ARAD. Nu stăm bine la capitolul investiţii în parcări în zona centrală a oraşului. Nu stăm bine când vine vorba de investiţii în parcările de la sol şi stăm şi mai prost la capitolul investiţii în parcările supraetajate sau subterane.
Nicio parcare nu pare a fi câştigată pe centru în ultimii zece ani, deşi numărul de vehicule care circulă pe străzile din Arad a crescut spectaculos. Problema lipsei locurile de parcare de pe centrul oraşului a fost tot timpul în atenţia Primăriei Arad dar în chestiune nu s-a făcut nimic, cu excepţia studiilor, altor studii şi a reactualizărilor de studii. Niciun loc de pacare „nu a crescut” pe centrul oraşului.
În trecut, s-a vorbit şi s-a studiat posibilitatea realizării unei parcări în Parcul Eminescu și aducerea zonei de promenadă la nivelul digului, dar reacția virulentă a arădenilor și protestele lor de stradă – unii s-au legat atunci de copacii din parc pentru a protesta – au anulat din fașă acest proiect. O altă parcare, parcă pe tipicul celei din Eminescu, era vehiculată pe terenurile de sport de la Moise Nicoară, dar şi aceasta a rămas mai mult la stadiu de proiect, deşi şi aici au fost vehiculate de-a lungul anilor tot felul de soluţii.
Alte două parcări însă au fost aduse pe tapet cel puțin o dată pe an și au înghițit deja zeci de mii de euro. Cu banii înghițiți cu tot, proiectul de amenajare a unei parcări subterane pe două niveluri în Piaţa Catedralei a fost anul ăsta şters de pe listă, după o licitație eșuată, după un proces câștigat cu Prefectura Arad și desigur după ani de zile de studii, dar mai ales de promisiuni.
O parcare care avea să aducă arădenilor peste 500 de locuri de parcare subterane, parcarea pe două niveluri din Avram Iancu, e parcă mereu ascunsă sub preş. Deşi, şi în acest caz, avem studii şi actualizări de studii cu nemiluita, iar promisiunile au curs neîncetat, cea mai plauzibilă dintre acestea fiind parteneriatul public-privat pentru realizarea parcării. Dar, de mai bine de un an, nimeni dintre oficiali nu mai vorbeşte de la sine putere despre parcarea din Avram Iancu. A murit parcă și ea, ce-i drept mai greu decât piramida de sticlă care se dorea realizată, în faza iniţială, deasupra ei.
Parcarea din Avram Iancu
Am solicitat Primăriei Arad să ne indice stadiul în care se află acest proiect și am aflat că mai nou acesta este corelat cu un alt proiect, mai nou, deocamdată doar pe hârtie, semn că de parcarea în Avram Iancu nu va fi vorba nici în acest an, nici în cel care va veni.
Iată ce spune Municipalitatea: „Primăria Arad are în vedere amenajarea unei parcări subterane în Piața Avram Iancu alocând obiectivului de investiții, în bugetul din acest an, 100.000 lei. Realizarea acestei învestiții va fi corelată cu proiectul de remodelare a Bulevardului Revoluției a cărui documentație se face din fonduri atrase din Programul Operațional Sectorial Asistență Tehnică și include realizarea a două subtraversări în zona Pieței Avram Iancu. În momentul de față este în licitație proiectarea tehnică pentru obiectivul de investiție „Remodelare Bulevardul Revoluției”, iar apoi urmează licitația pentru execuția lucrărilor. În acel moment va fi demarată și procedura pentru amenajarea parcării subterane”.
Parcarea de lângă Poliție
Singura viitoare parcare de pe centru care pare că are șanse de realizare e şi cea mai recent vehiculată dintre acestea: își are rădăcinile prin anul 2017: parcarea supraetajată din vecinătatea Parcului Reconcilierii, de pe strada Vârful cu Dor. Poate aceasta stă în picioare şi datorită faptului că nu e nici pe departe aşa spectaculoasă ca celelalte, deci presupune investiţii mai puţin costisitoare. Dacă însă se va realiza, în forma iniţială propusă de Primăria Arad, ea va aduce cu sine… doar 17 locuri de parcare pentru maşini şi 2 locuri de parcare pentru autobuze.
