ARAD. Universitatea de Vest „Vasile Goldiş” din Arad, prin Centrul de Didactică şi Educaţie Permanentă, a reuşit să elaboreze prezentul volum, cuprinzând mai multe contribuţii individuale, centrat pe câteva probleme actuale de curriculum şi didactică.
După cum şi-a propus proiectul de cercetare iniţial, s-a apelat la un număr de persoane (cercetători, cadre didactice) cu experienţe inovative semnificative, lărgind sesizabil baza de cercetare şi inovare din aceste domenii. Experienţa inovativă educaţională prezentată este însă mult mai largă, ea referindu-se şi la alte aspecte (educaţia formală, extracurriculară, didactici alternative etc.).
În conformitate cu proiecţia iniţială de cercetare pentru acest an din domeniul ştiinţelor educaţiei (2013), au fost abordate niveluri ale învăţământului preuniversitar, discipline şcolare, grupe de discipline sau o problematică transversală actuală.
Acest volum reprezintă o continuare a lucrărilor anterioare „Instruirea centrată pe competenţe” (autori Octavian Mândruţ, Luminiţa Catană, Marilena Mândruţ, „Vasile Goldiş” University Press, 2012) şi îndeosebi a volumului „Didactica formării competenţelor” (coordonatori Aurel Ardelean şi Octavian Mândruţ), editate de „Vasile Goldiş” University Press, 2012.
Această lucrare reprezintă rezultatul unei activităţi cu un anumit grad de complexitate, care a cuprins dezbateri pe tematica abordată, cercetări şi contribuţii individualizate, explorări teoretice şi empirice, informarea documentară actualizată. Deşi este aparent eterogen, acest volum este centrat pe ideea de a oferta colegilor noştri din învăţământul preuniversitar o serie de dimensiuni inovative ale procesului de instruire, asupra cărora să reflecteze într-un mod constructiv şi să le transforme în practici educaţionale. Unitatea volumului este dată de dimensiunea inovativă a temelor şi domeniilor abordate.
Principalele teme se referă la: curriculum – evoluţii recente şi dimensiuni inovative, curriculum şi didactică – elemente de interacţiune, didactica generală şi didactici din perspective diferite, didactica formării competenţelor, de la instruirea pe obiective, la instruirea competenţe, componenta atitudinal – valorică a curriculumului actual, resurse metodologice de instruire, proiectarea didactică în contextul instruirii pe competenţe, didactica informaţională şi metria în pedagogie, elemente de didactică a învăţământului primar, perspective actuale în didactica disciplinelor şcolare, resurse educaţionale ale tehnologiei societăţii informaţionale, educaţia nonformală, recuperări educaţionale, transdisciplinaritatea în instruire din perspectiva educaţiei permanente, elemente actuale de metodologie a învăţământului superior.
Menţionăm îndeosebi capitolele referitoare la evoluţia conceptuală a curriculumului, didacticile alternative, raportul dintre didactica atingerii obiectivelor şi a formării competenţelor, resurse de TSI, precum şi abordarea nouă a transdisciplinarităţii.
Prin acest volum, Universitatea de Vest „Vasile Goldiş” din Arad îşi asumă o dimensiune inovativă evidentă în domeniul teoriei şi practicii învăţământului preuniversitar.
În acest context, prezenta lucrare are şi o evidentă funcţie de „formare continuă”, care poate să se desfăşoare în cadrul diferitelor proiecte de formare la nivelul judeţelor sau al unităţilor de învăţământ.
Deoarece nu au putut fi cuprinse toate dimensiunile inovative esenţiale, universitatea noastră îşi propune să dezvolte, într-un viitor apropiat, alte domenii cum ar fi, de exemplu, didacticile alternative, didacticile situaţiilor de învăţare, evaluarea rezultatelor instruirii etc.
Realizările de până acum, materializate prin cele patru volume publicate, disponibile şi pe pagina web a universităţii (http://www.uvvg.ro/cdep, pagina de publicaţii), consemnează un câmp experienţial care va putea fi luat în considerare în evaluarea dimensiunilor inovative ale cercetărilor actuale din curriculum şi didactică.
Citiți principiile noastre de moderare aici!