Arad. Detalii despre noile contracte ce vor fi semnate cu CET-ul de la ULALA, în condiţiile în care reprezentanţii uniunii susţin că, în ultima perioadă, primesc tot mai multe solicitări de detailare a noilor prevederi la contractele de furnizare a utilităţilor de la CET H Arad.
«Prezentele contracte în desfăşurare au fost întocmite în anii 2000, cu vechiul Arterm, cu prevederi inadecvate la timpul prezent. De aceea, ANRSC emite ordinul Nr.483 în 2008, prin care aproba contractul cadru de furnizare a energiei termice, cu termen de finalizare 6 luni, deci martie 2009. Întrucât din 2009 a intervenit scindarea CET-ului în L şi H, obţinerea noilor licenţe de funcţionare a mai durat. Primele intervenţii făcute de ULAL pentru ca să se întocmească noile contracte au fost făcute începând cu adersa nr.120/16.06.2010 la CET-H, furnizorul pentru asociaţii, şi cu adresa 101/19.05.2010 – Autoritatea Naţională de Reglementare a Serviciilor Publice Comunitare. I-au trebuit CET-H-ului 4 ani dar, după multe atenţionări, sesizări la ANRSC şi negocieri între ULAL şi societate, s-a reuşit în acest an demararea semnării noilor contracte», a precizat Dorina Lupşe, preşedintele ULALA Arad.
Clauze suplimentare favorabile
Lupşe mai precizează că aceste contracte sunt întocmite în baza contractului cadru prevăzut de ordinul ANRSC nr.483/2008, dar şi faptul că există aici clauze suplimentare practice, favorabile asociaţiilor de proprietari. Preşedintele ULALA indică şi câteva dintre acestea: «Temperatura apei calde trebuie livrată de la 55°-60°C nu ca până acum 50°-55°. Ţinând cont că avem şi ordinul 91/2007 tot al ANRSC, care prevede reglementări deosebit de importante privitoare la reglarea cantităţilor de energie termică livrate (art.133), măsurarea energiei termice pentru încălzire (art.206-217) şi măsurarea energiei termice pentru apă caldă (art.218-234), recomandăm asociaţiilor de proprietari să şi le însuşească cu atenţie. Sunt prevăzute dispozitivele termice cu care aceste consumuri să se facă performant, diminuând costurile».
Se schimbă toate contoarele
În informarea ULALA se mai arată faptul că «Primăria Arad ne-a comunicat prin adresa 51796/28.09.2010, următoarele: Actualele contoare pentru a.c.c. îndeplinesc durata normală de funcţionare în următorii 4 ani. Pe măsura ce-şi vor îndeplini durata normală de funcţionare, vor fi înlocuite cu contoare noi cu ultrasunete şi integrator. Iar tot primăria ne comunica prin adresa nr.7644/09.02.2012 că pentru înlocuirea contoarelor vechi de apă caldă cu cele cu integrator, valoarea estimată de achiziţie şi montaj este de 5.433,70 lei, pentru că la CET-H au avut prioritate la înlocuire numai la contoarele de energie termică pentru încălzire (de 2.370 de aparate)». Şi tot aici se mai arată un fapt interesant de remarcat: «înlocuirea contoarelor de apă caldă cu cele cu integrator va avea ca finalitate reducerea preţului la apa caldă menajeră. Anul acesta, judecând dupa durata de garanţie, vor trebui înlocuite toate contoarele în municipiul Arad».
Dorina Lupşe mai spune că retehnologizările ce se fac acum la CET-L pe producţie vor face, potrivit răspunsului primit de la furnizor (adresa 145/09.01.2014), că «începând cu anul 2015, preţul reglementat de producere în cogenerare de înaltă eficienţă a energiei termice să înregistreze un trend descrescător. Noi completăm cu faptul că va trebui ca şi CET-H, cel responsabil cu transportul şi distribuţia, să-şi retehnologizeze coloanele care acum au pierderi de 30%, pierderi pe care le suportăm noi consumatorii».
Atenţie la contracte
Vasile Arion, vicepreşedintele ULAL, recomandă, în plus, asociaţiilor de proprietari să-şi cunoască bine drepturile. «Ca orice altă utilitate, energia termică şi apa caldă se furnizează, consumă şi este plătită în baza unui contract. Beneficiarii trebuie să cunoască bine drepturile şi obligaţiile atât ale furnizorului, cât şi ale sale (Cap.III-IV din contract), dar şi restul prevederilor legate de stabilirea cantităţii la furnizare şi facturare şi a modalităţilor de plată, răspunderea contractuală etc. Telefonic se vor sesiza numai urgenţele şi avariile. Orice alte nemulţumiri, nerespectarea clauzelor diferite ale contractului se vor înainta în scris, la registratura CET-H şi vor fi luate în calcul atât pentru soluţionarea, cât şi la evaluarea managementului societăţii care se face periodic».
Concluzia
Concluzia lui Arion e clară: «Deci, nu vor fi plângeri pe la colţul blocului, ci numai în scris. Se poate obţine, astfel documentat, chiar reducerea facturii». Până în acest moment, peste 200 de asociaţii de proprietari au semnat noile contracte, activitatea fiind în derulare.
CITESTE SI:
Citiți principiile noastre de moderare aici!