ARAD. Criza de forţă de muncă din judeţul Arad, despre care Jurnal Arădean şi ww.aradon.ro au scris recent, afectează grav un domeniu vital: transporturile de mărfuri. Companiile din domeniu reclamă că ţin camioanele în garaje, iar contractele sunt afectate, asta deşi plătesc salarii competitive.
Sute de posturi libere
Una dintre cele mai mari organizaţii ale transportatorilor de mărfuri din România, cu sediul în Arad, atrage atenţia că doar în judeţul nostru ar fi nevoie urgentă de 750 de oameni. Puţini merg însă la interviurile de angajare şi majoritatea lor nu corespund posturilor.
“În acest moment, doar în judeţul Arad am avea nevoie să angajăm circa 750 de şoferi profesionişti, însă nu găsim forţă de muncă calificată, ceea ce ne afectează grav activitatea. Timpii de livrare a mărfurilor cresc considerabil, dezvoltarea este blocată. Problema s-a accentuat în ultimii ani, iar o cauză este migrarea şoferilor profesionişti către ţările din Vest, asta deşi salariile oferite sunt competitive şi la noi. De-a lungul timpului, am atras atenţia Guvernului asupra acestor probleme, cerând o legislaţie mai permisibilă faţă de angajarea şoferilor din ţări non-UE, cum ar fi din Asia. Din câte ştiu, nicio companie din Arad nu are şoferi de camioane străini, şi nu atât din cauza barierei de limbaj, cât mai ales din cauza condiţiilor suplimentare prevăzute de lege faţă de cazul angajării unui cetăţean român”, a declarat preşedintele Asociaţiei Patronale a Transportatorilor “Europa 2002”, Adrian Pop.
Asociaţia este cea mai mare organizaţie a transportatorilor de mărfuri din vestul ţării, reprezentând circa 1.400 de companii din domeniu care au aproximativ 15.000 de camioane.
Se vedea DJ pe camion
Patronul unei importante companii de transport marfă din Arad, Dorin Pop, spune că deşi salariile acordate şoferilor ajung la 2.000 de euro, sunt puţini oameni care merg la interviurile de angajare.
“În general, la nivelul firmelor de transport din judeţ se oferă salarii cuprinse între 1500 şi 2000 de euro, dar cu toate acestea avem puţini candidaţi, iar şi dintre ei majoritatea nu corespund postului. Vă dau doar un exemplu de săptămâna trecută: unul a venit la interviu şi m-a întrebat ce boxe am în cabină. Asta a fost prima lui preocupare – cât de tare poate da muzica în maşină, probabil ca să facă live-uri pe Facebook. I-am spus că nu angajez DJ, ci caut şofer serios”, a spus patronul.
Taxe pe camioane parcate
Dorin Pop afirmă că din cauza posturilor neocupate, are camioane care stau în garaj de luni de zile, dar pentru care plăteşte foarte multe taxe.
“Doar pentru un cap tractor cu remorcă, asigurările ajung la suma de 15.500 de lei pe an. Mai adăugăm taxe şi impozite plătite la stat şi vă daţi seama ce pierderi avem cu fiecare camion care stă în garaj. Iar la nivel de judeţ, vă spun eu că sunt vreo 800 de camioane care nu pot ieşi în curse pentru că nu se găsesc şoferi. Este o problemă serioasă, livrările sunt întârziate, contractele sunt afectate, iar firmele înregistrează cheltuieli care nu pot fi amortizate”, a spus patronul.
Transportatorii arădeni consideră că Guvernul trebuie să simplifice legislaţia, “pentru a elimina condiţiile suplimentare impuse străinilor la angajare”. Astfel, există şansa ca o parte din posturi să fie ocupate mai ales cu şoferi din Asia.
Şomaj istoric
Judeţul Arad are cel mai scăzut nivel al şomajului de la Revoluţia din 1989, puţin peste 1%. În aceste condiţii, conducerea Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Arad consideră că lipsa de forţă de muncă afectează economia şi că ar fi nevoie de un “import masiv de muncitori din ţări non-UE”. Oficialii apreciază că un şomaj între 3,5 şi 4% este de preferat pentru piaţa muncii, pentru că ar fi de unde să se aleagă oameni, în condiţiile în care şomerii care sunt repartizaţi acum pe posturi sunt respinşi pentru că nu corespund cerinţelor.
Conform AJOFM Arad, în momentul de faţă judeţul ar avea nevoie de cel puţin 10.000 de muncitori pentru a se acoperi cererea companiilor, mai ales în construcţii, industria automotive şi transporturi.
Trimite articolul
Xsa se caute.
sa le conduca patronii de acum 10 ani cu “arunc cheia in sus si se calca in picioare 10 s-o prinda”.
