Au ajuns la capătul puterilor și au ales să protesteze. Este vorba de vatmanii din municipiul nostru, angajați ai Companiei de Transport Public Arad – CTP, care sunt nemulțumiți de salariile mici, condițiile de lucru, orele suplimentare, tramvaiele învechite pe care lucrează și de faptul că nu sunt reprezentați de către liderii lor din cele două sindicate. În urmă cu două săptămâni, 37 de vatmani, din cei 116, au intrat în grevă japoneză. Acum vor protesta pentru drepturile lor. Mai exact, joi, 2 iunie, la ora 11.30, va începe primul protest în fața depoului de la UTA, iar de la 15.30 vor protesta colegii din schimbul 1, tocmai pentru a nu paraliza circulația tramvaielor și implicit pentru a asigura arădenilor în continuare fluxul normal de tramvaie.
Ce spun reprezentanții Palatului Administrativ, în condiţiile în care CTP se află şi în subordinea CLM (şi a CJA), iar tramvaiele sunt principalele mijloace de transport din municipiu? Declară că este o problemă de ordin interior, care trebuie rezolvată de către conducerea CTP! Reprezentanții Companiei de Transport Public Arad şi-au spus deja părerea despre proteste, poziţie prezentată de noi în articolul „CTP fierbe: 37 de vatmani în grevă japoneză”, publicat pe 17 mai. Acum nu mai doresc să comenteze pe marginea acestui subiect, în condiţiile în care spun că pe 17 mai au spus tot ce era de spus. Ca atare, Jurnal arădean și www.aradon.roîncearcă să prezinte în cel mai obiectiv mod acest eveniment, alegând calea unui interviu cu unul din reprezentanții greviștilor, Marinel Costuț.
JA – Concret, care sunt nemulțumirile vatmanilor?
M.C. – În principal este vorba de salariul de încadrare și sporurile care ar trebui să ne revină. Adică, sporul pentru sâmbătă și duminică. Pot să prezint un înscris dintre două compartimente ale societății, Resurse Umane – RU și direcțiune din 2005, prin care RU anunța conducerea că ar fi trebuit să insereze în contractul colectiv de muncă sporul de 100% pentru sâmbătă și duminică, șase zile de concediu de odihnă suplimentar, lucru care nu s-a întâmplat deși era imperativ pentru unitate. Sindicatele nu și-au adus contribuția și, drept urmare, am rămas fără inserarea acestor drepturi. Salariile pleacă de la 1.225 de lei şi poate să ajungă și la 2000 de lei, în funcție de vechime și sporuri, dar asta presupune o muncă în exces, apropiată de epuizare fizică și psihică.
JA – Câți vatmani s-au alăturat acestei cauze din totalul de 116?
M.C. – Sunt 46 de vatmani care și-au anunțat intenția de a participa la protest, însă sunt mai mulți vatmani care poartă banderola ca formă de protest. Nemulțumirea este generală și în rândul celor care au ales să nu protesteze.
JA – Ce așteptări aveți?
M.C. – Sunt colegi care au anunțat că vor renunța la munca suplimentară din cauza solicitării fizice și psihice la care sunt expuși, care în cele din urmă conduce la boală. Dacă mai mulți dintre colegi vor face acest lucru va fi o problemă pentru societate pentru că nu va putea acoperi itinerariile ce sunt deservite publicului călător. Mai exact, dacă vatmanii nu ar lucra suplimentar cu toții, ci ar face doar norma de ore, în circa o săptămână de zile societatea nu ar avea posibilitatea să scoată tramvaiele în circulație. Neoficial, știu că avem un deficit de aproximativ 30 de vatmani, adică, pentru a nu se mai face ore suplimentare, am avea nevoie de 146 de vatmani.
JA – Conducerea CTP a declarat că vatmanii au fost reprezentați de către cele două sindicate la semnarea contractului de muncă în 2016…
M.C. – Potrivit legii 467 – cea a informării – conducerea este obligată să informeze angajații. Cele două organizații sindicale, prin reprezentanții săi, nu a consultat și nici nu a informat membrii organizației sindicale.
JA – Vatmanul Kakulya Iosef a declarat pentru Jurnal arădean și www.aradon.ro că el este liderul unuia dintre sindicate. Este adevărat sau nu? Cei doi lideri de sindicat din cadrul CTP sunt alături de vatmani?
M.C. – Domnul Kakulya are calitate de reprezentant de sector în niciun caz lider de sindicat. Liderii celor două sindicate sunt Chifa Ioan – Sindicatul Liber și Ban Mihai – Sindicatul Phoenix. Practic, niciunul din cei doi lideri de sindicat nu sunt alături de noi.
JA – Credeți că odată cu protestul se va întâmpla ceva?
M.C. – Eu personal nu am așteptări de la această manifestare să aducă rezultate. Cred în schimb că îi va leza pe foarte mulți dintre colegii mei, iar dacă ei își vor respecta angajamentul declarat, fie să plece, fie să nu lucreze supimentar, înseamnă împovărare pentru CTP. Dacă vom pleca 20 de vatmani, va fi o problemă mare. Cadrul legislativ este destul de strict în ce privește pregătirea vatmanilor. Pe lângă faptul că școala durează șase luni, compania trebuie să aibă o sală proprie – așa cum are poliția -, simulator și tot ce este necesar, un instructor ce are cel puțin 200 de elevi cu permisul luat. Suntem interesați, însă, de un dialog, să ducem discuțiile cu conducerea CTP la aceeaşi masă, pașnic, să rezolvăm punctual toate aceste probleme.
JA – Care este mesajul protestatarilor pentru călătorii arădeni?
M.C. – Îi rog pe călători să se întrebe dacă suntem sau nu îndreptățiți să protestăm de fapt. Şi să se pună în locul nostru: un vatman lucrează nouă ore pe zi, în medie 50 de ore suplimentare pe lună, în condițiile în care se trezește la patru, vara stă în călduri insuportabile și iarna într-un frig crunt, mai punem și traficul destul de aglomerat și cu mulți nervi din partea tuturor participanților – șoferi și pietoni îndeosebi, responsabilitatea mare, cerșetorii și călătorii agresivi sau bețivi – cu care de nenumărate ori vatmanii s-au confruntat singuri fiind amenințați de cele mai multe ori și chiar agresați -, poziția de pe scaunul tramvaiului care în timp provoacă boli, calitatea deplorabilă a multor tramvaie care au nevoie urgentă de reabilitare și lista poate continua.
JA – Care este starea celor 156 de tramvaie din cadrul flotei CTP? Practic, cât de îmbătrânite sunt tramvaiele din municipiu?
M.C. – În primul rând este păcat că nu s-au mai achiziționat tramvaie second hand, care erau mai bune decât ce aveam noi în parc. Cele mai bune tramvaie în acest moment sunt cele noi – șase Imperio, dar și cele opt tramvaie de tip MS 8 – tramvaiele galbene pătrățoase – din depoul Micălaca.
Citiți principiile noastre de moderare aici!