ARAD. Un important proiect european de tip Grundtvig, din programul destinat învăţării pe tot parcursul vieţii (Lifelong Learning) se derulează la Arad, la Colegiul Naţional „Moise Nicoară” şi Universitatea „Vasile Goldiş”. Tema lui este de mare actualitate: „Strategii de promovare a unui stil de viaţă sănătos în rândul grupurilor sociale vulnerabile”.
Participanţii la acest proiect provin din Spania, Portugalia, Germania, Norvegia, Suedia, Turcia şi România şi sunt deopotrivă reprezentanţi ai unor instituţii educative, cât şi ai unor importante ONG-uri implicate în educaţia adulţilor din grupurile sociale dezavantajate.
Acest proiect Grundtvig se va desfăşura pe durata a doi ani şi implică diverse activităţi menite să implementeze un stil de viaţă sănătos mai ales pentru membrii grupurilor sociale vulnerabile, să ajute aceste grupuri, prin programe specifice fiecărei ţări, dar şi să prevină comportamentele diviante; căci un stil de viaţă sănătos implică deopotrivă sănătatea corpului, a minţii şi a sufletului. Societatea europeană a viitorului depinde vital de starea sănătăţii corporale, mentale şi spirituale a cetăţenilor ei.
Proiectul a fost câştigat anul trecut, de către Colegiul Naţional „Moise Nicoară”, în parteneriat cu Universitatea „Vasile Goldiş”, datorită prof. dr. Vanda Stan, care este şi coordonatorul local al acestuia.
Stam de vorbă cu prof. dr. Vanda Stan despre recenta vizită de lucru care s-a desfăşurat la Karlstadt, în Suedia şi la care au participat patru profesori şi patru elevi de la Colegiul Naţional „Moise Nicoară”.
– Ce s-a întâmplat de fapt în Suedia? Care a fost tema întâlnirii şi ce fază a proiectului a reprezentat ea?
– Săptămâna petrecută în Suedia se înscrie în aria mobilităţilor europene prevăzute în acest proiect. Gazda noastră a fost Molkoms Folkhogskola, din regiunea Varmland, una dintre cele mai renumite şcoli suedeze destinate pregătirii tinerilor, în cele mai căutate meserii, pentru a le asigura astfel inserţia pe piaţa muncii. Această întâlnire a participanţilor la proiect a avut ca obiect analiza chestionarelor date în cele şapte ţări privind obiceiurile alimentare, sanatoase sau mai putin sanatoase, ale fiecăreia; de asemenea s-au planificat ceilalţi paşi ai proiectului, care vor viza o analiză a principalelor cauze ale stressului în randul tinerilor şi modalităţile de diminuare a lui în cadrul grupurilor dezavantajate social şi nu numai.
– Cum aţi caracteriza sistemul educational din Suedia?
– În urma prezentării consistente a sistemului de învăţământ făcute de colegii suedezi, precum şi în urma observaţiilor noastre directe, pot spune că sistemul de educaţie suedez este complet diferit de al nostru. Şi asta în primul rând pentru că ei împărtăşesc o cu totul altă filozofie de viaţă, altă perspectivă asupra omului, şi, prin urmare acţionează în numele unui ideal educaţional bine definit. Grija pentru om nu este doar o lozincă, un slogan politic, ci chiar un mod de viaţă asumat de fiecare cetăţean. Acest lucru se vede pe stradă, în comportamentul cotidian al fiecăruia, în şcoală, prin felul în care e conceput curriculumul, în sistemul public de sănătate etc.
– Care a fost contribuţia adusă la acest proiect de grupul pe care îl coordonaţi?
– Echipa de la Arad („Moise Nicoară” în parteneriat cu UVVG) a avut ca sarcină de lucru, pentru această întâlnire, prelucrarea statistică a rezultatelor chestionarelor iniţiale privind problema unui stil de viaţă sănătos, precum şi interpretarea acestora. Pe baza acestor concluzii, unanim apreciate de ceilalţi parteneri, s-au putut decide paşii viitori ai proiectului. De asemenea, grupul celor patru elevi de la „Moise Nicoară” au avut o interesantă prezentare privind obiceiurile alimentare româneşti care au impact indirect asupra modului in care „functionam” în viata de zi cu zi, în şcoala sau universitate, la serviciu, la locul de muncă .
– Care sunt fazele următoare ale proiectului?
– Următoarele întâlniri vor fi la Bucureşti, Ankara şi Oslo. Proiectul se va încheia în mai 2014. Rezultatele şi produsele realizate în cadrul proiectului sunt publicate periodic pe un cunoscut site educaţional european – EDMODO -, putând fi accesate astfel de întrega comunitate educaţională europeană ( profesori şi elevi). Produsul final al proiectului va fi o carte digitală ce va cuprinde toate materialele la care, cele 7 ţări, au lucrat pe parcursul celor 2 ani.
– Rezumaţi în câteva cuvinte cele mai pregnante impresii despre vizita în Suedia.
– Seriozitate, rigoare, organizare, linişte, ritmuri constante, implicare, responsabilitate – toate astea pentru binele fiecărui individ şi binele comun.
Citiți principiile noastre de moderare aici!