ARAD. Crăciunul pentru creştinii ortodocsi de rit vechi este sărbătorit pe 7 ianuarie. Calendarul iulian sau pe stil vechi este decalat cu 13 zile faţă de calendarul oficial. Biserica Ortodoxa Română a trecut la noul calendar pe 1 octombrie 1924.
Calendarul iulian şi gregorian
Înainte de Hristos existau două sisteme de calculare a timpului unui an: unul al egiptenilor – care era mai corect, dar nici el perfect – de 365 zile, altul, al romanilor, care era de 355 zile. Însă, rămânea anual o diferenţă de timp de zece zile între aceste două sisteme, şi chiar între fiecare dintre ele şi calendarul solar.
După această constatare, s-a simţit nevoia de îndreptare a lor şi a punerii lor în acord cu calendarul ceresc. Astfel, împăratul roman Iuliu Cezar, în anul 46 î.Hr., adoptă sistemul de calcul egiptean, sistem care s-a numit „calendarul iulian”. Acest calendar a fost folosit de întreaga creştinătate, timp de 15 secole. Şi tot de calendarul iulian s-au servit şi Sfinţii Părinţi la Sinodul I Ecumenic de la Niceea (325), la calcularea datei Paştilor.
Deoarece între calculul calendarului iulian de 365 de zile şi 6 ore şi cel al calendarului solar de 365 zile, 5 ore, 43 minute şi 46 secunde rezulta anual o diferenţă de 11 minute şi 14 secunde, s-a ajuns după 330 de ani la o diferenţă de trei zile (cu cât a rămas în urma calendarul iulian).
Astfel că, în vremea Sinodului I Ecumenic, echinocţiul de primăvară se afla la 21 martie în loc de 24 martie, cât a fost în anul 46 î.Hr., când împaratul Iuliu Cezar a îndreptat calendarul. De atunci, Sinodul a luat ca punct de plecare în calcularea datei Paştilor, ziua de 21 martie, când a fost atunci echinocţiul de primavară.
Specialiştii astronomi au constatat că, şi după aceea, din 123 în 123 de ani echinocţiul de primavară retrogradează cu o zi. Acest lucru fiind constatat de-a lungul secolelor, învăţaţii vremii – în Răsarit ca şi în Apus – au sesizat faptul şi au propus conducătorilor Bisericii îndreptarea calendarului, pentru că tabelele pascale nu mai corespundeau cu ziua lunii pline astronomice.
La 24 februarie 1582, papa Grigorie al XIII-lea a făcut o reforma, suprimând zece zile din calendar, astfel încât data de 5 octombrie a devenit 14 octombrie. De atunci calendarul s-a numit „gregorian” sau „stilul nou” .
În ajunul Crăciunului
Luni, 7 ianuarie, ortodocşii de rit vechi – ruşi, lipoveni, armeni şi sârbi – prăznuiesc Naşterea Domnului.
În timp ce astăzi cei mai nulţi arădeni sărbătoresc Boboteaza, ortodocşii de rit vechi se pregătesc pentru Crăciun. În casele gospodarilor ce păstrează ritul vechi este Ajunul Crăciunului. Pregătirile pentru Naşterea Domnului încep din timp, astfel încât, în prima zi de Crăciun (n.r. 7 ianuarie) toată lumea să se ospăteze şi să se bucure de sărbătoare. Creştinii ortodocşi de stil vechi respectă tradiţiile şi obiceiurile celor de stil nou, cu deosebirea că sărbătorile de iarnă sunt decalate cu 13 zile din cauza refuzului lor de a trece la Calendarul Gregorian.
În România trăiesc peste un milion de adepţi ai bisericii ortodoxe de stil vechi, îndeosebi ruşi lipoveni, armeni şi sârbi, care îşi ţin credinţa în circa 130 de biserici, schituri şi mănăstiri pe rit vechi.
În Arad există o comunitate de aproximativ 1.000 de credincioşi ortodocşi sârbi. Sărbătoarea Crăciunului Sârbesc este precedată de un post prelungit ce se încheie duminică seara, cu „Ajunelul”, când în biserică se introduce o creangă de stejar ce va fi sfinţită de preot. După care, ajunelul (crenguţa de stejar – n.r.) e scos din biserică şi i se dă foc. În jurul crenguţei de stejar, copiii cântă melodii specifice Crăciunului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!