Modernizarea căii ferate pare un blestem în ţara noastră, unde nici măcar una dintre lucrările de acest fel nu a fost finalizată la timp sau măcar cu o întârziere decentă. În urmă cu aproximativ două săptămâni, reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură, un ONG care urmăreşte lucrările mari de infrastructură rutieră şi feroviară, anunţau că întârzierea proiectului de modernizare a căii ferate de la Ghioroc, prin Bârzava, şi până la Simeria va atinge „borna” de cinci ani întârziere faţă de contractul semnat de cei de la Astaldi cu Ministerul Transporturilor. În primă fază, cei de la API spuneau că lucrările de pe acest tronson, care se desfăşoară pe raza judeţului Arad, vor fi finalizate anul viitor. Acum, însă, după o analiză mai atentă a şantierului, specialiştii de la Pro Infrastructură sunt mai pesimişti şi estimează faptul că unele loturi nu vor fi finalizate mai repede de 2026. Printre ele, şi lotul 2b Bârzava-Ilteu, care a fost întârziat nepermis de mult de scoaterea unor copaci din fondul forestier, dar şi de situl arheologic de la Vărădia de Mureş.
„După serialul nostru despre cele patru loturi de modernizare a Magistralei 200 dintre Simeria și Km 614, semnate în 2017 pe 3 ani, putem trage câteva concluzii. Cel mai puțin întârziat este 2a de la Bârzava la Km 614 (Ghioroc): „doar” 5 ani, nu prinde recepția în acest an, iar testele sistemului de centralizare și semnalizare se vor termina în 2025. Două segmente au fost mult încetinite de birocrație. Lotul 2b (Ilteu-Bârzava) a fost blocat de scoaterea din circuitul forestier a pâlcurilor de copaci la cele două consolidări-mamut de la Bătuța și de arheologia de la Vărădia unde, după şapte ani de proiect, încă nu vedem traseul nou. Lotul 3 (Simeria-Gurasada) a avut probleme majore tot cu arheologia, la Castrul Micia. Ambele au șanse slabe pentru 2025, mai degrabă vorbim de 2026.
<Campionul> este Aktor pe 2c (Gurasada-Ilteu). Aici antreprenorul a început să sape tunelul de peste 700 de metri mult după 2020, termenul de finalizare a întregului proiect, iar un tunel scurt nici azi nu este atacat. Când vor fi gata grecii? Probabil nici ei nu știu. 2027, 2028… orice e posibil.
Cum la omul sărac nici boii nu trag, au dat peste geologie nefavorabilă la tunelul lung, adică s-a cam prăbușit. Dacă îl începeau în 2017, problemele erau deja rezolvate. Însă așa, cine știe cât mai așteptăm după reproiectări, aprobări la CFR, adiționat prețul contractului și… lucrări în teren”, au transmis reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură.
„Frisoane” pentru Arad-Timişoara
Întârzierile de 5-6-7 ani de pe acest tronson ne dau mari frisoane, şi probabil că şi celor din Ministerul Transporturilor, pentru lucrările de modernizare a căii ferate Arad-Timişoara-Caransebeş. Mai ales că, din păcate, tronsonul Arad-Timişoara a fost câştigat exact de aceeaşi firmă care lucrează şi pe Ghioroc-Bârzava-Ilteu. Iniţial, în 2017, contractul a fost câştigat de firma italiană Astaldi. Aceasta a dat, însă, faliment şi a fost preluată de WeBuild, companie care, de aproximativ trei ani de zile, lucrează pe tronsonul din judeţul nostru. Exact WeBuild este liderul de asociere care a câştigat şi licitaţia pentru modernizarea căii ferate spre Timişoara. Problema cea mai mare este că, spre deosebire de Ghioroc-Bârzava-Ilteu, acolo unde Uniunea Europeană ne-a acceptat fazarea lucrărilor şi a continuat să vireze fonduri europene, chiar dacă s-a ieşit din termenii contractuali, pe Arad-Timişoara se anunţă dezastru. Şi asta pentru că proiectul de modernizare a căii ferate Arad-Timişoara-Caransebeş, care a fost împărţit în patru loturi, primeşte finanţare prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, iar termenul de finalizare este anul 2026. Cei de la Uniunea Europeană au anunţat că, faţă de alte exerciţii de finanţare, în cazul PNRR nu se vor accepta întârzieri. Aşadar, teoretic, în doi ani de zile ar trebui ca Arad-Timişoara-Caransebeş să fie un proiect finalizat. Este greu de crezut că se va putea întâmpla acest lucru, în condiţiile în care pe şantierele pe care lucrează deja, WeBuild adună ani întregi de întârziere.