Mai țineți minte domnilor patroni cum v-ați comportat cu șoferii când ziceați că stau 100 la poartă să se angajeze? Acuma degeaba vă plângeți, pentru că nu totul se rezumă la bani. Un șofer care se respectă se duce unde este tratat ca om, nu ca o piesă în plus la camion.
păi nu gaseste pt ca nici nu da detalii care patronul le-ar putea afisa pe site ca doar nu-s secrete de stat
e vorba de extern sau intern,, salarii ce diurna se da, concedii , asigurari de sanatate si multe altele
sigur ca un om interesat nu vine la Arad sa se angajeze poate si de la sute de km daca nu stie ce conditii il asteapta aici.. Asta asa ca fapt divers.
Sa se reînființeze scolile profesionale, unde elevul are posibilitatea de asi alege meseria compatibila din care sa se poata întreține atat pe el cat si familia.
a dreac soferii astia platesc competitiv….😄😃😁😀ma mir ca nu le e rusine …au migrat catre vest nemernicii de soferi…dupa ce i au batjocorit tepuit…din partea mea sa dea faliment toate firmeke de transport niste nenorociti hoti!
Si cand te uiti la anunt, plata la km, care e ilegala, comunitate cat cuprinde, magnet daca se poate, 3 carduri, stat la coada 24 de ore, pleci de sambata si petreci sf de saptamana la waidhause si asa mai departe. De ce sa mergi sa lucrezi ca si sofer? Sa nu mai punem ca toata lumea crede ca esti ceva boschetar.
Sa vorbiți și pentru înlesnirea treceri frontierei căci multi se lasă de groaza statului la rand 5 6 oseminte bătaie de joc dar pe patroni nu _i interesează decât sa faci cum știi sa ajungi și sint multe altele dar pe prostul de șofer nu-l întreabă nimeni
Mare mincinos ești Luar……auzi la el : și la noi sunt salarii competitive! În Germania am 3300 €Neto /lună cu fiecare weekend liber, contract nemțesc și toate asigurările la zi! Când veți plăti șoferii ca în Occident, se vor întoarce șoferii români acasă…..până atunci mai căutați și așteptați!!!
-
Desigur inclusiv diurná (Anglia, Franta…) in jur de 1200€/luná.
Sa stea pe ce? Salariul minim pe economie? Ce smecherie a facut soferul? Ca restul il platiti voi la km sau diurna nu-l ajuta cu nimic. Luar, astia alergau pe sapte carduri si cinzeci de magneti. Mai era un gunoi cu VVD, Vali, iti dadea motorina cu pipeta, ii era frica ca-l fura toti, paranoic. De multe ori nu ajungeai inapoi acasa cu motorina ce ti-o dadea, ce sa furi. Daca cumva alimentai de pe card, iti lua din bani, zicea ca-i venit cu costuri mai mari.
Domnilor patroni, a-ti uitat cum in parcarile din strainatate a-ti trimis alti soferi sa va deie propriul sofer din camion si sa-i ieie camionul de va-ti lasat angajatii prin strainatate fara bani si fara mancare. Astea nu le mai spuneti ca le-ati facut desfacere de contract de munca fara ai instiinta si ia-ti lasat precum boschetarii prin strainatate. Acuma puteti plange dupa noi conducatorii de autoutilitare si auto marfare cat vreti. Unde va sunt acei zeci de soferi care asteapta la poarta firmei voastre? Unde sunt acele salarii, diurne , bonusuri si prime promise? Va spun eu, diurnele sunt in garaje trase pe dreapta, sporurile va stau agatate in cui si primele le aveti pe usa din dreapta cum se iese din birou, adica nu mai exista cereri de angajare in domeniile de activitate unde angajatorii isi bat joc de angajati. Asta inseamna sa trageti de soferi incat sa conduca 987 de km in 10 ore fara a respecta timpul de odihna si sa fie incarcat cu 4446,76kg pe o autoutilitara de 3,5t. Am actele fotografiate si acuma in computerul meu si apropo, am si comversatiile audio de pe aplicatia in care mi se comunicau anumite lucruri.
-
D.G periculos te mai crezi…
Dar cine v a pus dragilor sa cumparati pe zeci de camioane daca tot stiti ca este o criza cu personal calificat, ce manageri santeti?! Si dl ziarist ,mai usor cu salariile de peate 2000 de euro valoare. Ati vorbit cu soferii sa vederi cam ce salarii sant in domeniu?! Ati fi aflat, desi cred ca stii, majoritatea au maxim 2000 de lei maestre, nu EURO! Aah, restul diurna neimpozabila, iar cand ies la pensie, sufla n degete daca n au chivernisit. De restul “avantajelor” s au plans destui soferu in comentariile de mai sus…
Salariile pt. șoferii de TIR din vestul Europei sunr mai mari in medie cu 1000 de euro față de cele din România. De condițiile de muncă si respectul din partea patronilor/angajatorilor, nu mai are rost să amintim.
-
Sa nu uitam ca sunt salarii si nu diurna. Fac 3000£ imi raman 2200 mie dupa taxe. Asta pe un job de zi cu fiecare seara dormita acasa….
Asa le trebuie nu spun ca te pun sa conduci cu doua carduri tahograf
Mai este vreo firma serioasa în Arad???!!!
-
Kuki😀😀😀
-
Da Alexander …fost polițai și vameș hoțul hoților a făcut 400 de camioane pe spinarea șoferilor..