La Arad primele tramvaie trase de cai, 19 la număr, au fost puse în circulație pe trei linii în anul 1869. Un eveniment care nu face altceva decât să lase loc de mândrie Aradului. Ne-am decis ca acum, în 2018, să facem o vizită prin atelierele și halele companiei care se ocupă azi de tramvaiele din Arad, cândva mândria unei naţii, să facem un tur printre muncitori, tramvaie și autobuze, pentru a afla câte tramvaie și autobuze deține parcul auto și câte dintre ele depășesc o jumătate de veac. Am decis să vorbim acum, la atâţia ani de la primul tramvai tras de cai, despre parcul auto ce numără 279 de mijloace de transport, tramvaie și autobuze, din cadrul CTP Arad. Despre Compania de Transport Public Arad, care are ca acţionar majoritar Consiliul Local Municipal cu 70% şi Consiliul Judeţean Arad cu 30%. Adică despre cel mai mare transportator urban și suburban din județul nostru. Şi despre mijloacele sale de transport cu iz de acum un veac.
279 de tramvaie și autobuze
În total, la această oră, CTP deține 279 de vehicule de transport. Dintre acestea, 135 sunt autobuze și 144 tramvaie. În ceea ce privește stațiile de îmbarcare – debarcare, sunt 299 de astfel de stații din care: 126 de stații urbane tramvai, 21 de stații preurbane tramvai, respectiv 152 de stații urbane de autobuz.
Din 135, 44 au peste 20 de ani
În cazul celor 135 de autobuze din parcul CTP ce deservesc atât județul, cât și municipiul, media de vechime este de 17 ani. Din totalul autobuzelor, 21 sunt articulate, 66 de capacitate medie, 27 de minibuze și 21 de microbuze. Dar, din punct de vedere al vechimii autobuzelor, situația se prezintă astfel: cu vechime între 0-5 ani – niciunul, cu vechime între 5-10 ani – 31 de bucăți, cu vechime între 10-15 ani – 21 de bucăți, cu vechime între 15-20 ani – 39 de bucăți și cu vechime peste 20 ani – 44 de bucăți.
69 au peste 50 de ani
În acest moment, pe cele 10 trasee urbane și 5 suburbane destinate tramvaielor, circulă 144 de unități de transport ce au parcurs în anul 2017 peste trei milioane de kilometri. Pe tipuri de tramvaie situația se prezintă astfel: T4R,T4D-B4D (tramvaie Tatra, cehești de culoare roșie) – 45 unități (31 vagoane motor, 14 vagoane remorcă), TG4 (tramvaie nemțești) – 25 unități (20 vagoane motor, 5 vagoane remorcă), TG6 (tramvaie nemțești) – 34 unități (30 vagoane motor, 4 vagoane remorcă), TG8 – 20 unități, M8S (tramvaie pătrățoase galbene) – 9 unități, respectiv 6 unități Imperio. În ceea ce privește vechimea situația se prezintă destul de rău: vechime între 0-10 ani – 6 bucăți, vechime între 30-50 ani – 69 bucăți și cu vechime peste 50 de ani – 69 bucăți. Adică doar șase tramvaie sunt noi.
Directorul CTP Arad, Claudiu Godja ne spune că infrastructura nu permite ca tramvaiele noi – Imperio, să fie trimise și în Micălaca, Alfa, Grădiște ori Bujac, dar situația se va schimba când șina va fi reabilitată cu ajutorul programului BERD. Aşa că singurele tramvaie noi din Arad circulă pe ruta Vlaicu-Aradul Nou, acolo unde linia de rulare a beneficiat de modernizări.
Achiziții în 2017
Parcul auto CTP se mărește cu 20 de autobuze (second-hand) și niciun tramvai. E singura veste bună printre vechituri. Din bugetul CTP Arad, în anul 2017, au fost achiziționate două autoutilitare destinate activității de întreținere și intervenție rapidă în traseu și alte zece autobuze second-hand. Adică, 5 de tip urban marca Mercedes Benz O530 Citaro și alte 5 de tip interurban marca Volvo B7R. Alte zece autobuze de tip VDL Berkhof – Ambasador, tot second-hand, au fost achiziționate de către Consiliul Județean Arad.
2018: 18 autobuze și 30 de tramvaie
„Contribuția și ajutorul acordat de reprezentanții celor două instituții în activitatea specifică de transport public de persoane pe care societatea o desfășoară au fost majore și oportune. Investițiile vor continua cu achiziția unui număr de 18 autobuze în anul 2018 și autobuze hibrid în următorii ani, precum și a unui număr de 30 de tramvaie noi de mare și medie capacitate. Pe această cale solicităm cetățenilor Aradului să sesizeze CTP Arad sau autoritățile abilitate în cazul în care observă acte de vandalism sau de distrugere a vehiculelor sau a logisticii de transport (automate de bilete, adăposturi din stațiile de tramvai etc.) la adresa de email dirgen@ctparad.ro sau la telefon 0257.338.592”, a prezentat tabloul anului 2018 şi speranţele de mai bine, pentru Jurnal arădean/Aradon, Claudiu Godja, directorul CTP Arad.
Învechite, dar rezistente
Se poate observa cu ochiul liber că parcul auto este nu învechit, ci foarte învechit și foarte adevărat este că restul infrastucturii din municipiu (vorbim de șina de tramvai), în afară de cea reabilitată prin BERD (Vlaicu, centru și Aradul Nou) are nevoie de reabilitare. La fel de adevărat este că în ultimii ani au fost achiziționate cele șase tramvaie Imperio (aproximativ 1,6 milioane de euro bucata), iar marea majoritate a tramvaielor cehești Tatra (de culoare roșie) au peste 50 de ani vechime, sunt precum celebrele autoturisme Mercedes-Cobra fabricate în anii ´70: rezistente, există piese de schimb, pot fi reparate relativ repede și pot să ruleze și pe șină „proastă”. La capitolul confort, nu insistăm de această dată.
În loc de concluzie
Noi v-am prezentat situația actuală și reală a acestei companii. Că ar trebui să avem tramvaie și autobuze noi, șină reabilitată, prețuri mai mici la bilete etc., este foarte adevărat. Dar, trebuie să ne şi întrebăm cât de mult s-a investit în ultimii 27 de ani și de ce până acum nicio administrație nu a făcut un plan pe termen mediu și lung care să se și vadă… nu doar pe hârtie! Cert este că dacă nu se înnoiește flota CTP, riscăm să rămânem doar cu șinele, căci până și „cobrele” vor ceda până la urmă. Şi cu poveştile despre primele tramvaie trase de cai.
Citiți principiile noastre de moderare aici!