ARAD. Raportul Departamentului de Luptă Anti-Fraudă scoate la iveală nereguli grave în ceea ce priveşte modul în care Romstrade, prin administratorul Nelu Iordache, a „învârtit” banii europeni şi cei guvernamentali. Din zeci de milioane de lei, plăţi efectuate către constructor, niciun ban nu a ajuns în realizarea autostrăzii Nădlac-Arad. Toate fondurile au fost direcţionate către alte societăţi sau persoane fizice care nu au avut nicio legătură cu şoseaua de mare viteză ce urma să ne lege de reţeaua de autostrăzi din Occident. Dar să le luăm pe rând pentru a ne face o idee cât de slab-organizată a fost această delapidare şi acest joc de ping-pong cu banii publici. Romstrade, în calitate de lider de proiect, a fost firma care a încasat plăţile de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Toţi banii primiţi trebuiau să fie investiți în proiectarea şi executarea autostrăzii noastre. Doar că Iordache nu a fost de acord cu acest paragraf al contractului. Peste 25 de milioane de lei au fost distribuiți de către şeful Romstrade către diverse firme şi persoane și niciun leu nu a ajuns pe drumul care trebuia construit. Unul dintre cei care au beneficiat de banii statului a fost Gheorghe Cruceru, acţionar, alături de Iordache, la Romstrade. Cruceru ar fi primit acei bani chiar de la Romstrade ca şi avans pentru cumpărarea unor terenuri.
Pe lângă Cruceru, şi societatea Blue Air, care aparţine tot lui Iordache, a fost cadorisită cu patru milioane de lei. Apoi, zeci de alte firme şi firmuliţe au primit sume mai mari sau mai mici de bani de la Romstrade, sume care au acoperit datorii mai vechi ale societăţii de construcţii, datorii realizate încă înainte de semnarea contractului pentru autostrada Nădlac-Arad.
Îşi „fura căciula”
Alte societăţi care au primit banii statului, via Romstrade, au fost folosite doar ca şi paravan pentru deturnarea de fonduri. La concret vorbind, Romstrade vărsa banii în contul unei firme cu titlul de plată, iar firma respectivă îi trimitea într-un alt cont al Romstrade, susţinând că plata iniţială a fost necuvenită. Mai mult, Iordache a folosit inclusiv fondul de salarii al Romstrade pentru a delapida banii noştri.
Mai precis, Romstrade a virat cinci milioane de lei în contul pentru salariile angajaţilor, iar, în aceeaşi zi, banii au fost mutaţi într-un alt cont, în tentativa de a li se pierde urma. Iar tupeul fără margine a fost oferit de Nelu Iordache în momentul în care câteva milioane de lei pentru autostradă au fost direcţionaţi spre o altă lucrare, construirea unui hotel şi a unui restaurant în localitatea Adunaţii Copăceni, acolo unde Romstrade îşi are sediul. Toate aceste manevre au fost însoţite de documente false. Mai mult, Romstrade a oferit chiar anchetatorilor acte şi facturi false, neregulile fiind descoperite de către cei de la Anti-Fraudă. Iar unul dintre falsuri se referă chiar la asocierea dintre Romstrade şi societatea portugheză Monteadriano. Se pare că asocierea nu a fost perfectată decât la câteva luni de la semnarea contractului. Acest lucru înseamnă că asocierea a fost ilegală deoarece trebuia să fie în vigoare în momentul în care Romstrade a participat la licitaţia pentru autostrada Nădlac-Arad.
Încă o sesizare
Tăvălugul care s-a năpustit peste Romstrade şi, inclusiv, peste Nelu Iordache, pare că de abia a pornit. Guvernul, prin Autoritatea Naţională de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice (ANRMAP), anunţă că va depune o nouă sesizare împotriva societăţii cu pricina. Iar victimă colaterală ar putea cădea chiar Anca Boagiu, fostul ministru al Transporturilor din perioada în care a fost semnat contractul pentru autostrada Nădlac-Arad.
„În urma controlului efectuat de către Corpul de Control al Guvernului, au fost aplicate amenzi în valoare de 200.000 lei şi au fost constatate foarte multe nereguli care au generat atribuirea de contracte de achiziţie publică în mod defectuos, fapt pentru care vom sesiza în perioada imediat următoare – sper ca până la sfârşitul următoarei săptămâni – atât DNA, cât şi Consiliul Concurenţei, pentru că există suspiciuni de fraudă, pe de-o parte, dar şi suspiciuni de înţelegeri anticoncurenţiale din partea operatorilor economici care au fost implicaţi”, a anunţat preşedintele ANRMAP, Dan Lucian Vlădescu. Mai exact, deşi pentru autostrada Nădlac-Arad au fost depuse şapte oferte, iar şase au fost declarate neconforme, nu a existat nicio contestaţie. Mai mult, toţi cei şase pierzători au prins lucrări pe autostrada Orăştie-Sibiu. Iar una dintre persoanele arătate cu degetul în aceste nereguli este fostul ministru Anca Boagiu. În ceea ce priveşte licitaţia câştigată de Romstrade, aceasta este suspectă pentru că această societate nu a dispus niciodată nici de personalul necesar, dar nici de utilajele de care avea nevoie pentru o lucrare de o asemenea anvergură.
Victime colaterale
Arestarea lui Nelu Iordache ar putea să nu fie singura din acest caz. Surse din cadrul anchetatorilor au declarat că ar mai putea fi arestaţi preventiv Dragoş Niia, Florian Toader, Carmen Eremia şi Paul Radu, administratori ai firmelor prin care Iordache a delapidat banii. Iar cel mai important cap care ar putea cădea ar putea fi cel al Danielei Drăghia, fost director al CNADNR, care ar fi efectuat mai multe plăţi către Romstrade fără a avea acoperire.
alin.gherasim@informmedia.ro
Citeste si Licitarea primului tronson al autostrazii Nadlac–Arad, reluata in ...
Amenda europeana pe Nadlac–Arad
Garantii false pe autostrada Nadlac–Arad
Citiți principiile noastre de moderare aici!