JA. Domnule deputat, care este cea mai importantă schimbare pe care o va aduce pandemia de coronavirus în administrație?
Sergiu Cosmin Vlad: Criza pe care, din păcate, o traversăm în aceste luni, este o hârtie de turnesol a performanței manageriale din administrație, atât la nivel național, cât mai ales la nivel local. Acum se poate vedea cel mai bine care sunt limitele sistemului administrativ și politic românesc.
JA: Care sunt aceste limite, în opinia dumneavoastră?
S.C.V.: În primul rând am fost incapabili să anticipăm, să luăm măsuri înainte de a fi loviți de criză. Ca de fiecare dată, administrațiile au fost luate prin surprindere. Am intrat în criză fără stocuri de materiale sanitare, de echipamente de protecție, cu un personal medical mai degrabă nepregătit să facă față rigorilor impuse de contagiozitatea acestei boli, fără circuite clare pentru separarea potențialilor purtători ai virusului de cei sănătoși. Consecințele nu au întârziat să apară: îmbolnăviri și chiar decese ale cadrelor medicale, demisii și cereri de pensionare, localități întregi introduse în carantină.
O altă sincopă s-a produs în legătură cu aplicarea măsurilor de autoizolare și carantină. În lipsa unui aparat eficient care să monitorizere respectarea lor, acestea au fost încălcate în numeroase cazuri. În loc să se asigure că ele sunt respectate, statul a preferat să dea amenzi, ceea ce de fapt nu a limitat răspândirea bolii.
La fel, modul în care a fost rezolvată problema românilor reveniți din străinătate a lăsat de dorit. Dacă ne uităm pe harta cazurilor de Covid-19, majoritatea sunt în județe aflate pe rutele de deplasare ale repatriaților. Iarăși, vorbim de o eficiență redusă a celor care trebuiau să se asigure că aceștia respectă măsurile de izolare.
JA: Ce a condus la această incapacitate a autorităților de a face față?
S.C.V.: Sunt zeci de ani în care în administrație a fost menținut un sistem clientelar, un sistem de ocupare a posturilor și a responsabilităților exclusiv pe criterii de partid. Politizarea exagerată, mergând până în profunzimea aparatului, face ca reacția sa să fie ineficientă.
Nu poți să rezolvi situații curente, darămite unele de criză, cu oameni care nu au experiență și pregătire profesională reale. Fabricile de diplome, doctoratele pe bandă și plagiatele au ajuns acum la scadență. Plătim pentru indiferență, pentru superficialitate, pentru iresponsabilitate.
Mai există un aspect, și anume lipsa unui sistem care să conducă la tragerea la răspundere a celor vinovați. De multe ori, sancționarea acestora este lăsată la latitudinea electoratului, care fie uită, fie nu are capacitatea să înțeleagă toate legăturile și modul de articulare a deciziilor și a responsabilității. Și îi votează tot e cei care ne-au adus aici.
JA: Care ar fi totuși soluțiile? Ce este de făcut, pentru că ceva trebuie schimbat…
S.C.V.: Răspunsul este evident și decurge din enunțarea problemei: numirea unor persoane responsabile în toate funcțiile de conducere din administrație și din întreg aparatul statului, indiferent că vorbim de sănătate, educație sau ordine publică.
Aceasta este soluția care funcționează foarte bine și dă rezultate în economia privată. Este un sistem eficient, care pune pe primul loc profesionalismul și rezultatul obținut. Orice eroare este sancționată repede, conducând fie la corecție, fie la înlocuirea decidentului.
Același lucru trebuie implementat și în administrație. Trebuie să adoptăm reguli prin care cei care greșesc sunt sancționați. Astfel, cei incapabili nu se vor mai înghesui să ocupe poziții pentru care nu au pregătirea și capacitatea necesare. Iar calea prin care vom obține acest rezultat este transparența, prin care toată lumea să cunoască cine este responsabil pentru o decizie eronată, pentru o achiziție la suprapreț, pentru un contract dezavantajos.
Astăzi, lipsa transparenței este principalul vinovat pentru risipa din administrație. Nu avem spitale, nu avem echipamente, nu avem personal medical pentru că banii sunt risipiți. Bani ar fi suficienți pentru toate aceste nevoi dacă ar fi cheltuiți responsabil, dacă s-ar face lucrări de calitate, la fel ca în mediul privat.
JA: Sună bine, însă cum veți putea face asta, concret?
S.C.V.: Prin implicare și prin exemplul personal. În Arad îl avem deja pe colegul meu, medicul și senatorul USR, Adrian Wiener. În situația în care nu demult eram pe urmele Sucevei, s-a implicat și a preluat conducerea medicală a spitalului unde sunt tratați cei mai grav bolnavi de Covid. A venit cu o nouă abordare, a adaptat tratamentul, a schimbat modul de organizare, iar rezultatele deja sunt vizibile. Cum spuneam, profesionalismul aduce beneficiile pe care ni le dorim.
Acesta este doar un prim pas, e drept, destul de mare. Alți colegi din USR Arad și din toată țare s-au implicat în strângerea de fonduri pentru achiziția de echipamente pentru personalul sanitar. Iarăși am demonstrat că lucrurile se pot face eficient: am donat produse de zeci de mii de lei, în contextul în care autoritățile au eșuat.
Am reușit să facem asta pentru că ne-am concentrat pe beneficiul societății, nu al partidului sau al propriei persoane. Aceasta este reforma pe care ne propunem să o facem în administrație, să scoatem politicul de pe primul loc. Beneficiarii trebuie să fie cei care plătesc pentru serviciile publice, cetățenii.
Citat: Acum se poate vedea cel mai bine care sunt limitele sistemului administrativ și politic românesc
Trimite articolul
XCine este acest Sergiu Cosmin Vlad ?
Ce realizări notabile a avut până la intrarea în politică ?
Cum își justifică el banii pe care-i încasează lunar ? Ce face el pentru cetățeni ?