Arad. Dezastru, furt, afacere necurată, sfidare, crimă, un lucru incredibil. Doar câteva cuvinte din zecile pe care arădenii le-au folosit atunci când au răspuns sondajului de pe site-ul nostru www.aradon.ro cu întrebarea „Tu câte minute aştepţi să vină apa caldă?”. Dacă citeşti cele aproape 100 de răspunsuri exact pe acest subiect, ajungi să crezi toate acele cuvinte. De zeci de ani situaţia descrisă de arădeni e prezentă în municipiu, fără ca nimeni să ia vreo măsură, fără ca nimeni să facă plângeri, fără ca vinovaţii să plătească. Singurii buni de plată sunt arădenii, care plătesc, de ani de zile, facturi uriaşe la apă caldă deşi primesc constant apă rece. O poveste veche care circulă pe ţevi vechi, dar care merită să aibă un sfârşit. O risipă de apă, un furt de bani.
Haideţi, însă, să vedem cum începe această istorie a unei nedreptăţi zilnice. Un scurt sondaj printre angajaţii redacţiei Jurnal arădean şi www.aradon.ro şi am ajuns la concluzia că media minutelor de aşteptare pentru ca la robinetul de apă caldă să curgă… apă caldă e undeva pe la 3 minute. Am aflat, însă, după ce am citit răspunsurile arădenilor la provocarea adresată de noi, că nici nu aşteptăm chiar aşa mult. La o privire sumară aruncată peste zecile de informaţii primite de arădeni, am contabilizat cam aşa: media de aşteptare ca la robinetul de apă caldă să curgă apă caldă e undeva pe la 12-14 minute. Cine sunt vinovaţii? Ce se poate face? E un răspuns la care vă vom răspunde, cu singuranţă, în cele din urmă, pentru că această nedreptate trebuie să ia sfârşit, cumva, sau măcar trebuie să aibă proprii vinovaţi.
Dar, pentru ca şi alţii să înţeleagă că această problemă nu e una a câtorva arădeni, ci una a Aradului, a mai tuturor celor încă legaţi la sistemul centralizat de furnizare a apei calde şi căldurii, vom reda mai jos doar câteva dintre datele oferite de cititorii noştri pe site-ul www.aradon.ro. Dacă sunteţi curioşi de ce zic arădenii, intraţi şi citiţi materialul şi comentariile.
„În zona Micălaca 360, dimineaţa la ora 6 curge jumătate de oră şi tot nu este caldă!”; „Între 5 şi 7 minute”; „Pe Lucian Blaga aştepţi şi 20 de minute să ai parte de un duş!”; „Micălaca, bl. 254, etaj 2, aştept în jur de 20-30 de minute”; „15 secunde, asta pentru că am montat un boiler electric şi la baie am zero mc la ceas (apă caldă). A crescut consumul la apă rece, dar financiar şi pentru confort merită, recomand tuturor”; „8-15 minute la etajul 4… depinde de oră. Noaptea e dezastru. Ăştia încă nu au auzit de recirculare apă caldă ca să aibe consumatorul apă caldă. Nu ştiu blocurile noi dacă au recirculare camera tehnică-etaj superior. Ar trebui să facă contorul de apă caldă dublu, să înregistreze ca apă rece apa care curge până nu are 35-40 grade măcar”; „Şi eu aştept cam 15 minute până să îmi vină apa caldă. Şi nu cred că e normal ca să şi plătesc apa care de fapt nu e”; „Alfa etaj 1, 10-15 min”; „La noi, în buricul oraşului, la etajul 3, lângă Piaţa Mică, se aşteaptă în jur de 8-10 minute până apuci să faci baie”; „Minim 15 minute, maxim 1 oră. Asta ziua, că seara şi 2 ore”;
„Strada Avrig, parter, în medie 5-10 minute curge apă rece în loc de caldă. Dar depinde de oră, dimineaţa la 7 nu există apă caldă, este călâie (iarna este imposibil să fac duş) iar seara, după ora 23.00, este la fel. În general, apă caldă (fierbinte) este doar seara între 20:00-22:00. Cu căldura este la fel, caloriferele sunt în general călâi, foarte rar fierbinţi. Cu sau fără repartitoare de căldură”; „În Alfa, la 41, aştept în orice perioadă a zilei între 20-40 de minute (vă jur!!!), iar seara cam 10-15 minute, seara între 20:00-22:00, după aceea intri din nou la 30 de minute! E un mare jaf, e un furt de bani din buzunarul nostru şi nu ştiu dacă poate fi tras cineva la răspundere! Uneori îmi vine să merg la Curtea Europeană de Justiție, vă jur!”; „În Micălaca, la etajul 1, maxim 30 de minute, dar de obicei între 10 şi 15 min”; „Eu locuiesc pe strada Corneliu Coposu (fosta Lacului), nu am măsurat în timp, dar de fiecare dată când deschid robinetul de apă caldă, până vine apa caldă, se scurg cca 20 litri de apă. Făcând un calcul sumar: cca 80-100 L /zi = min 2400 L/ lună. Repet: sunt date măsurate concret”; „Stau pe strada Tudor Vladimirescu, apa caldă este un lux, să am apă caldă la etajul 4 trebuie să aştept 25-30 de minute. Iar 2-3 metri cubi se duc la canal, cine îi plăteşte? Noi, pentru că cineva ne fură cu bună stiinţă 50-75 lei lunar. Dar dăm hotărâri de consiliu pentru a nu ne debranşa de la CET. Pentru cine dăm 50-75 de lei lunar? Toţi sunt nişte hoţi”. „80% din factura la apă caldă este risipă de apă rece. Dacă Asociaţia de Proprietari şi-ar face datoria, contractul cu CET nu ar cuprinde şi această risipă. Ne batem joc de apa bună pe care, pur şi simplu, o aruncăm la canal. Cred că suntem unici. Soluţia este recircularea apei calde. Treptat cred ca CET-ul se duce şi noi ne vom trezi ca avem alternative mai ieftine pentru a avea caldură şi apă caldă”; „Locuiesc în Cartierul Funcţionarilor, aștept cca 40-60 min. să curgă apă caldă! Este ceva de nedescris! Au fost dăți în care am sunat la Punctul Termic de la Vasile Goldiş şi, după insistenţele mele, primeam apă caldă!”; Problema este că nu are retur apa caldă, ca la încălzire. Sistem foarte rău”.
