ARAD. Orice întrerupere de curent poate duce la plata unor despăgubiri. Un deziderat al consumatorilor, o reglementare mai mult decât așteptată pe piața energiei electrice vine acum să le dea tuturor utilizatorilor o „armă” în lupta cu furnizorii de curent. Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei a emis ordinul nr. 35/2021 privind aprobarea Standardului de performanță pentru serviciul de distribuție a energiei electrice. Ordinul are câteva puncte foarte importante pentru consumatori, de la despăgubiri până la limitarea timpului de așteptare în relația client-furnizor.
Între 3 secunde și 3 minute
Măsurile din acest ordin aduc schimbări pe care consumatorii le așteptau de ani de zile. Astfel, întreruperilor scurte, între 3 secunde și 3 minute, au fost incluse în categoria întreruperilor care se monitorizează și pentru care operatorii de distribuție sunt obligați să acorde compensații la depășirea numărului maxim stabilit prin standard.
„Pentru fiecare astfel de depășire operatorii de distribuție vor acorda compensații tuturor utilizatorilor afectați, astfel: înaltă tensiune – 300 RON peste 10 întreruperi pe an; medie tensiune – 10 RON peste 10 întreruperi pe săptămână; joasă tensiune – 5 RON peste 10 întreruperi pe săptămâna”, se arată în comunicatul ANRE.
Autoritatea mai specifică și că „impactul acestei măsuri este unul pozitiv pentru utilizatori deoarece includerea monitorizării întreruperilor scurte și prevederea acordării de compensații utilizatorilor la depășirea numărului maxim stabilit de standard, contribuie la obligarea operatorului de a lua măsuri rapide și eficiente pentru remedierea disfuncționalităților care în prezent se manifestă în diferite zone de rețea de joasă tensiune și care pot provoca deprecierea echipamentelor electrocasnice, precum și generarea de disconfort clienților”.
În plus, utilizatorii au de acum posibilitatea ca pe cheltuiala lor să își monteze analizoare de calitate care pot fi folosite în relațiile contractuale dintre aceștia și operatorii de distribuție.
Modificări pe tensiune
O altă modificare foarte importantă este cea care reglementează abaterea tensiunii de alimentare. Așadar, de la 1 ianuarie 2022 a fost redusă abaterea pozitivă permisă a tensiunii de alimentare la joasă tensiune de la +10% la +5% din valoarea tensiunii nominale, monitorizată săptămânal.
„Această modificare asigură corelarea cu valoarea tensiunii maxime admisibile pentru echipamentele electrice și electronice care se alimentează la joasă tensiune, deținute de utilizatorii rețelei. Pentru nerespectarea indicatorilor de performanță privind calitatea curbei de tensiune, operatorul de distribuție are obligația de a acorda utilizatorilor următoarele compensații: *pentru persoane juridice: 270 lei la 110kV, respectiv 130 RON la JT și MT pentru fiecare perioadă de monitorizare; *pentru persoane fizice: 270 RON la 110kV, respectiv 70 RON la JT și MT pentru fiecare perioadă de monitorizare”, punctează ANRE.
Racordare în 90 de zile
Pe de altă parte, în ceea ce privește termenul de racordare s-a adăugat la indicatorii de calitate comercială a serviciului de distribuție termenul de 90 de zile. Acest termen se referă la realizarea racordării, inclusiv recepția și punerea în funcțiune a instalației de racordare pentru utilizatorii clienți casnici și clienți finali noncasnici ale căror locuri de consum sunt alimentate prin instalații de racordare cu lungimi de până la 2500 metri.
Fără apeluri în așteptare
O altă veșnică problemă a clienților de energie electrică o reprezintă contactul cu furnizorul și apelurile în așteptare cu timpii foarte mari de răspuns. În acest sens, ANRE a stabilit câteva intervale privind preluarea apelurilor telefonice efectuate de utilizatorii rețelei prin centrele de telefonie gestionate de operatorii de distribuție, și anume: *maximum 30 de secunde de la inițierea apelului de către utilizator până la preluarea acestuia, fără intervenția operatorului uman; *maximum 180 de secunde de la preluarea apelului pentru posibilitatea utilizatorului de a selecta opțiunea de a transfera apelul la un operator uman; *maximum 20 de minute de la preluarea apelului pentru începerea convorbirii utilizatorului cu un operator uman.
„Prin această măsură se urmărește îmbunătățirea comunicării între utilizator și operatorul de distribuție astfel încât evenimentele semnalate de utilizatori să poată fi preluate cât mai rapid în scopul remedierii, precum și reducerea timpilor de așteptare în beneficiul utilizatorilor. Deși numărul de apeluri telefonice pentru care nu sunt respectate intervalele de timp menționate anterior este doar monitorizat, nerespectarea acestor valori poate fi sancționată conform prevederilor Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, aplicabile în situația nerespectării de către operatorul de distribuție a prevederilor standardului de performanță cu amendă de la 10.000 lei până la 200.000 lei”, se punctează în ordinul ANRE.
Așadar, un ordin care vine să facă ordine pe piața furnizorilor de energie electrică și să fie, într-adevăr, de partea consumatorilor finali. Rămâne ca toate companiile furnizoare să și aplice aceste noi reglementări și ordinul să nu rămână doar un deziderat al clienților.
Trimite articolul
XRespectivele despgaubiri sunt un nimic.
In scanriul unei fabrici care detine echipamente de putere inalta (de exemplu CNC) , o astfel de intrerupere pune in pauza masinariea, poate pierde piese in lucru si timpul oamenilor pentru recuperare.
In scenariul unei pane acasa in timp ca lucrii pe calculator poate insemna ore intregi de lucrul.
Mai intervin si scenariile care teoretic sunt acoperite de o asigurare in care pana pe termen scurt poate avaria un echipament.
Pe scurt aceste “compensari” sunt mai bine spus lagalizarea problemelor.
Avand in vedere cat de mult sunt constant crescute preturile, ar fi mai frumos din partea companiilor sa investeasca in infrastructura si sa evite in general problemele de asa natura.