Câteva mii de muncitori ajung zilnic în Zona Industrială Vest, una dintre cele mai dezvoltate zone industriale ale municipiului, însă Compania de Transport Public nu reuşeşte să facă profit de pe urma transportului acestor arădeni.
Problema liniei de tramvai 1 barat nu este una nouă, fiind mai mereu adusă în discuţie, încă din 2003 încoace, atunci când se aminteşte despre transportul în comun, dar deocamdată se pare că nu există nicio posibilitate ca investiţia să îşi scoată banii.
Practic, în urmă cu şapte-opt ani, pe vremea fostei administraţii, s-au investit peste 2,5 milioane euro pentru ca tramvaiul să ajungă şi în zona industrială, însă datele de la faţa locului au făcut ca linia să fie falimentară.
Cu doar aproximativ 20 de abonaţi şi două curse zilnice, CTP se vede nevoită să admită că nu se poate vorbi despre un succes al acestei investiţii, deşi, teoretic, existau premisele unei reuşite.
Practic, linia de tramvai se termină mult înainte de halele existente, muncitorii fiind nevoiţi să parcurgă câţiva kilometri pe jos, iar companiile preferă să apeleze la autobuze pentru a-şi transporta muncitorii din curtea fabricii până în mai toate cartierele.
Nici administraţia locală nu a reuşit să îi convingă pe managerii companiilor că ar fi mai eficient un transport pe calea rulantă, decât pe şosea, întrunirile cu investitorii fiind sortite eşecului.
Așa că realitatea a făcut ca o investiţie ce avea şanse să ducă atât la o relansare a CTP, cât şi la o modernizare a zonei industriale, să fie aproape abandonată.
Câteva milioane de euro au fost investite în prelungirea liniei de tramvai 1 spre zona industrială vest, undeva prin anul 2000, însă în acest moment linia este aproape de a ajunge istorie. Doar două tramvaie mai trec zilnic pe acest traseu, lipsa abonaţilor fiind motivul pentru care CTP nu poate susţine o activitate mai intensă.
„Linia e funcţională. Nu există probleme tehnice, doar că nimeni nu e interesat să o folosească, referindu-mă aici la angajatorii din zona industrială, întrucât capătul liniei este departe de hale. Avem câteva convenţii încheiate cu unii angajatori prin care le asigurăm transportul, însă, prin intermediul microbuzelor şi autobuzelor din dotare”, ne-a spus Mariana Birău, director CTP Arad.
Încercările administraţiei
Şi Primăria Municipiului Arad a încercat să relanseze linia 1 barat. „Au fost încercări, însă nu au existat suficienţi călători interesaţi. Primăria a organizat inclusiv întâlniri cu reprezentanţii fabricilor din zonă, la care a fost expusă problema, dar aceştia nu s-au arătat dispuşi să renunţe la transportul salariaţilor cu autocarele”, a declarat purtătorul de cuvânt Corina Drăghici.
Acuzele politice
USL Arad, prin vocea copreşedintelui Dorel Căprar, a acuzat, în cadrul unei conferinţe de presă, faptul că linia de tramvai care leagă municipiul de zona industrială nu este funcţională, fiind abandonată în favoarea unor companii private de transport în comun.
„Sunt convins că la mijloc sunt interesele economice ale celor de la PDL, interesaţi să le bage pe gât firmelor mijloace de transport ale unor firme clientelare. Este inexplicabil faptul că nu se foloseşte linia de tramvai realizată din fonduri europene. Toate argumentele pledează în favoarea utilizării liniei: tramvaiul este un mijloc de transport mai puţin poluant; prin utilizarea tramvaiului, se poate decongestiona traficul rutier.
Nu cred că se poate pune în niciun fel problema rentabilităţii liniei, atât timp cât sunt mii de muncitori care merg la serviciu în zona industrială, la intervale orare care pot fi uşor controlate. Cred că folosirea liniei de tramvai ar ajuta foarte mult şi CTP. Nu este normal ca interesele firmelor clientelare ale PDL să fie considerate mai importante decât interesele arădenilor!”, a declarat Dorel Căprar.
Cartierul Vlaicu, în top
La popul opus, cel mai solicitant cartier în ceea ce priveşte transportul în comun este Aurel Vlaicu. Potrivit CTP, numărul mare de călători care circulă zilnic dintre cartier spre centrul oraşului şi invers a făcut ca în această zonă să existe şi cele mai multe linii de tramvai.
Citiți principiile noastre de moderare aici!