Acestea sunt doar câteva din cele aproape 100 de păreri despre cât de greu vine apa caldă la robinetul de apă caldă, deşi o plătim ca atare!
Soluţii de la cititori
În intervenţiile lor, unii dintre cititorii noştri au găsit vinovaţii şi soluţiile care ar face ca această nedreptate, risipă de apă şi furt din buzunarul consumatorului să nu mai aibă loc. Recircularea apei, apa termală, contoare performante, boilere, instanturi, centrale pe gaz, debraşarea de la CET, plângerile la Protecţia Consumatorului (poate), cele la Uniunea Europeană şi tribunalele internaţionale, dar şi o revoltă în masă, toate acestea au fost identificate de cititorii noştri. „Stăm pe o pungă de apă termală şi nu înţeleg de ce CET-ul nu valorifică aceasta sursă naturală, dacă nu pentru apa caldă măcar pentru încălzirea apartamentelor. În naivitatea mea, mă gândesc că mai uşor ridici temperatura apei de la 40-50 grade la 80-90 sau câte grade ar fi necesare pentru transport pe conducte”; „Instalaţi-vă cât încă se mai poate centrale pe gaz… nu o să mai aveţi probleme cu apa caldă”; „Propun CET-ului ca în mod oficial să se declare în imposibilitatea de a furniza apa caldă menajeră (indiferent de motive) şi să sisteze furnizarea apei calde. Sunt ferm convins că beneficiarii de acum ai CET-ului se vor descurca”. „Se pot face reclamaţii, dar trebuie să ne mobilizăm, o reclamaţie de la un proprietar nu schimbă nimic. O reclamaţie de la o asociaţie de proprietari sau mai multe asociaţii pot face diferenţa”; „Înainte de 1990 erau conducte de recirculare la apa caldă, care după Revoluţie s-au scos!”; „Pornesc apa caldă, fumez o ţigară şi când termin ţigara mă bag sub duş. Centru, etaj 3. Soluţia sunt pompele de recirculare a apei”.
Şi dacă nu au soluţii, cititorii noştri au o atitudine resemnată (trebuie să plăteşti pentru că stai la bloc), dar ironică, aşa cum au avut-o până acum arădenii: „Ce vă tot agitaţi atâta? E normal să dureze până ajunge apa caldă de la subsol la etajele superioare; ce naiba atâta nu pricepeţi? Nu toţi stau cu robinetele deschise de la etajul 1 la etajul 4 sau 10! Asta-i viaţa la bloc, dacă bloc aţi vrut! Nu vă convine? Pa! La sate, că acolo stă apa caldă pe cuptor şi o iei într-o secundă! Sau instalaţi-vă boiler pe curent! Hai, pa!”.
Vinovaţii: vârstnicii, hoţii, ULALA, CET-ul
Arădenii au identificat şi vinovaţii, în viziunea lor: vârstnicii care se spune nu folosesc apa caldă, cei care fac economii şi folosesc apa din calorifere (o temă pe care se discută de ani de zile), hoţii din blocuri, adică locatarii care nu declară consumul real de apă, ţevile vechi, magneţii de pe contoare, contoarele care înregistrează apa caldă indiferent de temperatură, ULALA şi UAP care nu s-au implicat niciodată pe problemă, deşi reprezintă asociaţiile şi problemele lor, administratorii care nu citesc ceasurile de apă, şi desigur, de departe, cel mai mare vinovat: CET-ul. „Am auzit că unii folosesc apa caldă din calorifere pentru spălat rufe!”; „Simplu: se pune un magnet puternic (preferabil de difuzor) înainte de contor. Apa curge, contorul stă”; „Eu am locuit la bloc 20 de ani, de 6 luni m-am mutat la casă, (…) eram la parter şi nu venea apa caldă şi cei de sus, unii de la alţii câţiva s-au învăţat cu magnetul. Avem ceasuri de 10 de ani deci să vezi diferenţa între ceasul de jos şi apa declarată de vecini! Abia am aşteptat să scap de mizeriile lor. A ajuns să fie 31 de lei apa, îţi dai seama câţi nu au declarat corect apa?”.
Banc pe situaţia dată
Cum era de aşteptat, arădenii ştiu să facă haz de necaz. Aşa că există şi bancuri pe acest subiect vechi, iar unul dintre cititori ne-a amintit unul dintre acestea. Merită menţionat: „Se întâlnesc la scara unui bloc apa caldă şi curentul. Curentul: urcă tu prima ca eu nu mă grăbesc. Apa caldă: nu e nici o problemă, urcă tu că eu şi aşa merg numai până la unu!”
„Faptul ca atâta apă se duce în canal fără a fi utilizată este o crimă” – arădean
Citiți principiile noastre de moderare aici!