Când se va realizat, chiar şi aşa, este greu de estimat.
Transparenţa de la Mediu
Am întrebat Primăria Arad în ce stadiu se află investiția, în condițiile în care cea mai recentă dintre informațiile vizibile pe siteul instituției legat de acest obiectiv data din iunie. Aici se vorbea de faptul că „Serviciul Investiții titular al proiectului „Amenajare parcare stradaVârful cu Dor (adiacent Parcului Reconcilierii Româno-Maghiare) anunță publicul interesat asupra luării deciziei etapei de încadrare de către APM Arad, în cadrul procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, pentru proiectul amintit mai sus, propus a fi amplasat în Arad, str. Vârful Cu Dor, jud. Arad”. Proiectul putea fi consultat în iunie la sediul Agenției pentru Protecția Mediului din Arad iar Primăria aştepta comentarii/observații timp de zece zile.
Tot în etapa avizelor
Potrivit informațiilor primite de la purtătorul de cuvânt al Primăriei Arad, Ralu Cotrău, „Proiectul municipalității arădene «Amenajare parcare str. Vârful cu Dor» este în etapa obținerii tuturor avizelor necesare, urmând apoi aprobarea în Consiliul Local Municipal a indicatorilor și documentației tehnico-economice. Parcarea din proximitatea Parcului Reconcilierii va deservi atât localnicii și angajații din zonă, cât și turiștii. Necesitatea amenajării unei parcări în această zonă a crescut odată cu amenajarea pieței agroalimentare Ioan Rusu Șirianu”.
Patru ani, o parcare tot pe hârtie
E august 2021 și au trecut patru ani de când s-a vorbit pentru prima oară despre parcarea de aici. În aprilie 2017, spuneam în materialul „Parcare supraetajată lângă Parcul Reconcilierii” faptul că proiectul este în analiză la Primărie, responsabilii considerând că investiția ar rezolva problema locurilor de parcare în zona Poliției. Pe atunci se vorbea de faptul că imobilele din spatele zidului inestetic care delimitează parcul pe o latură ar urma să fie demolate, după ce proprietarii vor fi despăgubiți, că aici ar urma să fie construită o parcare supraterană, care va deservi atât localnici și angajați din zonă, cât și turiști. Levente Bognar, pe atunci viceprimar, preciza faptul că „prima propunere din Planul Urbanistic Zonal a fost ca după demolarea caselor să rămână un spațiu deschis până la clădirea Poliției, dar ulterior arhitecții au venit cu o a doua variantă, aceea de a se renunța la exproprieri și la demolarea caselor. Asta pentru că apăruseră modificări legislative care interziceau administrațiilor locale să cumpere locuințe. În noua formă a proiectului se avea în vedere reabilitarea acelui perete urât și realizarea unei pergole. În acest moment avem o nouă soluție, aceea de a construi o parcare supraetajată în locul caselor. S-ar rezolva astfel problema lipsei locurilor de parcare din zonă. Bineînțeles, fațada acestei clădiri ar urma să se încadreze urbanistic cu zona”.
Până la această oră nu reţinem să se fi făcut ceva exproprieri în zonă.
120.000 de lei pentru studiu
Din 2017 până prin 2020 nu s-a mai vorbit prea mult de această parcare. În octombrie anul trecut am aflat să se va plăti 120.000 de lei pentru studiul necesar realizării acesteia. Suma a fost alocată în ultima şedinţă a Consiliului Local Municipal din mandatul 2016-2020, odată cu aprobarea proiectului de hotărâre vizând rectificarea bugetului general al municipiului Arad. Obiectivul studiului de fezabilitate pentru care s-au dat banii viza „Amenajarea unei parcări pe strada Vârful cu Dor, adiacent Parcului Reconcilierii”.
