Nemulțumiri la Lipova, de când au apărut în spațiul public imagini cu proiectul modificat al podului metalic de peste Mureș. Proiectul inițial prevedea transformarea podului într-unul destinat doar pietonilor, reabilitarea lui și a celor două clădiri de la picioarele podului, în care funcționau punctele vamale.
„Vom reface nu doar podul, ci și cele două clădiri, care erau punctele de vamă. Podul va rămâne pietonal, așa cum este de vreo 20 de ani”, spunea acum patru ani Iosif Jichici, la acea vreme primar al orașului Lipova.
Așa a fost și proiectul tehnic ce a însoțit licitația lansată de primărie în 2019. Doar că acesta a fost schimbat după ce primul contract semnat de primărie a fost anulat.
Noul proiect nu mai include decât o clădire, iluminatul arhitectural a fost eliminat, iar fostul spațiu destinat traficului rutier va fi lipit de cel pietonal, urmând să dispară trotuarele și balustradele pietonale.
Cristina Ciorogar, președintele PNL Lipova și consilier județean, și-a arătat nemulțumirea față de noul proiect de reabilitare a podului.
„Finanțarea pentru pod, în valoare de peste 13 milioane de lei, a fost câștigată de fosta administrație. Lucrarea pentru reabilitare a fost scoasă la licitație și câștigată de un constructor la valoarea de 8,7 milioane de lei. Proiectul a fost modificat, în mod nejustificat și inexplicabil au fost tăiate trotuarele, iluminatul și căsuța Marei. Este vorba de un pod istoric și un simbol al orașului, nu putem accepta să fie mutilat de incompetența administrației locale! Fonduri suficiente sunt, din diferența dintre costul licitat al lucrării și finanțarea obținută inițial! În oraș se vorbește despre probleme între administrație și proiectant dar cred că astfel de probleme nu trebuie să afecteze patrimoniul orașului nostru, nu putem accepta ca acest patrimoniu să fie distrus indiferent de interesele din jurul administrației! Soluția corectă ar fi modificarea proiectului și păstrarea arhitecturii podului nu căutarea de motive și justificări nefondate”, a spus Cristina Ciorogar.
Probleme la structură
L-am contactat pe Florin Pera, primarul din Lipova, pentru a ne explica de ce au fost aduse modificări. Modificarea privind structura podului – dispariția trotuarelor și a balustradei – a fost cauzată de starea în care se află structura metalică a podului. „Prima expertiză tehnică, realizată prin 2017, s-a dovedit a nu fi întocmai cu realitatea. În 2019-2020, când s-a început lucrul efectiv la pod, s-a descoperit că structura e mult mai afectată decât s-a crezut inițial. A fost nevoie de o nouă expertiză, care ne-a arătat că mai bine de jumătate din structura metalică este afectată, așa că e nevoie de un nou tip de beton și de o altă suprastructură, mult mai ușoară. Din acest motiv s-a renunțat, în proiectul tehnic – care a respectat expertiza – la partea de trotuare și va rămâne o singură zonă, toată pietonală”, a spus edilul.
Una dintre case dispare
Despre fostele case ale vămii, Pera a declarat că „se va face una singură – cea dinspre Radna, iar pentru cealaltă – dinspre Lipova, vom căuta fonduri în altă parte. Costurile au crescut pentru pod, și din cauza modificărilor pe care a trebuit să le aducem proiectului, și din cauza creșterii de prețuri când vine vorba despre materialele de construcții. Am avut o discuție cu finanțatorul și am ajuns la un consens, să modificăm proiectul în așa fel încât să ne încadrăm în contractul de finanțare. Din acest motiv am fost nevoiți să renunțăm la una dintre cele două case”.
Termen de un an
Cel de-al doilea contract pentru reabilitarea podului metalic a fost atribuit prin licitație celor de la Tehnodomus, care au la dispoziție 12 luni de la data ordinului de începere a lucrărilor.
„Dacă vor fi situații independente de noi în care constructorul nu va putea lucra, vom prelungi termenul de 12 luni”, a încheiat Florin Pera, primarul orașului Lipova.
Trimite articolul
XNu va mai scarpinti atata ! E clar nu suntem in stare ! Chemati Ungurii si refac ei in 2 si 3 miscari cu garantie de inca 100 de ani !
-
Austriecii
Podul de la Lipova va avea soarta celui de la Savarsin de acum cativa ani.Vor dura lucrarile o generatie de oameni si cand va fi gata o sa fie de toata groaza.