Arad. Aradul va lua credit de 100 de milioane de lei în urma votului în unanimitate dat joi, 13 mai 2021, de către aleșii municipali. Banii vor asigura cofinanțarea unui proiect pe fonduri europene. Din păcate, cofinanțarea asigurată de municipiu va fi mult mai mare decât însăși finanțarea oferită de Europa. În pofida acestui fapt, aleșii au votat în unanimitate creditul care va fi negociat de către Primăria Arad cu banca care oferă cele mai bune condiții.
Totuși, unul dintre aleșii municipali, Florin Stana, liderul de grup al USRPLUS din CLM, a ținut să justifice votul dat de consilierii acestei formațiuni.
Stana a explicat că aleșii sunt puși în fața unei situații dificile, să aleagă între două variante din care niciuna nu este bună. Fie să refuze creditul, dar, ca atare, să refuze și șansa Aradului de a avea un nou pod peste Mureș și investiții în beneficiul arădenilor, fie să accepte creditul pentru un proiect prost gândit, prin care Municipalitatea nu a reușit să atragă finanțare europeană decât pentru un sfert din proiect! Cum însă interesul arădenilor trebuie să primeze, a subliniat Florin Stana, aleșii USRPLUS au decis să voteze proiectul care dă dreptul Primăriei Arad să acceseze un credit de 100 milioane de lei.
Un proiect electoral, dar un pod bun
„Nu avem încotro. Decizia de acum trei ani ne-a adus aici. Faptul că s-a acceptat un proiect cu numai 25% finanțare europeană, din motive electorale, bineînțeles, ne-a adus aici”, a punctat liderul USRPLUS, argumentând votul colegilor și cu faptul că deja s-au cheltuit din banii arădenilor pentru etapele parcurse în acest demers.
„Aradul are nevoie de a beneficia de pe urma investițiilor pentru a deveni un oraș competitiv și atractiv”, a mai spus Stana, care a insistat și pe responsabilitatea care a căzut acum pe umerii aleșilor municipali, pe necesitatea ca oferta de credit aleasă să fie cea mai bună de pe piața financiară, pe importanța ca proiectul să se desfășoare fără sincope, iar termenele să fie înțelese de constructor și, nu în ultimul rând, ca lucrarea executată să fie una de calitate.
23 din 23 de voturi
Imediat după intervenția USRPLUS, „proiect de hotărâre nr. 236/2021 privind aprobarea contractării unei finanțări rambursabile în valoare de până la 100.000.000 Lei – iniţiativa primarului” a fost supus votului aleșilor și s-a ales cu toate cele 23 de voturi posibile.
Cum ne-a obișnuit deja, ca moștenire parcă de la fostul primar Gheorghe Falcă, actualul edil, Călin Bibarț a ținut să intervină după vot pentru a le mulțumi aleșilor că au votat proiectul, pentru a urechea din obișnuință parcă presa care ar fi vorbit de un credit BERD și pentru a preciza că nu BERD va fi banca de unde va fi accesat împrumutul (BERD oricum nu cofinanțează proiecte europene), ci acesta va fi unul de pe piața liberă și va fi luat de la cei care vor oferi cele mai bune condiții.
Ba mai mult, într-o împăcare deplină cu aleșii din CLM – ședința de joi a curs fără acuze prea mari, într-o eleganță greu de imaginat (dar de lăudat) pentru un eveniment politic așa cum e, din păcate, votul în CLM, Călin Bibarț i-a invitat pe toți consilierii locali interesați să ia parte la negocierile pentru credit (discuțiile tehnice pentru obținerea celor mai bune condiții de creditare de la bănci) să transmită primăriei doleanța lor, pentru că nu există nici un impediment legal ca aceștia să ia parte la discuții.
Partea plină a paharului primarului
Primarul Aradului a mai precizat că, în fapt, în proiectul pentru care se va lua creditul de 100 de milioane de lei sunt incluse mai multe proiecte mai mici – autobuze electrice, biciclete electrice, stații pentru autobuze electrice și biciclete, dar, desigur, și podul peste Mureș, cea mai costisitoare dintre investiții – și că deși acum pare că orașul pune cei mai mulți bani, la final va fi undeva la 50-50% contribuția, fapt pentru care trebuie privită partea plină a paharului.
La final de intervenție, edilul a transmis și o avertizare aparatului propriu al Primăriei, desigur mai mult pentru presă decât pentru angajații cu care are de a face zilnic și cărora le poate impune față în față termene și reguli – să se încadreze în termenele extrem de stricte care au mai rămas pentru a beneficia de confinanțarea europeană. „Termenul limită este 2023 pentru că așa este finanțarea europeană. Atenționez staff-ul tehnic că trebuie să se mobilizeze (…) să nu ne jucăm cumva, pentru că până în 2023 trebuie făcute toate plățile. Vom lucra într-o bătălie contra cronometru în ceea ce privește licitația și lucrarea”.
Date despre proiect
Reamintim cititorilor că valoarea totală a proiectului „Amenajare traseu de transport public de călători cu autobuzul, care să asigure legătura pe arterele urbane între zona UTA și strada Ştefan cel Mare”, pentru care se ia creditul mai sus amintit, este de 227.398.838,11 lei, din care valoarea eligibilă este de doar 68.074.336,12 lei (66.712.849,40 lei finanțare nerambursabilă echivalentă cu 98% din valoarea totală eligibilă) şi valoare neeligibilă, care trebuie acoperită de municipalitate, este de 159.324.501,99 lei. Lucrarea ar trebui finalizată până la 31 decembrie 2023. Potrivit proiectului, împrumutul va fi luat pe o perioadă de 10 ani, din care 3 ani perioadă de grație (termen în care se va plăti un fost credit BERD și, ca atare, gradul de îndatorare al Aradului va rămâne același) şi 7 ani perioadă de rambursare.