ARAD. Vrei să ajungi repede dintr-un colţ în celălalt al Aradului? Nicio problemă: iei maşina şi în maximum 30 de minute străbaţi oraşul, căci Aradul nostru cel de toate zilele nu e o metropolă cu probleme mari de circulaţie ori blocaje. Indicat este să eviţi orele de vârf, când arădenii îşi duc şi aduc copiii la şi de la şcoală sau merg la serviciu. Şi la fel de indicat ar fi să nu alegi ca mijloc de transport tramvaiul dacă vrei să ajungi repede dintr-un loc în altul. Totul, în pofida faptului că, pe când se executau lucrările la BERD I, se prezicea că, la final, tramvaiele din Arad vor fi cele mai rapide mijloace de transport în comun şi că vom ajunge să ne deplasăm cu acest mijloc cu 40 de km la oră!
Un vis frumos, am constatat, acum, după ani buni de la prima lucrare BERD. În Arad, tramvaiele tot încet merg pe linii şi tot cu mult sub media occidentală. Dacă în oraşele dezvoltate ale Uniunii Europene viteza medie de exploatare la tramvaie este de 26 km/oră, la Arad aceasta a fost calculată pentru luna februarie la…14 km/oră. Stăm ceva mai bine când vorbim de viteza comercială, care e undeva la 18 km/oră, dar tot departe de modul în care se circulă cu tramvaiele prin vest. Vestea bună e că, totuşi, după câteva investiţii în liniile de tramvai din Vlaicu, Centru şi Aradul Nou, viteza de exploatare a crescut cu…1 km/oră!
În 2010, când scriam despre viteza de circulaţie a tramvaielor, spuneam că stăm de cel puţin de două ori mai prost decât în occident. Iar afirmaţia se baza pe studiul de trafic făcut pentru Arad de o firmă de experţi germani. Studiul nu se referea la aspectul tramvaielor, la curăţenia din mijloacele de transport, ori la frecvenţa în circulaţie, unde s-ar putea să stăm şi mai prost, ci la viteza cu care se deplasează vehiculele aparţinând Companiei de Transport Public pe liniile din municipiu.
Specialiştii firmei germane, care realizaseră un amplu studiu de trafic în municipiu, au ajuns la concluzia că în Arad se circulă prea încet. Mai exact, în urma măsurătorilor de pe teren, nemţii au pus verdictul: tramvaiele circulă pe linii arădene cu 13 km/oră, în condiţiile în care media occidentală este de 25-26 km/oră. Deplasarea cu tramvaiul nu are cum să fie atractivă în condiţiile date, susţineau nemţii, care au mai adăugat la capitolul probleme grave spaţiile insuficiente pentru călători în staţiile de tramvai, lipsa copertinelor, absenţa unui sistem modern de ticketing, absenţa trecerilor de pietoni spre spaţiile de tramvai, absenţa afişajului pentru aceste mijloace de transport (hărţi cu circuitul şi orarul) etc.
Probleme uşor de rezolvat, spuneau atunci germanii. După patru ani, însă, problemele sunt tot aceleaşi şi tot acolo. Ce s-a rezolvat? Am crescut cu 1 km pe oră viteza de exploatare.
Problemele de pe linii
În schimb, se ştie clar unde sunt probleme pe linii, aşa că viitorul aşa cum îl vedea Municipalitatea, – că prin Arad vor rula în viitorul apropiat, pe linii, tramvaie de viteză, cu podea joasă – e departe. Şi este de la sine înţeles dacă ne uităm la lungimea liniilor de tramvai care au rămas în afara reabilitării. În fapt, cu excepţia liniei de tramvai care viza cartierul Vlaicu – zona UTA – Centru – Boul Roşu – Aradul Nou (prima porţiune, până la intersecţia cu Ştefan cel Mare), nicio altă linie de tramvai nu a suferit reabilitări majore. Au mai intrat la reabilitat doar liniile de tramvai de pe cele două pasaje, Micălaca şi Grădişte, şi cele de pe strada Renaşterii. Cam atât. Toate celelalte linii ar avea nevoie de bani pentru reparaţii. Cele mai mari probleme sunt pe liniile de tramvai din Micălaca. Un alt tronson care ar avea nevoie de investiţii ar fi cel de pe strada Pădurii. Dar şi liniile care fac legătura dintre Arad şi Ghioroc au nevoie de intrevenţii majore.
Realitatea, din cifre
Potrivit informării trimise de CTP aleşilor locali, în februarie 2014 se estimează că vor fi transportaţi peste 1.400.000 de călători, tramvaiele parcurgând peste 240.000 de kilometri. Durata medie a călătoriei a fost calculată, tot pentru februarie, la 26 de minute, lungimea medie a traseelor străbătute de călători la 10,5 km, iar distanţa medie de transport la 3 km.
Citiți principiile noastre de moderare aici!