Nicio altă veste nu a mai fost făcută publică din octombrie anul trecut până în martie acest an, când am aflat că „Amenajare parcare strada Vârful cu Dor” este unul din proiectele de investiţii pe termen mediu. Anunțul fusese făcut de primarul Călin Bibarţ. Atunci am și aflat că varianta în care parcarea ar fi fost extinsă prin demolarea altor clădiri nu a fost neapărat luată în calcul în studiu, pentru că edilul vorbea tot de o parcare supraetajată care ar pune la dispoziţie doar 17 locuri de parcare pentru autoturisme şi 2 locuri de parcare pentru autocare, valoarea investiţiei fiind apreciată la 974,410,63 lei, iar perioada de implementare a acesteia la 8 luni.
O variantă puțin plauzibilă
Ce-i drept, atunci se spunea că nu este încă foarte sigur când se va realiza parcarea din Parcul Reconcilierii, pentru că Primăria şi-ar dori să o facă, totuşi, ceva mai mare, mai ales în contextul în care s-a renunţat la parcarea subterană din Piaţa Catedralei. Pentru extinderea parcării ar fi fost nevoie de o suprafaţă mai mare de teren, adică pe lângă terenul pe care îl are Primăria acolo, ar fi fost nevoie şi de parcele care aparţin unor persoane fizice. În martie, se spunea că se află în analiză posibilitatea de a-i expropria pe deţinătorii de terenuri din Parcul Reconcilierii. Doar că, încă de atunci se aștepta după avizele amintite de noi mai sus, semn că varianta primă, cu o parcare mică de doar 19 locuri câștigase de mult lupta în ochii edililor, indiferent de afirmațiile publice.
Evidența alegerii deja făcute în pofida declarațiilor publice era confirmată de afirmaţiile făcute tot atunci, potrivit cărora cel mai greu aviz de obținutera cel al Comisiei pentru Monumente de la Timişoara, dat fiind faptul că municipalitatea dorea amenajarea unei parcări supraetajate moderne într-o zonă istorică (se lucrează – se afirma atunci – şi la modificarea unui PUZ-CT existent pentru acea zonă, care să permită încadrarea parcării în zona istorică protejată).
În august 2021 se așteaptă încă după ultimele avize, semn că anul acesta nici vorbă de 17 locuri noi de parcare în zonă.
Cu posibilităţi pe viitor
La finalul precizării de acum legată de stadiul investiţiei în parcarea de pe Vârful cu Dor, singura la care Primăria Arad pare să nu fi renunţat, se precizează, parcă pentru a completa dacă mai are nevoie tabloul sumbru al parcărilor din centru, faptul că investiţia în cele doar 17 locuri de parcare e gândită „cu posibilitate de extindere şi supraetajare într-o etapă ulterioară“.
Extinderea Parcului Reconcilierii, încă un proiect abandonat
Pentru că am început acest material legat de parcările de pe centru cu seria abandonuri în domeniul investiţiilor propuse dar niciodată nerealizate, credem că ar fi important de amintit un alt proiect important cândva pentru Arad, care pare şi el abandonat de mult: extinderea Parcului Reconcilierii Româno-Ungare până la Turnul de Apă. Acest proiect ar fi trebuit să fie finalizat de multă vreme, dar Primăria a dat vina în trecut fie pe legea care nu permite la acea dată exproprieri sau cumpărări de imobile, fie pe Guvern, care nu s-a implicat în rezolvarea situației juridice a terenului din zonă. Lucrările erau planificate pentru 2013, odată cu reabilitarea actualului spațiu al parcului, însă prima problemă a fost întâmpinată la licitația de atribuire a contractului. O firmă a contestat rezultatul licitației și a cerut reluarea procedurii, dar Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a respins motivele invocate. După o nouă evaluare a celor şase oferte calificate iniţial, a fost menţinut acelaşi câştigător, contractul fiind semnat în 2014. Pe când să înceapă lucrările, s-a constatat că două loturi de teren pe care municipalitatea credea că le deține sunt trecute în documente ca fiind în proprietatea statului român, respectiv a Ministerului Educației. Loturile fuseseră concesionate pe 99 de ani de Primăria Arad, la mijlocul anilor 90, Clubului Sportiv Școlar „Gloria”, pentru construirea unui hotel și a altor facilități. Nu este clar pentru nimeni cum suprafețele au fost preluate ulterior în proprietatea statului român. În plus, s-a observat că intabularea s-a făcut pe o suprafață mai mare decât prevedea concesiunea. De aici, firul investiţiei s-a pierdut prin birourile Primăriei şi bugetele Consiliului Local Municipal Arad.
