Calea ferată românească a ajuns sub orice critică. Deşi se investesc miliarde de euro în modernizarea liniilor, mai e mult până departe. Un studiu al Consiliului Concurenţei a scos la iveală faptul că trenurile de marfă circulă cu „ameţitoarea” viteză medie de 16 km/h prin ţara noastră. Este lesne de înţeles, în aceste condiţii, de ce marea majoritate a transporturilor de marfă se face pe şosele şi nu pe calea ferată. Consiliul Concurenţei a făcut nişte calcule prin care a stabilit faptul că „în prezent, tranzitul unui tren de marfă între Constanţa și Curtici durează între 7 și 12 zile, în funcție de greutatea cantității transportate”. Da, aţi citit bine, un tren de marfă care pleacă din Constanţa spre Curtici, principala poartă de intrare/ieşire în/din ţară, sau retur, circulă pe linii până la 12 zile. Aproape două săptămâni. În aceste 7-12 zile, trenurile de marfă circulă pe o distanţă de aproximativ 840 de kilometri, cât este între Curtici şi Constanţa.
„În urma analizei, reiese faptul că, deși piața românească de transport feroviar de marfă este concurențială, profitabilitatea acestei activități este redusă. Acest aspect este confirmat și de faptul că ponderea transportului feroviar de marfă din România, în total moduri de transport, a fost de 12%, în timp ce transportul rutier a deținut o pondere de 68%. Gradul redus de automatizare şi numărul ridicat al restricţiilor de viteză se reflectă negativ asupra vitezei medii comerciale a trenurilor de marfă, care se situează în jurul valorii de 16 km/h. Viteza redusă de circulație pe calea ferată și favorizarea transportului rutier, prin restituirea accizei pe carburanţi transportatorilor rutieri de marfă, au determinat o scădere a profitabilității transportului feroviar de marfă, comparativ cu transportul rutier. În aceste condiții, a scăzut interesul operatorilor de transporturi feroviare de marfă de a-și înnoi parcul de material rulant, dar și interesul potenţialilor investitori în infrastructura de servicii feroviare, în special în ceea ce priveşte dezvoltarea de terminale de marfă”, se arată în raportul Consiliului Concurenţei.
Banii sunt soluţia
Cei de la Consiliul Concurenţei au identificat şi o soluţie pentru resuscitarea transportului feroviar de marfă. După cum era de aşteptat, această soluţie implică bani şi investiţii.
„Este necesară alocarea corespunzătoare a fondurilor de la bugetul național și utilizarea eficientă a fondurilor europene destinate infrastructurii feroviare pentru a crește gradul de automatizare și de electrificare a căii ferate, pentru repararea și modernizarea secțiunilor de cale și eliminarea restricțiilor de viteză, astfel încât să crească viteza de circulație pe calea ferată”, se arată în raport.
Trimite articolul
XCU CARUTA MERGI MAI REPEDE
Graba strică treaba!
Astia sunt amuzanti cu curu pai ba tata daca voi nu ati bagat bani ci doar ati luat bani din toate domenile nu doar de la cfr aici vorbim la toate capitolele cum plm sa mai mearga ceva bine in tara asta dar nui stres romanul doarme si voi conducerea tari si cei ce stati in fotoli calde furati ba tata in continuare .tara e vai mama ei nu e de mirare cu asa gunoaie la carma tari ce v-as mai chinui eu putin sa va iau tot sa va las intr-o garsoniera si sa platesc datoria tari pe care tot voi ati facut-o.
linia care se modernizeaza e gestionata prost trebuia incgis complet traonsonul arad deva si bagate trenurile pe jos pe la dunare asa se blocheaza tot