Descentralizarea în învăţământul preuniversitar a ajuns, în cele din urmă, pe masa negocierilor de la Ministerul Educaţiei. Ce va aduce această reformă pentru instituţiile de învăţământ, ce va însemna pentru bugetele locale, încă nu se ştie cu siguranţă. Cert este că, în urma întâlnirii dintre sindicalişti şi reprezentanţii ministerului s-a ajuns la un acord privind anumite propuneri. Astfel, şcolile pot fi înfiinţate, desfiinţate, organizate, reorganizate de către consiliul local, după consultarea partenerilor sociali, cu avizul inspectoratelor şcolare judeţene; iar specializările vor fi stabilite la nivel local, în funcţie de necesarul de pe piaţa muncii. Partea educaţională, strategii, monitorizări şi evaluările va rămâne la MECI, prin inspectoratele şcolare la nivel judeţean. Sursele de finanţare vor fi bugetul de stat pentru finanţarea de bază, bugetele locale şi veniturile constituite la nivelul unităţii de învăţământ urmând ca fiecare şcoală să aibă autonomie financiară, iar directorul – calitatea de ordonator secundar de credite.
Pentru a vedea care este reacţia în teritoriu a acestor propuneri, cât sunt ele de oportune pentru procesul descentralizării am cerut părerea câtorva directori ai instituţiilor de învăţământ arădene.
Mircea Potocean, director Colegiul Naţional „Moise Nicoară”: „Niciuna din propunerile făcute nu conduc spre o descentralizare reală în învăţământ. Nimic despre angajarea personalului didactic. Nimic despre modul în care se stabileşte bugetul unei şcoli. Admiterea în clasa a-9a, cum se face? Şi ar mai fi multe altele.”
Eugen Bocăniciu, director Liceul „Vasile Goldiş”: „Ar fi interesant să cunoaştem argumentele din timpul discuţiilor membrilor biroului operativ FSLI, care au stat la baza propunerilor formulate. Din comunicat se pare că descentralizarea este concepută mai degrabă doar financiar.Unele puncte sunt discutabile precum: procentele de reprezentare în Consiliul de administraţie sau ocuparea funcţiei de director sau director adjunct prin concurs organizat la nivelul unităţii de învăţământ. Într-o descentralizare a procesului de învăţământ, eu cred, că ar trebui să existe şi posibilitatea, ca măcar anumite unităţi şcolare să aibă dreptul de a-şi angaja nemijlocit personalul didactic prin concurs conform unei metodologii specifice.”
Citiți principiile noastre de moderare aici!