Sume exorbitante se învârt în jurul finalizării pasajului de pe centura Aradului, cel aflat în zona CET. Şi termene demoralizante. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a lansat licitaţia pentru finalizarea lucrărilor la pasajul respectiv, exact cum a promis ministrul Transporturilor, Dan Costescu. Dar suma pusă la bătaie este una fabuloasă! Peste 30,5 milioane de lei vrea să plătească CNADNR pentru finalizarea pasajului, o sumă aproximativ egală cu cea din 2011, când a fost organizată prima licitaţie pentru realizarea întregii lucrări! Diferenţa este că, în prezent, lucrarea este finalizată în proporţie de aproximativ 80 la sută!
Totuşi, compania de drumuri pare că nu se uită la bani. Ori studiile şi proiectele au fost întocmite în aşa fel încât finalizarea pasajului de la CET să coste o avere? Potrivit anunţului de licitaţie al CNADNR, se caută o firmă care să se ocupe de finalizarea lucrărilor, rest de executat, aferente obiectivului pasaj denivelat pe varianta de ocolire Arad peste liniile CF Brad – CF Curtici – DJ 709B. Ceea ce este şi mai şocant este termenul de finalizare propus de CNADNR, respectiv 29 de luni de la data atribuirii contractului. Adică peste doi ani şi jumătate.
Asta, în condiţiile în care ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a anunţat că lucrările vor fi finalizate în anul 2016. Că o fi o greşeală sau mai multe, că, dintr-o eroare, a fost scoasă la licitaţie întreaga lucrare, nu doar o parte din ea, nu ştim. Un lucru ştim clar: licitaţia a început, iar termenele de finalizare, dar şi sumele, sunt în vigoare. Aşa că, teoretic, nicio informaţie din anunţul de licitaţie nu este greşită. Mai ales că documentele au fost verificate şi de către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, o instituţie înfiinţată exact cu scopul de a verifica legalitatea anunţurilor de licitaţie.
O istorie zbuciumată
Pasajele de pe centura Aradului au o istorie tare zbuciumată. Telenovela a început prin 2010, când CNADNR a anunţat că vrea să realizeze două pasaje denivelate peste liniile de cale ferată aflate pe centură. Au fost organizate licitaţii, au fost stabiliţi constructorii, iar lucrările au demarat cu avânt. Dar, la fel cum au demarat, aşa s-au şi stopat. Ultimele informaţii arată faptul că CNADNR ar fi trimis ordin de sistare a lucrărilor din cauza lipsei de fonduri, anunţând în documentul cu pricina că firmele constructoare vor fi anunţate când să reia lucrările. Acest lucru nu s-a mai întâmplat. În anul 2014 au reînceput timid lucrările, dar nu s-au anunţat licitaţii, nu s-au anunţat contracte, ci muncitori ai unei firme arădene au aterizat pe şantierul pasajului de la CET. La fel de timid cum au început, aşa au şi terminat lucrările. Încet-încet, şantierul a fost abandonat până când a ajuns din nou să fie lăsat de izbelişte. Speranţele noastre se îndreaptă către ministrul Dan Costescu. Acesta a anunţat încă de când a vizitat Gara CFR Arad că lucrările la pasaje vor fi reluate, iar faptul că o licitaţie a fost organizată deja pare să îi confirme promisiunile. Totuşi, am învăţat să suflăm şi în iaurt.
Ce ne sperie
Aşadar, până când pasajul nu va fi complect funcţional, iar şantierul va fi închis, nu mai credem nicio vorbă. Iar sumele şi termenele propuse ne sperie deja.
Citiți principiile noastre de moderare aici!