Între Parcul Reconcilierii și Turnul de Apă ar fi urmat să fie realizate alei pietonale cu mobilier urban, diverse decoraţiuni, plantaţii de copaci şi gard viu. În apropierea turnului ar fi urmat să fie realizată o fântână arteziană cu jeturi ţâşnind din pavaj. Dar şi pentru această zonă nu au mai rămas decât proiectele plătite în trecut.
Trimite articolul
XDin intreg continutul articolului se desprinde faptul ca Primaria,cu ai sai ilustri reprezentanti,fosti si actuali,dar mai ales fosti,este inamicul public nr.1 al cetatenilor aradeni,si nu numai,ci si al celor,tot mai putini care se aventureaza in oraselul nostru.
-
Bravo adevar, asa e ! Nicaieri, in tot vestul Romaniei nu vezi un oras si un judet mai neglijat si mai neiubit de cei care il conduc. Oameni buni, va sugerez sa va faceti timp sa vizitati Clujul, Oradea, Timisoara daca vreti sa simtiti ca sunteti in oras. Aradul : e un oras extrem de murdar, paraginit, tern, bantuit si dominat de cersetori,țigani, oameni fara capatai, clandestini. Nu ai ce sa vezi,ce sa vizitezi, ce sa iti bucure privirea in Arad. Totul e jerpelit, urat, urâţit de cei ce prin vreo masinatie pun laba pe vreo locatie bine plasata.Dar nimic nu mai e bine plasat in acest oras si judet dominat de cocalari si jmecheri cu sau fara guler alb, nativi din judet sau oras ori vinituri infecte de prin sud si est ori din alte zări. In orice aslta parte din Transilvania, ardeal ori Banat mergi , la intoarcere in Arad ai sentimentul ca vii din alta tara, de peste granita. Aradul e la graniță,la granita mizeriei,a degradarii,a decaderii totale.
Rusine primarilor, prefectilor si tuturor edililor ce au distrus acest oras nefacand nimic pentru el, permitand tuturor scursurilor de pretutindeni sa se aseze in el.
Rusine sa le fie! Dar ei nu stiu ce e rusinea…
Foarte prost, BIBI mai mult a taiat decat a dat, traiasca Recons!
Nu au fost in stare sa faca o parcare la UTA sub stadion, unde era tot in santier, credeti ca o sa faca ceva pe centru.
asta s-a votat asta avem adica parcare la anu, si la multi ani
Cum sa expropriezi mai multe case pe Vf cu dor si sa ridici o parcare cu 4 nivele ce costa enorm pt doar 17 locuri auto si 2 pt autobuze? Asta da gandire logica ce sa zic!
asta s-a votat asta avem adica parcare la anu, si la multi ani
Cum sa expropriezi mai multe case pe Vf cu dor si sa ridici o parcare cu 4 nivele ce costa enorm pt doar 17 locuri auto si 2 pt autobuze? Asta da gandire logica ce sa zic!
Parcări există, dar sunt în stadiul de proiect.
Nu sunt spatii pentru parcari si gata.Ce atatea discutii.Umblati pe jos sau cu bicicleta.Cu masina numai pierzi timp prin oras.
