Ne pregătim de cea mai mare sărbătoare pentru lumea creştină. Învierea Domnului a generat şi generează, an de an, acţiuni şi gânduri dintre cele mai frumoase, clipe de mediaţie şi analiză dar şi îi aduce pe creştini împreună în noaptea de Înviere în faţa lăcaşelor de cult. Cuvintele de duh sunt rostite atunci pentru toţi cei care vor să creadă şi în Învierea lui IIsus Hristos.
Înaltpreasfinţitul Părinte dr. Timotei Seviciu, Arhiepiscop al Aradului, a pregătit cuvântarea pentru această mare sărbătoare creştină, Pastorala cu titlul „Icoana Sfintei Învieri” care se va citi în fiecare biserică parohială sau mănăstirească la Sfânta Liturghie din prima zi, iar în filii a doua zi de Paști.
Despre Icoana Sfintei Învieri şi despre cea mai mare sărbătoare a creştinătăţii ne vorbeşte Înaltpreasfinţitul Timotei astfel: „După privegherile Săptămânii Sfintelor Pătimiri ale Domnului, toți creștinii participă la slujba măritei Învieri din miez de noapte, când au fost și chemați la primirea luminii de la Sfântul Mormânt din cetatea Ierusalimului, care și în bisericile de pretutindeni este închipuit pentru așezarea Sfântului Epitaf sau icoana prohodirii Mântuitorului spre închinare. Momentele înălțătoare înlesnesc gândirea la întreaga viață creștină cu rosturile ei, într-o atmosferă ce vestește zorile unei zile binecuvântate, icoană a celei neînserate. Cuvântul apostolului neamurilor stăruie în mintea fiecărui credincios: «Noaptea e pe sfârşite; ziua este aproape. Să lepădăm dar lucrurile întunericului şi să ne îmbrăcăm cu armele luminii»”.
Arhiepiscopul Aradului face imediat după introducere referire la sărbătoarea care „angajează întreaga suflare la înălțarea cugetului spre cele cerești, în intonarea imnului de biruință: „Învierea Ta, Hristoase Mântuitorule, îngerii o laudă în ceruri și pe noi pe pământ ne învrednicește cu inimă curată să Te slăvim”.
„În loc central e Sfânta Evanghelie purtând pe coperte cele două sfinte icoane, adică cea a Răstignirii Mântuitorului și cea a Învierii Sale, alăturând și icoana împodobită a acesteia ca întărire a sensului ceremonialului spre luarea aminte a tuturor celor care trăiesc cu momentul slujbei însuși evenimentul prăznuit. Împreună cartea și icoana sau vestea cea bună a venirii lui Dumnezeu în lume și Învierea întregii făpturi pecetluiesc în esență învățătura de temelie a Bisericii că «Dumnezeu S-a întrupat, ca noi să fim îndumnezeiți». Astfel, cuvântul de învățătură al Bisericii, imnografia ei, ca și sfintele icoane vestesc măreția Învierii în armonii pământești și îngerești, clopotele de pretutindeni purtând în depărtări nesfârșite ecourile nădejdilor de bine”.
• De la săptămâna întunecată al cea luminată. Tot în Pastorală se aminteşte de faptul că „săptămâna îndurerată a făcut loc celei luminate, reamintind creația și întrezărind recrearea întregii lumi întru slava lui Dumnezeu. În scurte cuvinte cântarea bisericească oglindește această realitate, astfel: «Cu patima Ta Hristoase, din patimi ne-am liberat; şi cu Învierea Ta, din stricăciune ne-am izbăvit; Doamne, mărire Ţie!». În același sens, Sfântul Apostol Pavel se întreabă: «Unde îţi este, moarte, boldul tău?…, răspunzând: Dar să dăm mulţumire lui Dumnezeu, Care ne-a dat biruinţa prin Domnul nostru Iisus Hristos!»”.
• Pericopele şi icoana praznicului. ÎPS Timotei vorbeşte despre „ arătările” Mântuitorului după Sfântă Învierea Sa, cuprinse în unsprezece pericope evanghelice cât și în iconografie în duminicile de peste an, arătând că în privinţa icoanei praznicului „s-a rămas la cea de la început, adică de stil bizantin răsăritean, simbolică, privind coborârea la iad a Mântuitorului, constând în «înfățișarea iadului ca o peșteră întunecoasă, dedesubt de dealuri, îngerii purtând veșminte luminoase, legându-l cu lanțuri pe Belzebut, stăpânitorul iadului, ca și pe demoni, pe unii bătându-i, iar pe alții gonindu-i cu sulițele; de asemenea, câțiva oameni fără haine și legați cu lanțuri, privind în sus spre slobozire. Pe acest fond multe lacăte sau încuietori sunt sparte, iar porțile de aramă aruncate pe jos; Mântuitorul, având împrejur nemărginită lumină și mulți îngeri, calcă pe ele, ținând cu mâna dreaptă pe Adam, iar cu stânga pe Eva. De-a dreapta Înaintemergătorul arată către Domnul, lângă el stă David și alți împărați sau drepți purtând cununi sau coroane; iar de-a stânga proorocii Iona, Isaia, Ieremia și dreptul Abel, la fel purtând cununi”.
Pastorala va fi citită în întregime cu ocazie Sfintei Învieri în bisericile ortodoxe din Arad.
Citiți principiile noastre de moderare aici!