „slujitor al bisericii”. Sau poate că nu-i treaba Jurnal arădean să(-şi) pună astfel de întrebări…
Termene
Una peste alta, casa parohială din Buteni ar trebui eliberată de vechiul preot la sfârşitul lunii octombrie a acestui an. Iar cheia de la „casa culturală” unde se ţin diverse evenimente (şi unde pr. Ciucur depozitează şi materiale de construcţie) ar trebui predată săptămâna viitoare.
Trimite articolul
XAbia așteptați să găsiți un motiv să puteți ataca Biserica!
De fapt este vorba chiar de înțelegere, iar voi îi dați titlul de conflict! Trist!
-
pleaca ma d-aici cu ideile tale
tu nu vezi ca multa lume are o parere nasoala despre popi dupa cate se intampla la ei ,, la popi, care ar trebui sa fie un exemplu de corectitudine si modestie pt toata lumea Nu cu biserica si cu credinta are bai lumea ci cu unii popi care nu toti sunt adevarati slujbasi ai bisericii
Citeste presa centrala sa vezi ce se mai intampla in toata țara si apoi vorbeste. Sa ai tu atatea bube-n cap cati popi comit nereguli , contraventii si alte alea.Asa ca ……las-o jos că măcăne!-
Despre acei popi ,poti sa-ti faci orice opinie iti doresti! Insa ,aici, in cazul de fata ,preotii chiar au procedat corect ,cu omenie si in spiritul Bibliei,inclusiv replicile si atitudinea preotului pensionar sunt perfect in regula,fata o jurnalista care ,asa intelege dansa sa faca jurnalism,bagand batul prin gard si incercand ,astfel, sa creeze agitatie sau sa atate spiritele!
-
Diana, este aceeași “jurnalistă” aprigă și acidă la adresa pensionarilor care vezi Doamne nu înțelegeau că au un orar să iasă din casă la cumpărături și astfel răspândeau carcalacul lui Ahmet al Diribomba !
Acum are un subiect foarte aprins și cu adânci conotații !
Două pitpalace plictisite, o neica habarnistă și o stafidă ortodoxă au ele un război cu Biserica !
Dar cum a participat la marea sperietoare plătită din banii guwernului ( publici adicătelea, habarnisto!) colaborând la jaful petrecut, nu vrea să scrie ???!!
Hai, pa trâmbițe sparte !
” Furtuna…intr-un pahar cu apa”…cam asta este acest articol. Este trist ca nu spuneti ca un preot de tara , cu o parohie, cu putini enoriasi, nu a putut sa isi construiasca o casa, a lui, in care sa ramana dupa pensie. Si eu inca mai cunosc preoti , la limita pensionarii,…disperati ca nu vor avea unde locui. Desigur este mai bun ratingul…la stiri de scandal. Apropos, stiti cam cit este salariul unui popa de tara, cit dea statul, si cit enoriasii?
Articolul este putin tendentios ! Cine-l cunoaste pe parintele Marinica stie ca este un om bun, un preot bun, dar care a avut nesansa de a avea in preajma cativa enoriasi dificili…
-
“Enoriași dificili”, adică nu au cotizat cotizat corespunzător,nu au stat cu capul plecat,nu i-au ridicat casă, faină gândire ai
-
Marinică și-a făcut o casa care seamănă mai mult cu un palat. Toți cei care îl susțin sunt în mintea lui bolnavă.
Ce moacă de bețiv are popa.
ambele tabere au gresit, batranul pensionar il inteleg nu are unde sa se mute? la alti crestini? temporar. Enoriasii? au dat cu ciocul in massmedia? de ce nu v-ati unit ca niste credinciosi cum se facea normal sa ii accelerati procesul de finalizare a casei prin munca voluntara? intr-o luna doua era gata. Pe noul preot il inteleg cu toate ca alte religii sau in alte parti il scoteau pe batran afara cu jandarmii si ordin judecatoresc, antiuman, dar legal. Din pacate asa functioneaza planeta. Deci stimati enoriasi, lasati televizoarele si toata lumea sa ii finalizeze proiectul la batran. La munca inainte Mars!
-
De ce nu a spus popa de de vreo 7 ani incaseaza in numa propriu subventiile aferente terenurilor ce apartin bisericii? E de 30 de ani in comuna, nu a avut timp sa termine casa?
-
..timp a avut cu banii o fi fost mai greu. Dar vorbim sa ne aflam in treaba..
-
Cunosc situația foarte bine. Amândoi preoții sunt oameni buni. Este o înțelegere scrisă între doi oameni și prea are presa ce sa comenteze. In vremurile astea tulburi trebuie să fiți mai buni și mai înțelegători, sa vă iubiți mai mult. Rușine pentru articolul asta pentru că este o palmă trasa ortodoxiei…in sine și nu un articol care urmărește audiență. Rușine…rușine și pentru cine la scris dar și pentru cine la reclamat.
,,,pentru casa pe care să-ți îngrijească și-o face,,,
Vă rog să traduceți și în limba română 1
Rezumatul intregului articol intr-o singura propozitie: “am fost contactaţi de o doamnă din Buteni…”
un nesimtit care e invatat sa ordone…diavol in sutana…
..ce conflict religios??!! Omul care a fost exemplu de verticalitate in comuna, asta merita? Nici macar pasuirea a câteva luni? Daca omul era pornit sa faca bani de pe enoriasi avea mult mai mult decat o casa de refugiu la pensionare… rusine d-nei T. A. si totodata stima minima pt Aradon care credeam pana acum ca se abordeaza subiecte mai serioase, decat problemele “enoriașilor” care nu ai ocupatii mai orientate spre cele de sus decat cele lumesti..care..is trecatoare.
Toti preotii sunt buni,teoretic…Parctic sunt niste salahori,trepadusi,AMIN!,niste profitori de conjunctura,niste clovni tristi care prea se baga in seama.Nu lipsesc la nici un eveniment social.Sunt stat in stat,nu misca nimic fara ei…Pana cand permitem asa ceva?
Ei nu au impozite,nu platesc dari,au monopol…Din ce cauza?
Marinică a fost orice numai preot nu. Afost văcar, găinar, orice, numai preot nu. Cei ce îl susțin sunt toti ca și el.