Lucrarea „Didactica formării competenţelor” reprezintă prima lucrare metodologică generală cu acest titlul destinată introducerii competenţelor în procesul de instruire din învăţământul preuniversitar.
Introducerea competenţelor în curriculum şcolar (între 2001 şi 2009) şi în Legea Educaţiei Naţionale a determinat transformarea finalităţilor anterioare (obiectivele educaţionale) într-un referenţial nou, reprezentat de competenţe, cu un rol reglator deosebit de important în noul context al dezvoltării învăţământului preuniversitar. Toate variantele de legi ale învăţământului (2008 – 2010) au cuprins referiri semnificative la competenţele – cheie europene şi la competenţele curriculumului şcolar.
Prezenta lucrare reprezintă, în primul rând, un ghid metodologic de implementare a concepţiei induse de competenţele – cheie europene şi de competenţele din curriculum şcolar. Este un ghid cu un pronunţat caracter de “sensibilizare” mai mult decât un document normativ. Formarea sistematică a cadrelor didactice în domeniul instruirii pe competenţe trebuie să aibă la bază o percepere corectă a acestora.
În prezent, în cadrul Universităţii noastre este dezvoltată o linie de inovaţie educaţională centrată pe probleme actuale ale învăţământului preuniversitar, cum ar fi: instruirea pe competenţe, proiectarea unui curriculum în contextul competenţelor – cheie, dezvoltarea dimensiunilor supradisciplinare şi transdisciplinare ale procesului de instruire, evaluarea realizării competenţelor, utilizarea resurselor de instruire, elemente inovative din domeniul didacticii pe niveluri, câmpuri disciplinare (domenii de studii) şi ale didacticii disciplinelor şcolare, teoria curriculumului şcolar şi teoria evaluării etc. Aceste domenii de cercetare inovativă fac parte integrantă şi din această lucrare.
În acest context, Centrul de Didactică şi Educaţie Permanentă din cadrul Universităţii de Vest „Vasile Goldiş” din Arad a lansat recent, aproape simultan, mai multe lucrări axate pe didactică şi pe problematica formării competenţelor, tipărite în cadrul „Vasile Goldiş” University Press Arad (2012); acestea sunt:
„Instruirea centrată pe competenţe la geografie în învăţământul preuniversitar” (autor Octavian Mândruţ); lucrarea reprezintă un suport extins la nivelul formării continue a cadrelor didactice din întreaga ţară;
„Didactica disciplinelor din învăţământul primar: ştiinţe ale naturii şi geografie” (autori Marilena Mândruţ, Octavian Mândruţ, Domnica Boboc); această lucrare este destinată cadrelor didactice din învăţământul primar şi are referiri substanţiale la cele două discipline menţionate în titlu; este, de asemenea, un suport de formare la nivel naţional.
„Instruirea centrată pe competenţe” (autori Octavian Mândruţ, Luminiţa Catană, Marilena Mândruţ); această lucrare, preponderent teoretică, reprezintă un instrument „generalist” de sensibilizare pentru toate cadrele didactice.
Instruirea centrată pe competenţe reprezintă o abordare globală a problemei instruirii din perspectiva competenţelor – cheie europene, a competenţelor învăţământului preuniversitar şi a competenţelor generale şi specifice din programele şcolare.
Pornind de la „Instruirea centrată pe competenţe”, conducerea Universităţii de Vest „Vasile Goldiş” din Arad a luat iniţiativa realizării unei lucrări mai ample, destinată atât procesului de formare iniţială şi continuă în ştiinţele educaţiei, cât şi formării continue a cadrelor didactice, cu un conţinut pragmatic mai precis, concentrată pe „formarea competenţelor” prin intermediul procesului „didactic”, adică „Didactica formării competenţelor”. Aria tematică a fost lărgită sensibil prin abordarea unor domenii noi, cum ar fi raportul dintre competenţe şi conţinuturi, dimensiunile supradisciplinare şi transdisciplinare ale instruirii pe competenţe, exemple interdisciplinare şi disciplinare, managementul instruirii şi formării, evaluarea competenţelor în context internaţional etc.
Totodată, prin extinderea problematicii şi a adresabilităţii (atât pentru formarea iniţială, cât şi pentru formarea continuă) a fost realizată o corelare mai directă cu departamentul de ştiinţe ale educaţiei din Universitatea noastră.
„Didactica formării competenţelor”, destinată în principal formării şi autoformării tuturor categoriilor de cadre didactice, este rezultată în urma unui demers complex de cercetare – inovare – dezvoltare şi reprezintă un argument semnificativ pentru raţionalitatea şi predictibilitatea evoluţiei sistemului educaţional. Universitatea de Vest „Vasile Goldiş” din Arad, ca „Universitate a mileniului trei”, a fost şi este permanent preocupată de inovaţia ştiinţifică şi educaţională utilă progresului cunoaşterii, al practicii umane şi formării profesionale. În acest fel, alături de domeniile ştiinţifice cu o confirmare naţională şi internaţională (medicină, biologie, ecologie, informatică, educaţie fizică, ştiinţele economice etc.), universitatea noastră, prin această lucrare (dar şi prin cele anterioare), se înscrie în mod ferm şi în câmpul inovaţiei educaţionale.
