La Colegiul Economic Arad a avut loc, recent,concursul de poezii şi desene inspirate din matematică, aflat la a doua ediţie, care a confirmat – la un nivel superior- „talentul poetic” al tinerilor matematicieni.
Juriul (prof. Chera Ion, prof. Bălan Daniel şi elevele Pintilie Roxana, Rácz Andreea, Sabău Madălina din clasa a XII-a E), după citirea şi „simţirea” tuturor creaţiilor „literar-matematice”, a fost nevoit să revină asupra celor 32 de poezii selectate pentru că „fiecare lucrare era valoroasă şi inedită în felul ei”.
„Am descoperit – sublinia prof. Bălan Daniel, coordonatorul concursului – cât de important este un an din viaţa unui adolescent, cât de variate, profunde şi inocente sunt trăirile elevilor noştri”. Concluzia juriului a fost unanimă: faţă de anul trecut, creaţiile tinerilor sunt mult mai valoroase, din punct de vedere al conţinutului şi al modalităţilor de exprimare. Această realitate ne bucură şi ne îndreptăţeşte să fim încrezători: elevii au talent! Noi, educatorii, trebuie să-i îndrumăm iar „decidenţii”… să mai studieze/reflecteze (chiar dacă au ajuns în Parlament).
Câştigătorii (fără nici un stimulent…financiar) din acest an, la cele două secţiuni ale concursului, sunt: Fofiu Cristina, cl a XI-a B, Moţiu Claudiu (XI C),
Puşcaş Roxana (XI D), Dâmb Alexandru-Lucian (X B), Babanu Florica, Oltean Denisa (X B), Horţi Paula Andreea (XI B).
Elevii, dar nu numai ei, aşteaptă cu nerăbdare ediţia a III-a a concursului pentru că „Dacă matematică nu e…”
Matematica în versuri
Sunt, fără să vreau, o necunoscută în lume.
Şi vreau să devin, ignorând diverse volume,
Nu x sau y, ci radical din tine,
Un număr natural în limite depline.
Înalţă-mă uşor, să tind spre infinit,
Să fiu pe-ntreg cuprinsă în mulţime.
În acest univers, de mulţi preamărit;
Un grafic cu linii egale ca mărime.
Şi dă-mi un strop de realitate,
O sută şi o mie de soluţii variate.
Căci vreau o valoare din cifre cernute,
Pe un caiet, uitat demult, aşternute.
Foloseşte compasul ca instrument intelectual
Şi desenează un cerc de siguranţă,
A cărui rază să dea speranţă
Unei iubiri în câmp real.
Apoi şopteşte-mi lin, în mai multe formule,
Că mă iubeşti aşa cum sunt, fără valori nule,
În creion cu vrute şi nevrute.
Din una să devenim două necunoscute.
Fofiu Cristina, clasa a XI- a B
Matematica e un mister
Încă de la început am crezut că matematica e o artă
Pe care speram să o pot descoperi îndată,
Dar acum totul s-a schimbat,
Încă nu am descoperit-o cu adevărat.
Matematica m-a ajutat
Să cunosc valorile unui om cu adevărat.
Într-un tabel de tip matricial le-am notat,
Iar acum nu-mi rămân decât de analizat.
Dacă înveţi rapid, simplu şi uşor
Poţi rezolva un determinant cu spor.
Să nu te alarmezi daca determinantul este nul,
Până la urmă rezultatul va fi bun.
Răsfoind în caiet, am găsit
O matrice pătratică inversabilă,
Care unică ar fi devenit
Dacă ar fi fost mai capabilă.
Trei necunoscute erau nerăbdătoare
Să fie trecute într-un sistem de ecuaţii liniare,
Având gradul întâi fiecare
Şi sperau să nu devină trei puncte coliniare.
Când un sistem de ecuaţii a fost greu de rezolvat
Metoda lui Cramer am abordat.
Am scăzut şi am adunat
La final soluţia corectă am aflat.
Am încercat şi metoda lui Gauss,
Dar totul a fost un mare haos.
Credeam că metoda eliminării succesive
Le face pe ecuaţii mai creative.
Eram de părere că funcţiile derivabile
Sunt cele mai probabile,
Însă când test am dat
Cu funcţiile continue le-am confundat.
Pentru teză, de recapitulat am avut
Limita unei funcţii într-un punct,
Limitele funcţiilor compuse şi limitele laterale
Care la început mi se păreau fără sens, chiar banale.
Uite că şi de asimptote am aflat
Şi pe toate le-am învăţat:
De la verticale la orizontale,
Până şi cele oblice mi se păreau uşoare.
Ieri, azi, mâine…
Să spunem lucrurilor pe nume:
Matematica va rămâne un mister,
Cheia succesului sper să o pot descoperi cu el!
Doca Alexandra-Mădălina, clasa a XI-a B
„Matematicianul este îmblânzitorul ce a domesticit infinitul”
(Lucian Blaga)
Matematica e un labirint complicat
Parcă nesfârşit şi atât de greu de descifrat,
El ascunde multe mistere şi uşi secrete
Care se deschid doar cu formule concrete.
Intrând în acest labirint
Mi se iveşte un gând succint:
Oare pot să reuşesc
Acest mister să-l desluşesc?
Este o misiune complicată
Dar tu mă îndrumi de fiecare dată
Şi înaintez mult mai stăpână
În timp ce mă conduci de mână.
E foarte uşor să te rătăceşti
Când o formulă nu găseşti
Dar trebuie să fi atent
Totul ţine de raţionament.
Cheia uşii închise
E secretul minţii deschise.
Mai multe lacăte blocate
Mai interesante probleme nerezolvate.
Prin labirintul numerelor
Trebuie să fac faţă încercărilor,
Să lupt, să cred şi să-mi doresc
Doar aşa am să reuşesc.
Şi când dau de rezultat
Tot ce a fost greu s-a terminat.
Mă simt ca un campion
Ce a câştigat un maraton.
Un maraton câştigat
Recompensat cu un premiu meritat
Şi emoţia trece
Cu o medie de zece.
Citiți principiile noastre de moderare aici!