Zborul este și va rămâne unul dintre cele mai arzătoare visuri ale omenirii încă din antichitate. De la relatările din mitologii, până în ziua de astăzi zborul s-a schimbat, a evoluat foarte mult, dar în cele din urmă zborul și-a păstrat însemnătatea: libertate! Adrian Todor este unul dintre cei care au reușit, cu foarte multă muncă și pasiune, să îmbine pasiunea sa pentru zbor cu profesionalismul unui pilot.
„Unii suntem aviatori, iar alții suntem piloți. Aviatorul este pur și simplu îndrăgostit de tot ce înseamnă zbor, iar pilotul este un profesionist foarte bine pregătit care conduce o aeronavă. Să le îmbini pe amândouă, să reușești să fii aviator dar și pilot, este poate cel mai greu lucru. Dar cu multă dedicare se poate”, ne-a mărturisit Adrian Todor.
Cum se naște o pasiune?
Acum 10 ani Adrian Todor a văzut un motodeltaplan și a simțit chemarea zborului. A început să studieze, să se documenteze și în 2010 a obținut prima licență, cea care îi dădea dreptul să piloteze un astfel de aparat de zbor. „Dorința omului de a avea aripi, de a zbura, de a-l urma pe Icarus în încercările lui de înălțare, există în fiecare dintre noi. Cred că noi, cei ce iubim zborul putem spune că suntem o interpretare modernă a lui Icarus”, a mai punctat Todor. Dar, de la pasiune până la profesie este un drum lung și deloc ușor. „Fiecare pilot începe cu un examen relativ simplu și se obține brevetul de pilot pentru aeronave ultraușoare – ULM. Al doilea pas este examenul pentru pilot privat – PPL, iar ultimul pas și cel mai important este examenul pentru a obține licențierea ca pilot profesionist – ATPL. Acest examen este unul mult mai complicat, din 14 materii, de la mecanica fluidelor până la informații despre sistemul aeronavelor comerciale”, ne-a mai spus Adrian Todor.
Pilotul: omul de la butoane
Ce înseamnă de fapt să pilotezi o aeronavă? Ei bine, un pilot stă în fața a nu mai puțin de 700 de butoane și deși nu le folosește pe toate, uzual la un zbor fiind folosite în jur de 100 de butoane, toate cele 700 au inter-conexiuni. Și totuși, de ce să te îndrăgostești de zbor? „Pentru mine a fost simplu: pasiune și fascinație. De peste 100 de ani zborul are aceleași principii: cum gestionezi presiunea de pe aripi, cum jonglezi cu forțele și viteza. De la Aurel Vlaicu, zborul funcționează pe aceleași principii”, subliniază Adrian Todor.
Desigur, ajungând acum pilot profesionist comercial, Adrian Todor este conștient că presiunea este mult mai mare: „Când te urci la manșa unui avion și știi că ai două – trei sute de suflete cu tine, că ești responsabil pentru ele, îți dai seama cât de mult contează fiecare decizie pe care o iei. Să ajungi pilot e mai mult decât pasiune, trebuie să fii un adevărat profesionist în domeniu, să ai o pregătire foarte bună și să investești mereu în dezvoltarea ta”.
Aerodromul „Charlie Bravo” Șiria și omul din spatele lui
Și dacă tot ne-a vorbit foarte mult de pasiune, Adrian Todor a ținut să aducă mulțumiri speciale omului care a pus Aradul pe harta pasionaților de zbor din România: Dan Cojocaru. Din pasiune și cu o putere de implicare cum rar s-a văzut, Dan Cojocaru reușește să țină în picioare Aerodromul „Charlie Bravo” de la Șiria. Şi să pună, zilnic, câte o cărămidă la dezvoltarea acestuia. Festivaluri aeronautice, zboruri demonstrative şi de agrement, cu motoparapanta, motodeltaplanul sau avionul ultrauşor, întregesc un „tablou” unic, înălţător.
Să dai înapoi atunci când ție îți e bine!
Și pentru că dincolo de toate, valoarea omului o dau faptele sale, Adrian Todor a fost cel care a reușit să aducă bucurie sinceră pentru opt copii de la Centrul Maranata. Micuţii au fost invitații speciali ai lui Todor la evenimentul prin care a debutat ca pilot profesionist comercial. Cei mici au zburat cu avionul ultraușor de pe Aerodromul „Charlie Bravo” Șiria și s-au distrat într-o după-masă de poveste. „Cred foarte mult că atunci când eşti împlinit, trebuie să dai înapoi, să faci bine celor din jurul tău. Bucuria copiilor de a zbura, fericirea din ochii lor a fost pentru mine cadoul suprem. Sunt copii care poate nu ar fi avut șansa vreodată să vadă un avion, să zboare. Mă bucur că am reușit să îi fac să zâmbească, măcar pentru o după-amiază”, a mărturisit Todor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!