Aradul e plin de proiecte pe hartie, in timp ce orasele invecinate se dezvolta in ritm alert. Dar alesii nostri incompetenti isi iau salariile babane si sunt multumiti, impreuna cu clicile lor.
Vă pot oferi eu gratis o soluţie pentru 34 de locuri de parcare, nu pentru 17 cum văd că vă străduiţi şi într-un loc mult mai solicitat decât Parcul Reconcilierii româno-maghiare.
Reanalizaţi posibilitatea parcării pe ambele laturi ale bd Vasile Milea de la Tribunal la intersecţia cu IC Brătianu, pentru că oricum nu sunt necesare două benzi de circulaţie in paralel acolo(nici nu pot fi utilizate, fiind prea înguste, nu am văzut niciodată rulând acolo două maşini în paralel).
V-ar costa doar puţină vopsea care poate fi aplicată de o firmă a primăriei fără multe “studii” şi “proiecte” iar cu cei 120.000 de lei zugrăviţi nişte şcoli sau plătiţi transportul elevilor la şcoală.
Iar pentru cele două autobuze de maghiari care vin să se “reconcilieze” amenajaţi o parcare în faţa casei lui Cicio Pop, să înceapă de acolo.
-
,,Jmecher,,te mai arati,Seceratorul ! Ca sa iti pui tu masina sub fereastra, ceri reanalizare pe Milea ! Chiar esti capabil sa gatui o strada si asa foarte circulata ca sa ai un avantaj. Stii cate accidente urate s-au petrecut la intersectia Vasile Milea cu str IC Bratianu din cauza unor cocalari ca tine care parcheaza SUV-ul neaparat mare si negru chiar langa coltul strazii, obturand vizibilitatea ?
-
Probabil stati pe VI Lenin si nu doriti sa aveti masini pe strada dvs
-
Pai eu dețin 4 locuri de parcare în curte 2 locuri în garaj și 2 la strada și o mașină…. Nu vad unde este problema locurilor de parcare?!?! :)) probabil asa se pune problema și între mai marii satului.
Băi, deja e “noaptea minții” cu cât insistă edilii nostri cu “parcarile subterane”, când ei nu-s in stare de 20 de ani să rezolve inundarea Pasajului de la Micalaca !!!
Băi “geniilor” voi ați auzit de Parcari SUPRATERANE , mult mai usor de realizat și CU UN RANDAMENT MULT, MULT MAI BUN ,(se pot face cu cel puțin 4 -5 nivele !!!). 🤔
Băăă, voi credeti ca de prosti, majoritatea Mallurilor își fac parcările SUPRATERANE ????!!!
Sau totul nu vrea să fie decât “o gargară ieftină”, de aburit fraierii …?!
-
“Băăă, voi credeti ca de prosti, majoritatea Mallurilor își fac parcările SUPRATERANE ????!!!”
Daaa, băăă, din cauza prostilor ca tine care nu s-ar descurca sa iasa bara la bara din rampa de urcare in strada băăă.
serios vorbind, e mai confortabil sa iesi din parcare cobornd, decat urcand 1 metru apoi opresti si tot asa pana ajungi sus. nici nu vreau sa ma gandesc cate accidente ar face pitipoancele care pleaca de la mall
-
Dacă tot te-ai trezit vorbind despre ceva FARA NICI O LEGATURA cu comentariul meu, hai să lamurim și inepțiile prin care iti place să te auzi vorbind:
– deci “deșteptu’ lu pește prajit”, câte accidente ai vazut la Atrium Mall și la miile de Parcări Supraterane din Occident…?
Statistic, care e procentul de accidente la milioanele de locuri de parcare supraterane existente?Dar căt de des sunt inundate cele subterane, chiar în tări in care se lucrează competent și profesionist, nu ca la noi ?!
Eu zic mai bine să taci, că faci praf…!
-
In lipsa parcărilor mulțumim incompetenților pentru multele parcuri create.