Filarmonica de Stat din Arad deschide seria evenimentelor culturale ale lunii februarie cu un concert simfonic, al cărui solist este unul dintre cei mai apreciaţi artişti din cadrul ansamblului simfonic arădean. Este vorba despre contrabasistul Cosmin Puican, al cărui nume a ajuns cunoscut pe scene importante din Europa datorită interpretării sale de excepţie. Concertul, care va avea loc joi, 2 februarie, cu începere de la ora 19, în sala mare a Palatului Cultural, va fi susţinut de Orchestra simfonică a Filarmonicii arădene condusă de maestrul Cristian George Neagu.
Din programul serii va face parte Uvertura la Opera „Ruslan şi Ludmila” de Mihail Ivanovici Glinka, Concertul pentru contrabas şi orchestră de Serghei Koussewitzky, iar după pauză Simfonia I în do minor op.68 semnată de Johannes Brahms.
„Percepută ca adevărat simbol al muzicii ruse, Ruslan şi Ludmila se impune cu consecvenţă în repertoriul liric mondial, însă deopotrivă şi în cel concertistic, datorită celebrei sale uverturi”, a precizat Alin Văcean, directorul Filarmonicii.
Dornic să îşi aducă contribuţia şi în domeniul muzicii pentru contrabas, Koussewitzky dedică domeniului un număr mare de lucrări, considerate astăzi „corp principal” al literaturii dedicate instrumentului pe întreg parcursul secolului XX. Concertul din această seară este de altfel un exerciţiu abil, destinat să atragă atenţia asupra potenţialului instrumentului. El explorează registrul de contrabas şi face apel la efecte care vin în sprijinul sonorităţii şi a expresiei.
În jurul anului 1830 centrul de greutate al vieţii muzicale europene s-a deplasat de la Viena la Paris. Marea operă şi simfonia revoluţionară pariziană (Auber, Meyerbeer, Berlioz) au intrat sub stăpânirea ideilor extramuzicale. Această cale, pe care în lumea germană o avansase Liszt, iar Wagner avea să o urmeze a fost oarecum revocată de Brahms… Simfonia nr. I în do minor a fost compusă de Brahms timp de mai bine de două decenii, între 1855 şi 1876. Puternic influenţat de personalitatea şi opera Titanului muzicii, Simfonia I a lui Brahms poartă până astăzi supranumele de „a zecea simfonie“ a lui Beethoven. După ariditatea sonoră a primei părţi, partea a II-a apare ca una dintre cele mai romantice pagini scrise de Brahms. În partea a III-a, unde în mod obişnuit este locul unui scherzo, Brahms creează o altă pagină lirică. Climatul general al acestei mişcări o apropie de ideea unei pastorale, deposedată însă de orice urmă de rusticitate. Partea a IV-a este cea mai întinsă, cea mai complexă şi cea mai bogată, unde prezenţa lui Beethoven este evidentă.
Cosmin Puican
Contrabasistul Cosmin Puican a absolvit Academia de Muzică „Gheorghe Dima“ din Cluj Napoca şi s-a specializat la Karlsruhe, la cursurile de măiestrie îndrumate de profesorul Wolfgang Güttler (1991). Participările la întreceri internaţionale de specialitate, precum Concursurile de la München (1991) şi Markneukirchen (1993) au fost urmate de premiul special la Festivalul Bottesini de la Crema (Italia, 1998) şi Echo Klassikpreis, (München, 2005).
Membru al Orchestrei Simfonice a Filarmonicii de Stat Arad din 1993, Cosmin Puican a dat curs unor contracte fluente cu instituţii internaţionale de concert precum Strauss Orchestra – Cesena (1996 -1998), Philharmonie der Nationen Berlin (1999 -2006), sau Streichquintett der Nationen Berlin (2003 – 2009).
Contrabasistul a susţinut concerte solo şi recitaluri în România, Italia şi Germania şi a realizat turnee cu ansambluri simfonice în Europa, Africa, Asia şi SUA.
Citiți principiile noastre de moderare aici!