La aproape zece ani distanţă de la momentul demarării construcţiei autostrăzii Nădlac-Arad, împărţită în două loturi, respectiv Nădlac-Pecica şi Pecica-Arad, oamenii care au avut teren pe traseul autostrăzii nu şi-au primit încă despăgubirile care li se cuvin, în urma exproprierilor făcute de statul român. Nu vorbim despre toţi proprietarii de terenuri, ci de cei care au rămas fără petice de pământ, în a doua rundă de exproprieri. Asta după ce firmele care au construit autostrada şi-au dat seama că au nevoie de mai mult spaţiu, faţă de ce s-a stabilit în proiectele tehnice. Drept urmare, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara anunţă că o comisie specializată vine să facă lumină în această problemă. „Începând cu data de 15 iulie 2020, la Primăria Orașului Pecica își va desfășura activitatea Comisia de verificare a dreptului de proprietate asupra imobilelor expropriate de pe traseul autostrăzii A1 Nădlac – Arad. Comisia se va întruni de la ora 9:00, pentru finalizarea procedurii de expropriere pentru cauză de utilitate publică declanșată prin HG 841/2012. Dacă mai sunt proprietari care au situații nerezolvate pe traseul acestui sector de autostradă, se pot adresa acestei Comisii, începând din 15 iulie”, anunţă cei de la DRDP. Care este povestea din spatele acestui anunţ? Ne-o spune Alina Sabou, purtătorul de cuvânt al DRDP Timişoara.
„Procedurile de expropriere de pe acest tronson trebuie finalizate deoarece, la intrarea în faliment a antreprenorului nu s-au recuperat mai multe acte necesare – documentații, hotărâri de despăgubiri etc”, ne-a declarat Alina Sabou. Iar aici trebuie menţionat că, pe autostrada Nădlac-Arad a fost o adevărată telenovelă în ceea ce priveşte constructorii. În primă fază, firma Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, a câştigat contractul pentru realizarea primului lot al autostrăzii, iar firma austriacă Alpine Bau a câştigat realizarea celui de al doilea lot. Numai că, înainte ca lucrările la autostrada noastră să fie finalizate, ambele firme au intrat în faliment. Mai mult, Nelu Iordache a şi fost arestat preventiv şi trimis în judecată pentru că a folosit banii europeni dedicaţi autostrăzii în alte scopuri.
Ulterior, „pe fir” a intrat firma Astaldi, care a câştigat ambele licitaţii pentru finalizarea celor două tronsoane de autostradă. Recent, şi această societate a intrat în faliment. Iar de aici, şi necazurile privind despăgubirile pentru exproprieri. S-au pierdut documente, s-au pierdut evidenţe, s-au pierdut hotărâri. DRDP Timişoara vine acum şi încearcă să facă lumină în această problemă. Şi asta pentru ca locuitorii din Pecica şi din Arad, care au rămas fără terenuri, să îşi poată primi măcar acum, la atâţia ani distanţă, banii care li se cuvin. „Aproximativ 400 de persoane au drepturi de proprietate pe sectorul amintit, dar numai o mică parte a primit drepturile cuvenite. Așadar, circa 380 de persoane sunt așteptate cu actele la Comisia întrunită la Primăria Pecica”, a mai transmis Alin Sabou.
Cu toate că autorităţile au listele nominale a persoanelor care trebuie să fie despăgubite, cei de la DRDP îi îndeamnă pe oameni să se prezinte la şedinţele Comisiei de verificare a dreptului de proprietate asupra imobilelor expropriate de pe traseul autostrăzii A1 Nădlac – Arad. „Chiar dacă persoanele nu vor fi prezente la Comisie, suma care li se cuvine va fi consemnată și, în baza dovezilor și a unei cereri, se pot adresa DRDP Timișoara. Îndemnăm, totuși, persoanele îndreptățite să se prezinte la Comisie pentru a clarifica fiecare situație în parte”, mai spune purtătorul de cuvânt al Regionalei de la Timişoara.
Un total de 868.067 lei
Potrivit Hotărârii de Guvern care face referire la aceste despăgubiri, suma totală cuvenită arădenilor care au rămas fără terenuri este de 868.067 lei. În funcţie de suprafaţa care le-a fost exproprietărită, proprietarii îşi vor primi banii. Cea mai mică sumă plătită va fi de 3 lei, pentru un metru pătrat expropriat, iar cea mai mare sumă este de 346.206 lei, pentru suprafaţa de 2.447 de metri pătraţi, în intravilan, în Arad.