În prefaţa rectorului Universităţii de Vest „Vasile Goldiş” din Arad, prof. univ. dr. Coralia Adina Cotoraci, se apreciază referitor la coordonatorii lucrării (Aurel Ardelean şi Octavian Mândruţ), faptul că aceştia au o experienţă de peste patru decenii în câmpul dezvoltării inovative a învăţământului din ţara noastră, participând activ la transformările sale semnificative. Ca autori de programe şcolare, metodici, culegeri, cărţi ştiinţifice şi educaţionale, articole din domenii ale ştiinţelor şi al pedagogiei sau ca persoane care au participat în sfera elaborării documentelor reglatoare şi de politică educaţională, cei doi coordonatori oferă şi o garanţie substanţială a caracterului inovator al acestei lucrări de cercetare – inovare – dezvoltare – formare, Didactica formării competenţelor.
Sensibilizarea cadrelor didactice de toate specialităţile a fost realizată printr-o activitate de inovare şi dezvoltare, rezultând în final o evoluţie semnificativă a experienţei pozitive. Pornind de la un nucleu central de teme (sintetizate de Octavian Mândruţ şi Luminiţa Catană în anul 2011), a fost extinsă problematica lor în mod succesiv cu dimensiuni noi (un model nou de proiectare, exemple disciplinare, educaţia environmentală, evaluare etc.). Realizarea unei lucrări „generaliste” („Instruirea centrată pe competenţe”, autori Octavian Mândruţ, Luminiţa Catană, Marilena Mândruţ) a reprezentat o experienţă deosebită pentru stabilizarea conceptuală a acestui domeniu de inovare educaţională. În prezent (iulie 2012) sintetizarea experienţei din acest moment sub forma unei „didactici” (Didactica formării competenţelor) era absolut necesară, pentru a oferi colegilor noştri, cadre didactice, un referenţial modern.
Disponibilitatea Universităţii de Vest „Vasile Goldiş” din Arad de editare a acestei lucrări (dar şi a altora din ştiinţele educaţiei) şi înfiinţarea unui Centru de Didactică şi Educaţie Permanentă axat pe cercetare – inovare – dezvoltare – formare în domeniile moderne ale educaţiei şi instruirii în învăţământul preuniversitar, arată posibilităţile inovative deosebite ale unor colective situate până în prezent într-o zonă aparent marginală.
În perspectivă, activitatea Cetrului de Didactică şi Educaţie Permanentă va pune în aplicare un program ambiţios care va cuprinde activităţi de cercetare – inovare- dezvoltare, în domenii cum ar fi: didactica generală, didactica nivelurilor de şcolaritate, didactica disciplinelor, didactica abordărilor transdisciplinare şi interdisciplinare, evaluarea atingerii competenţelor, educaţia permanentă, proiectarea instruirii în contextul competenţelor etc. Intenţia este completată de editarea unei reviste (pentru abordări inovative), de realizarea unui portal destinat autoformării şi formării cadrelor didactice (care cuprinde deja suporturi corespunzătoare), precum şi organizarea unor simpozioane regionale tematice (în parteneriat cu structuri educaţionale competente).
Acest program de cercetare – inovare – dezvoltare este destinat atât construirii unor structuri inovative de instruire, cât şi asigurării unui cadru de formare a profesorilor şi studenţilor în aceste domenii noi, din perspectiva educaţiei permanente.
Prezenta lucrare intitulată „Didactica formării competenţelor” porneşte de la un model introductiv anterior („Instruirea centrată pe competenţe”), care şi-a propus să realizeze în principal o sensibilizare a cadrelor didactice în domeniul competenţelor – cheie europene şi al competenţelor din curriculum şcolar.
Forma actuală este extinsă ca problematică, mod de abordare, finalitate şi colectiv de autori. Tematica este sensibil lărgită, prin abordarea unor aspecte noi, rezultate în urma investigaţiilor teoretice din ultimii ani: raportul dintre competenţe şi cunoştinţe, influenţa competenţelor în construirea situaţiilor de învăţare, structurarea elementelor de transdisciplinaritate în formarea competenţelor, evaluarea „clasică” şi modelele de evaluare similare experienţelor internaţionale, strategiile de instruire, proiectarea „holistică” a instruirii bazate pe competenţe etc. În acelaşi timp, a fost teoretizată într-un mod edificator legitimitatea „didacticii” formării competenţelor.
De asemenea, au fost solicitaţi şi au participat cu contribuţii semnificative autori care au preocupări şi relizări în domeniu (Dan Badea, de la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Roxana Mihail, de la C.N.E.E., Steluţa Dan etc.). De asemenea, am utilizat exemplele şi abordările anterioare (realizate de Luminiţa Catană şi Marilena Mândruţ). Totodată, a fost realizată o analiză referitoare la strategiile didactice, realizându-se o legătură mai clară între acestea şi referenţialul presupus de competenţe (Aurel Ardelean, Octavian Mândruţ). Bibliografia a fost completată, de asemenea, în mod corespunzător.
Elementul principal al acestei lucrări îl reprezintă ofertarea unei tematici articulate asupra problematicii didacticii în condiţiile existenţei competenţelor ca finalităţi educaţionale. Această situaţie evidenţiază un rol proeminent care trebuie acordat acestor finalităţi, în contextul tuturor aspectelor referitoare la proiectarea, organizarea, realizarea şi evaluarea instruirii, adică a didacticii centrate pe competenţe.
Citiți principiile noastre de moderare aici!