„Staţi liniştiţi, suntem pregătiţi la orice oră din zi şi din noapte”, sintagmă urmată de „Am fost luaţi prin surprindere” sunt cuvintele care apar, an de an, pe buzele reprezentanţilor administraţiilor locale din judeţul Arad când vine vorba de deszăpezire. În fiecare an ni se promite că totul este sub control, că avem contracte semnate, că avem materiale antiderapante în stoc, că avem utilaje suficiente, dar ninsoarea ne ia veşnic prin surprindere.
Dar, dacă analizăm puţin tot ce înseamnă deszăpezirea localităţilor din judeţul nostru, parcă nici nu ne mai mirăm. Nici măcar oraşele judeţului nu au toate câte un contract de deszăpezire pentru această iarnă. Să nu mai vorbim de comune, acolo unde e jale. Dar să le luăm pe rând. Autostrada care trece prin judeţul nostru este asigurată. Direcţia Regională Drumuri şi Poduri Timişoara a organizat o licitaţie pentru deszăpezirea autostrăzii şi va plăti 2,2 milioane de lei către Tredeco Holding pentru intervenţii în numai două luni ale acestui an, respectiv noiembrie şi decembrie. Din ianuarie va fi semnat un alt contract, ceea ce înseamnă o altă sumă frumuşică ce va fi scoasă la bătaie.
Pe drumurile judeţene avem contracte semnate pentru toate cele cinci loturi, în câte este împărţit judeţul Arad. O singură firmă şi-a făcut „abonament” la deszăpezire, respectiv Inteco Holding, care a prins toate contractele de deszăpezire din judeţ. Aproape şase milioane de lei va încasa firma de la Consiliul Judeţean Arad pentru perioada noiembrie 2016 – martie 2017. Teoretic, firma respectivă va deszăpezi toate drumurile judeţene în această iarnă. Practic, am văzut la primii fulgi cam cât de bine s-a descurcat.
Oraşele, sub jumătate
În judeţul Arad avem nouă oraşe, aici incluzând şi municipiul. Dar mai puţin de jumătate dintre ele au contracte de deszăpezire pentru această iarnă. Municipiul are un buget total de peste 1,8 milioane de lei pentru deszăpezire. Contractul a fost câștigat de firma Polaris care s-a angajat că va asigura deszăpezirea străzilor în proporţie de 100 la sută. Mai precis, toate străzile, străduţele, aleile din contract vor fi deszăpezite. Aşa spune contractul.
Un al doilea oraş care are contract de deszăpezire este Ineul. Valoarea contractului este de 70.000 de lei, iar firma care se va ocupa de deszăpezire până la primăvară este Urban Consverd. Şi la Pâncota a fost semnat un contract, dar aici se va plăti la oră. 130 de lei pe oră va fi remunerată munca prestată cu autogrederul şi buldoexcavatorul şi 140 de lei pe oră munca prestată de autocamionul cu plug şi sărăriţa. Firma câştigătoare este Intermedutilaj. Tot un contract asemănător există şi la Sebiş, dar suma pentru munca prestată este alta. Primăria va plăti 170 de lei pe oră, indiferent de utilajele folosite. La Sântana sunt chiar două firme care se vor ocupa de deszăpezire. Una dintre ele, Genor Consult, va încasa aproape 10.000 de lei, iar a doua, Primvest Consult, aproape 5.000 de lei. Şi cam acestea sunt oraşele care au semnate contracte de deszăpezire.
Jale la comune
Dacă vorbim despre cele 68 de comune din judeţul Arad şi despre deszăpezirea de acolo, e jale. Numai patru dintre ele au semnat contracte. Primăriile care au contracte de deszăpezire sunt Dorobanţi (care va plăti 12.000 de lei către Agrodor), Livada (tarife orare stabilite cu PFA Iancu Cristian Vasile), Vinga (tarife orare stabilite cu Daniel Vlad SRL) şi Gurahonţul. Restul de 64 de comune nici măcar nu au încercat să semneze un astfel de contract. Lipsa fondurilor necesare pentru deszăpezire au făcut ca fiecare unitate administrativ teritorială să aleagă să se descurce pe cont propriu. Dar foarte puţine dintre ele vor şi reuşi acest lucru.
În regie proprie
Atât cele cinci oraşe care nu au contracte semnate, cât şi cele 64 de comune fără un astfel de contract au anunţat că vor realiza deszăpezirea cu utilajele proprii. Dar realitatea este că cele mai multe drumuri vor rămâne acoperite de nămeţi. Sunt foarte puţine localităţile care au reuşit să îşi achiziţioneze utilaje pentru deszăpezire pe fonduri europene, iar celelalte se bazează pe câte două-trei tractoare de pe la primării, tractoare care nu pot să intervină, indiferent cât de mult se doreşte (sau nu) acest lucru. Doar că, după cum ne-am obişnuit deja, noi trăim din statistici. Iar, în momentul în care le-a fost cerută situaţia privind deszăpezirea, primăriile au găsit variantă cea mai la îndemână: în regie proprie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!