Infrastructura rutieră a judeţului Arad se transformă. Şi se transformă în bine. În anul 2016, după ce şi-au preluat funcţiile, şefii Consiliului Judeţean Arad anunţau faptul că unul dintre cele mai importante segmente pe care doresc să le dezvolte este infrastructura rutieră. La momentul respectiv, Iustin Cionca, preşedintele Consiliului Judeţean Arad, şi Sergiu Bîlcea, vicepreşedintele instituţiei, anunţau că, până în 2020, vor să modernizeze 300 de kilometri de drumuri judeţene. Iar multe dintre proiectele gândite de aceştia se refereau la drumurile aflate pe culoarul central al judeţului, între Arad şi Moneasa, şi zonele adiacente. După aproximativ doi ani de zile de întocmit acte, căutat finanţări şi organizat licitaţii, s-a intrat în lucru. Iar acest fapt se vede cu ochiul liber. Nu mai puţin de 13 drumuri judeţene care erau proaste şi foarte proaste au intrat în modernizare în ultima perioadă.
Şi drumurile
Târnova-Buteni este unul dintre cele mai lungi şi cele mai importante drumuri pe care a început modernizarea. Şoseaua, lungă de peste 31 de kilometri, a intrat în modernizare în toamna lui 2019, constructorul urmând să încaseze, până la final, 40 de milioane de lei, plus TVA. Un alt drum important şi care a fost deja modernizat este cel dintre Sântana şi Pâncota, prin Caporal Alexa. Cei 12 kilometri au fost modernizaţi cu suma de 2,4 milioane de lei. Mai departe, în aceeaşi zonă centrală se regăseşte şi drumul Sintea Mare-Şepreuş. Şi aici se lucrează deja, iar cei 14 kilometri vor fi modernizaţi contra sumei de 21,4 milioane de lei.
O altă şosea importantă, care, pe alocuri, era impracticabilă, este cea care uneşte Gurahonţul de Buteni, prin Dieci. Şi aici au început lucrările în vara anului trecut, urmând ca modernizarea celor 22 de kilometri să coste 34 de milioane de lei. Cel mai important drum turistic va intra şi el în lucru în primăvară. Vorbim despre şoseaua Bârsa-Sebiş-Moneasa-limită de judeţ Bihor, un proiect blocat în avize şi autorizaţii, dar care a fost deblocat recent. Modernizarea celor 28 de kilometri va costa 71 de milioane de lei. Un drum important, care leagă zona Chişineu Criş de zona Ineu, este drumul care face legătura între Nădab şi Seleuş, prin Zărand. Şi aici se lucrează intens încă din vara lui 2019, modernizarea acestei şosele lungi de 21 de kilometri urmând să coste 29,8 milioane de lei.
Sântana-Olari-Sintea Mică este un alt drum care devenise aproape impracticabil. Lung de zece kilometri, acesta a fost inclus în programul de modernizare gândit de către cei de la CJA, iar lucrările, evaluate la 13,3 milioane de lei, vor fi finalizate în acest an. Mai departe, un drum lung de 23 de kilometri, care leagă zona oraşului Curtici de Sântana, este de asemenea în lucru. Este vorba despre Sânmartin-Şimand-Olari-Caporal Alexa, a cărei modernizare va costa aproape 42 de milioane de lei. Drumul Pâncota-Seleuş a fost finalizat recent, cei 5,5 kilometri costând 6,8 milioane de lei, în timp ce drumul Târnova-Tauţ, aflat deja în lucru, va costa aproape 16 milioane de lei. În sfârşit, un alt drum care poate fi inclus pe acest coridor central al judeţului şi care se află în modernizare este cel dintre Mişca-Apateu-Berechiu, lung de 20 de kilometri, şi a cărei modernizare costă 32,7 milioane de lei.
Arad-Şiria, veşnica nemulţumire
Primul drum cu care ar fi trebuit să începem acest material este cel care face legătura între Arad, Şiria şi Pâncota. Numai că l-am lăsat la sfârşit din cauza problemelor de aici. După ce a fost blocat luni de zile de către instituţia care aprobă achiziţiile publice, lucrarea a fost scoasă la licitaţie. După ce s-a finalizat această licitaţie, trei firme au contestat rezultatul. Iar aceste contestaţii au ajuns până în instanţă, la Curtea de Apel Timişoara, care a decis că trebuie refăcută evaluarea ofertelor. Acum, CJA trebuie să reia din nou toate ofertele, să le analizeze şi să stabilească cine e câştigătorul. În tot acest război birocratic, dus între Consiliul Judeţean şi firme, victima este cetăţeanul care circulă pe acest drum aflat într-o stare deplorabilă de ani de zile. Cel mai probabil, până în primăvară va fi stabilit câştigătorul licitaţiei, urmând ca şi această şosea să intre la modernizat.
Banii pentru 155 de kilometri
În total, pe acest culoar central al județului, au intrat sau vor intra în modernizare peste 155 de kilometri de drumuri judeţene. În ceea ce priveşte fondurile necesare pentru aceste proiecte, vicepreşedintele CJA, Sergiu Bîlcea, a anunţat că valoarea totală a lucrărilor este de 396,7 milioane de lei. „Din suma aceasta, 194,1 milioane de lei sunt fonduri europene nerambursabile, 113,2 milioane de lei sunt fonduri guvernamentale, în cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Locală, iar 89,2 milioane de lei sunt fonduri alocate din bugetul propriu al Consiliului Judeţean Arad”, a spus Bîlcea.