ARAD. Sâmbătă, 22 şi duminică, 23 februarie, la Colegiul Naţional „Elena Ghiba Birta” din Arad s-a desfăşurat Olimpiada de Limbă, Comunicare şi Literatură Română pentru clasele V – XII, respectiv Olimpiada de Limbi clasice – latină, pentru elevii claselor VIII – XII. Un sfârşit de săptămână încărcat de emoţii pentru aproape 400 de elevi care s-au întrecut pentru a ajunge în lotul olimpicilor naţionali şi pentru profesorii care i-au pregătit. La organizarea concursurilor şi-au reunit forţele conducerea Colegiului Naţional „Elena Ghiba Birta”, Inspectoratul Şcolar Judeţean Arad şi peste 60 de profesori evaluatori. Ieri s-au rezolvat contestațiile, dar, până vom afla cine va reprezenta Aradul la „Națională”, iată câteva „cuvinte potrivite” din cele mai frumoase lucrări.
• „M-am întors bucuroasă, crezând că bunica s-a întors, dar, când-colo… în grădină, sub un salcâm, din care ningea ușor cu fulgi parfumați, am zărit o femeie. Da, credeți-mă, era o femeie tânără care avea rochia făcută dintr-un material subțire. […] Iar femeia, încet-încet se transformă într-un abur cu parfum de flori de cireș, pentru ca mai apoi să se risipească dusă de vântul cu iz de iarbă proaspăt răsărităˮ. (Bălan Anastasia, clasa a V-a, Școala Generală Nr. 5, Arad).
• „Florile ne zâmbeau mie și prietenilor mei, așa că am mers să le udăm, să mai culegem, poateˮ. (Roșca Adrian, clasa a V-a minorități, Liceul Teoretic Adam Muller Guttenbrunn, Arad).
• „Sunt acasă, iar afară plouă. Admir picăturile firave de ploaie, care pentru prima dată îmi par asemănătoare unor diamante cristaline. Ochii umbriți ai norilor varsă acum lacrimi strălucitoareˮ. (Miclăuș Adina, clasa a VI-a, Liceul Pedagogic „Dimitrie Țichindealˮ, Arad).
• „Literatura ne ferește, pe noi, cititorii, de mediocritate, de idei fixe, de însingurare și ne oferă o ancoră în lumea dezlănțuită. Prin intermediul operei literare ne ferim de rătăcirile noastre, regăsindu-ne în «rătăcirile» scriitorului, în adevărurile profunde pe care le transmite indirectˮ. (Muntean Andra, clasa a VII-a, Școala Generală Nr. 5, Arad).
•. „Razele sale îmi mângâie delicat crengile pustii, iar vântul îmi șoptește că, în curând, voi fi din nou bogat, verde și înmiresmatˮ. (Codrean Diana, clasa a VII-a minorități, Liceul Teoretic Adam Muller Guttenbrunn, Arad).
• „Citesc, citesc pentru a-mi suplini în primul rând nevoia de alteritate, de a mă căuta și a mă găsi. Apoi, citesc pentru a mă proteja de somnul rațiunii și de rătăcirile proprii, lecturând și trăind rătăcirile altuiaˮ. (Dedea Andreea-Monica, clasa a VIII-a, Școala Generală Nr. 5, Arad).
• „În opinia mea, o carte are rolul și de a învăța cum să privești viața în perspectiva altei persoane, nu doar din cea a persoanei din oglindăˮ. (Morariu Larisa, clasa a VIII-a minorități, Liceul Teoretic Adam Muller Guttenbrunn, Arad).
• „Adolescentul gândește liber, neîngrădit de nicio contingență existențială și neinfluențat de niciun tipar prestabilit. El nu și-a tras încă pe față masca de «reacții-șablon», specifică adulțilorˮ. (Tabără Laura-Isabela, clasa a IX-a, Colegiul Național „Moise Nicoarăˮ, Arad).
• „… reîntoarcerea personajelor (…) reprezintă conștientizarea că spațiul natal și identitatea națională sunt elemente primordiale în conturarea unei personalități. Identitatea se formează din «greșelile vieții», «rătăciri vremelnice»,«amânări» și «modestii»ˮ. (Foitoș Alexandru, clasa a X-a, Colegiul Național „Moise Nicoarăˮ, Arad).
• „Atât Alecu Russo, cât și Vasile Alecsandri amintesc despre portul popular și tradițional românesc, înainte de a fi influențat de Occident: «Hainele lungi și largi» și «boltele roșii și galbene». O altă caracteristică ce se regăsește în cele două fragmente este, practic, lupta dintre tradițional și nou, faptul că tradițiile se schimbă, reprezentând astfel, pentru unii orientali, un lucru înspăimântătorˮ. (Palade Roxana-Maria, clasa a XI-a, Liceul Pedagogic „Dimitrie Țichindealˮ, Arad).
• „Teama de anonimat, de a nu lăsa o amprentă asupra lumii a dat naștere fie curajului, fie lașității. O formă inedită de curaj este aceea de a lua în mână pana și a scrie: a scrie adevăruri și minciuni, lucruri feerice și grotești, tragedii sau comediiˮ. (Șăran Mirela, clasa a XII-a, Liceul Pedagogic „Dimitrie Țichindealˮ, Arad).
Citiți principiile noastre de moderare aici!