Temperaturile de mijloc de vară au venit mai târziu în acest an, dar asta nu îi bucură pe toți arădenii. Cei care circulă cu tramvaiul în această perioadă suportă condiții foarte grele. Și vorbim mai ales de persoane de vârstă înaintată, care sunt nevoite să îndure temperaturi de aproape 60 de grade în vagoane. Afectați sunt inclusiv vatmanii, iar unul dintre ei a măsurat temperatura din tramvai, arătând în ce condiții lucrează.
Nemulțumiri
Călătorii și vatmanii se plâng de sauna din vagoanele care circulă în Arad. Unul dintre vatmani a măsurat în cabina sa o temperatură de 46 de grade, însă asta la orele serii. „Ziua, căldura ajunge și la 58 de grade în vagoane, iar aerul devine irespirabil. Temperatura nu coboară sub 40 de grade”, ne-a spus vatmanul.
„Te ia amețeala de la căldură și mirosul acru de transpirație. Oricât de spălat ai fi și îmbrăcat lejer, curge apa din tine ca la saună. Am văzut o doamnă de vreo 70 de ani care a fost coborâtă în brațe, la Fortuna, de câțiva călători, pentru că nu a mai putut respira. Ziceau că vor chema ambulanța”, ne-a spus un pensionar.
6 din 138
Pare incredibil, dar este cât se poate de adevărat! Din cele 138 de vagoane aflate în criculație, doar cele șase tramvaie Imperio au instalații de climatizare. La autobuzele urbane și interurbane stăm mai bine, pentru că din 135 aflate în circulație, 45 au aer condiționat.
Dacă pentru călători soluția este una costisitoare pentru Compania de Transport Public (CTP), pentru vatmani ar fi mai ieftină. Angajații spun că există pe piață instalații de aer condiționat portabile, la 12 sau 24 V, care se pot instala în cabine și ar costa în jur de 200 de lei. Acestea ar fi folosite și de șoferii de camioane.
Bani alocați degeaba
Jurnal Arădean și Aradon au mai scris în urmă cu un an despre sauna din tramvaie. Directorul CTP, Claudiu Godja, spunea atunci că municipalitatea a alocat bani pentru a fi modernizate 20 de vagoane, investiții care includeau montarea sistemelor de climatizare. Zece ar fi trebuit să fie modernizate în 2017, iar alte zece, în 2018. Numai că niciun tramvai nu a fost modernizat. Acum, directorul ne-a declarat că la licitația organizată pentru atribuirea contractului nu s-a prezentat nici măcar o firmă.
Pentru reabilitarea celor 20 de vagoane, fuseseră alocați din bugetul local 2.000.000 de euro. Licitațiile ar urma să fie reluate, dar și suma va fi mărită, pentru că tocmai din cauza alocărilor insuficiente nu s-au prezentat firme.
Promisiuni
Majoritatea tramvaielor folosite în prezent sunt foarte vechi și se strică adesea. Vârsta medie a vagoanelor este de 46 de ani!
În urmă cu două luni, primarul Gheorghe Falcă anunța că se dorește achiziția a 28 de tramvaie noi, dar a reiterat și intenția Primăriei de a reabilita 20 de vagoane vechi. În total, investițiile s-ar ridica la suma de 57 de milioane de euro. Cum acești bani nu există în bugetul local, se dorește accesarea de fonduri europene prin Programul Operațional Regional.
Bilete mai scumpe
În timp ce condițiile pentru călători nu au fost îmbunătățite, costul călătoriei a crescut cu 50 la sută, din luna ianuarie. Un bilet de tramvai costă acum 3 lei, față de 2 lei în decembrie 2017. Această majorare a dat naștere unor reacții foarte critice ale arădenilor, mai ales în mediul online. În februarie, pe Facebook se inițiase un protest denumit „Olimpiada de fugit de controlorii CTP”, la care își anunțaseră participarea sute de arădeni. Ei urmau ca timp de două săptămâni să nu mai cumpere bilete de tramvai şi autobuz. Acțiunea nu a mai avut loc în mod organizat, pentru că inițiatorii au fost acuzați, inclusiv de oficiali ai CTP, că instigă la încălcarea legii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!