Cu Adrian Ţolea, despre direcţiile strategice ale turismului arădean şi şansa judeţului pe această componentă de dezvoltare.
Domnule vicepreşedinte, tocmai a avut loc dezbaterea publică finală referitoare la noua Strategie de Dezvoltare Turistică a judeţului Arad, care urmează să fie adoptată de către Consiliul Judeţean. Ce-a însemnat pentru autoritatea judeţeană elaborarea acestui document strategic?
ADRIAN ŢOLEA. Proiectul Strategiei despre care mă întrebaţi are la bază concluziile cercetării privind potenţialul turistic al judeţului Arad, cercetare coordonată de Centrul de Analiză şi Dezvoltare Instituţională Bucureşti (CADI), în parteneriat cu INSOMAR. Datele de la care am pornit provin din mai multe surse: din statistica oficială, din documentele instituţiilor cu atribuţii în domeniu, din interviuri extinse de grup cu actorii interesaţi, precum şi din două sondaje de opinie în rândul hotelierilor şi turiştilor, sondaje realizate la nivel judeţean şi naţional în vara anului trecut. Nu în ultimul rând, Strategia prevede abordarea unitară a promovării şi informării turistice prin brandul „ARAD – EXPERIENŢE NATURALE”, elaborat pentru judeţul nostru. Proiecţia strategică se referă la perioada 2012-2016 şi include un Plan de Acţiuni, cu obiective generale, speciale şi cu măsuri adecvate pentru a creşte atractivitatea judeţului Arad ca destinaţie turistică, pe direcţiile sport, natură şi cultură.
Este o rimă aproape perfectă. Dar de ce sport, natură şi cultură?
ŢOLEA. Întrebarea majoră pe care Strategia o abordează este următoarea: cum pot fi utilizate resursele limitate disponibile în următorii ani, pentru a obţine efectul unei dezvoltări durabile a turismului în judeţul Arad? Documentul strategic propune concentrarea acestor resurse în investiţii-cheie, care să construiască un număr cât mai mare de avantaje comparative în raport cu judeţele din regiune, inclusiv cu cele din Ungaria. Recomandarea principală este concentrarea resurselor către turismul activ. De departe cea mai bună experienţă turistică pe care Aradul o poate oferi constă în combinaţia dintre turismul sportiv şi de recreere, cu cel natural şi cultural. Adică îmbinarea vizitării obiectivelor naturale şi culturale cu practicarea unor sporturi, precum ciclism, caiac, călărie, parapantă, vânătoare, pescuit etc. Aceasta este sursa maximă de dezvoltare a turismului în judeţul Arad, pentru perioada 2012 – 2016.
În consecinţă, care sunt măsurile concrete pe care le propune această Strategie?
ŢOLEA. Aş putea aminti crearea unei imagini unitare, organizarea de evenimente culturale majore, crearea de circuite turistice, valorificarea Luncii Mureşului şi a Văii Crişului Alb, dezvoltarea infrastructurii (piste pentru ciclism, centre de închiriere de caiace, bărci, parapante, biciclete etc.) precum şi reducerea taxelor locale, reducerea birocraţiei, realizarea site-ului turistic al judeţului, creşterea şi regândirea finanţării pentru ONG-urile din turism şi sprijinirea IMM-urilor de profil prin înfiinţarea Asociaţiei Operatorilor din Turism.
Aţi vorbit despre necesitatea abordării unitare a promovării turistice, despre brand-ul turistic al judeţului Arad. Despre ce este vorba?
ŢOLEA. El s-a născut din nevoia unui fir roşu care să unească sub aceeaşi idee multitudinea de atracţii turistice arădene. A fost construit pentru a deveni o semnătură unică şi distinctivă a Aradului în dialogul cu diferitele publicuri ţintă. Brand-ul turistic arădean promite turiştilor experienţe de viaţă naturale, fireşti pe meleaguri în care Mureşul modelează viaţa şi conduita oamenilor. Aradul te invită într-o lume reală a experienţelor naturale simple, fireşti, nepretenţioase. Este pentru cei care apreciază sinceritatea locurilor şi liniştea naturii. Experienţele naturale sunt atât pentru trup – prin mâncăruri tradiţionale, trasee montane şi sporturi diverse – cât şi pentru suflet, prin evenimentele culturale, lăcaşurile religioase şi bijuteriile arhitecturale.
Citiți principiile noastre de moderare aici!