Sunt ortodocşi atât de pătimaşi în oraşul nostru încât îşi afişează credinţa pe maşinile pe care le deţin în proprietate. Este vorba de un simbol aplicat undeva, în exteriorul autovehiculului, care atestă că acesta a fost supus unei slujbe de sfeştanie. E acelaşi însemn pe care preoţii îl „desenează” cu ceară pe peretele unei case proaspăt sfinţite. Doar că, în cazul maşinilor, dovada sfeştaniei nu e decât o… cruce autocolantă achiziţionată de la un magazin cu produse bisericeşti. Practic, e un fel de abţibild pe care proprietarul îl lipeşte, la vedere, în partea din spate a automobilului. Pentru ca partenerii săi din trafic să ştie că maşina lui e ferită de rele. Căci asta se întâmplă la sfeştanie: maşina e stropită cu apă sfinţită pentru a fi curăţată de tot răul, pentru a-i ocroti pe credincioşii aflaţi în interiorul ei.
Sfinţirea maşinilor nu mai e o noutate pentru preoţii ortodocşi arădeni, elementul de (să-i spunem) inovaţie constituindu-l „pecetea” autocolantă aplicată pe autovehicule. În fapt, o cruce aurie cu iniţialele IIS.HR.NI.KA („Iisus Hristos Învinge”) dispuse sub formă de pătrat. Maşinile purtând aceste însemne vor fi tot mai multe în Arad pentru că solicitările pe care le primesc preoţii pentru oficierea unor asemenea slujbe sunt în creştere. Ei dau curs acestor cereri fără niciun fel de problemă, explicând că la originea sfeştaniei făcute pentru maşini se află, de fapt, „rânduiala binecuvântării corăbiei celei noi şi a luntrei”.
Echivalent neoprotestant
Pentru cei care nu ştiu, precizăm că simbolul care atestă sfinţirea maşinilor ortodocşilor are un echivalent neoprotestant: peştele. Mai mult sau mai puţin stilizat, peştele este un semn de recunoaştere între creştini (folosit încă din perioada în care creştinismul era ilegal în Imperiul Roman). Cu siguranţă am văzut semnul peştelui pe portbagajul unor maşini, în trafic, la fel cum vom vedea pe tot mai multe autovehicule semnul crucii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!