Sindicatul Național al Consilierilor din Serviciile de Probațiune (SNCSP) transmite că sunt singura categorie de personal din Ministerul Justiției căreia i-a scăzut salariul în urma aplicării legii unice de salarizare din anul 2018. Mai mult, în luna iunie, în ziua de salariu s-au trezit… fără bani.
„Consilieri cu studii superioare, care mereu trebuie să-și ceară drepturile garantate de lege prin proteste sau instanță, care lucrează în condiții insalubre, cu persoane cu grad mare de risc, dificultate și complexitate, fără pază, care ani de-a rândul au spălat WC-urile, inclusiv după infractori și au dat cu mopul, au derulat activități de secretariat, șoferie, IT etc., pentru că nu au avut angajat personal auxiliar, în ziua de salariu din data de 09.06.2023, s-au trezit fără bani în cont pentru că au îndrăznit să se revolte împotriva acestor nedreptăți prelungite, deși în toate zilele de grevă și alte forme de protest au muncit cel puțin câte 8 ore (fiind de notorietate că aceștia lucrează mereu peste program, chiar și nopțile, și în weekend-uri)”, transmite sindicatul consilierilor de probațiune.
Toate acestea după – spun cei de la SCSP – descurajări/intimidări repetate din partea Direcției Naționale de Probațiune (inclusiv prin intermediul unor angajați ai corpului de inspecție), legate de pretinsa ilegalitate a solicitărilor, de tăierea salariilor pe durata grevei şi de condiționarea promovării în grade profesionale.
Consilierii de probațiune au o contribuție majoră la sporirea siguranței comunității, la supravegherea și reintegrarea socială a persoanelor care au comis infracțiuni (majori și minori), la individualizarea pedepselor (reprezentând, astfel, sprijinul judecătorilor în pronunțarea sentințelor penale), aducând economii semnificative la bugetul statului și asigurând scăderea majoră a ratei de recidivă a infractorilor (recidiva în Probațiune este de aproximativ 3%).
În cei 23 de ani de existență a instituției Probațiunii, la nivel național au fost angajați doar 700 de consilieri, la un număr de peste 100 de mii de persoane sancționate penal, cu care serviciile de probațiune lucrează zi de zi.
„Pentru comparație, în sistemul penitenciar sunt cca 10.000 de angajați la 20.000 de deținuți, adică un raport de 1:2, spre deosebire de Probațiune, unde raportul este de 1:143 (fiind consilieri care supraveghează simultan 300 de infractori). În plus, personalul din penitenciare beneficiază de pensie de serviciu, decontarea ratelor la locuințele cumpărate cu credit bancar, de salarii sporite – chiar în 08.06.2023 a fost emisă ordonanța de urgență cu nr. 54 pentru mărirea salariilor lor, deși consilierilor de probațiune mereu li se spune că nu li se pot corecta greșelile de calcul ale salarizării, darămite să li se mai opereze măriri! Suntem de acord cu recunoașterea drepturilor tuturor categoriilor profesionale, dar nu admitem încălcarea prelungită a drepturilor noastre!”, spun cei de la SNCSP.
Consilierii de probaţiune continuă să reclame faptul că nu se aplică legea, lucru pe care îl tot reclamă de ceva vreme, însă fără vreun rezultat concret:
„O altă inechitate flagrantă este reprezentată de faptul că, deși consilierii de probațiune sunt singura categorie de personal din sistemul de justiție care a fost îndreptățită de lege și a obținut, prin sentinţe judecătoreşti, recunoașterea salarizării conform valorii sectoriale de referință VRS 605, tot personalul din sistemul de justiție a fost aliniat acestui coeficient, prin salarizare efectivă, mai puţin – singura categorie profesională cu acest drept – consilierii de probațiune. Conform VRS 605, personalul responsabil cu curățenia din instanțe va avea un salariu de 3800 lei, un conducător auto – cca 5000 lei, iar un grefier cu studii medii – de 8000 lei, consilierii de probațiune rămânând la același salariu de cca 3000 lei la debutant, mult mai puțin decât femeia de curățenie. În plus, alte categorii de personal pot derula activități suplimentare pentru sporirea veniturilor, în timp ce consilierii de probațiune au astfel de interdicții și incompatibilități: nu pot desfășura activități comerciale, în mod direct sau prin interpuși, nu pot fi administrator/asociat în societăți comerciale/civile/credit/asigurare etc. Mai mult, pe durata protestelor declanșate de consilierii de probațiune cu privire și la această nedreptate, angajatorul nu a căutat și nu a găsit soluții de remediere a problemei, considerând Ordinele președinților ÎCCJ, CSM și curților de apel prin care s-au acordat aceste drepturi ca fiind suprapuse peste puterea legislativa! Mai mult, o hotărâre judecătorească, definitivă și irevocabilă, prin care se dispune fără echivoc că plata salariului pe bază de VRS 605 se face și în continuare pentru consilierii de probațiune este considerată de către Direcția Națională de Probațiune ca fiind neclară, că necesită lămuriri noi în instanță, adică proces, termene, amânări, tragere de timp – când, de fapt, nerespectarea hotărârilor judecătorești reprezintă o infracțiune, conform art. 287 Cod Penal”.
„Urmare a acestei injustiții în justiție, consilierii de probațiune din mai multe servicii au inițiat un Manifest pentru plata urgentă și integrală a salariului, înaintat atât Ministerului Justiției, cât și Direcției coordonatoare”, mai menționează cei de la SNCSP.
Trimite articolul
XCând pe guvern nu-l interesează nici reabilitarea oamenilor vulnerabili, nici educația poporului, îmi ridică mari semne de înrebare.
Paradoxal, pentru izolete au fost imediat bani, foarte mulți bani și s-au folosit doar la filmări pentru a produce panică. Unde sunt izoletele acum? Ce se întâmplă cu milioanele de doze de vaccin expirate? Bani aruncați unde nu-i nevoie, și la ce-i mai important, este dezinteres.
Pai, daca e infractiune, de ce nu sesizati OUP?! Sau, e doar asa, de retorica??