Puţini agenţi economici din domeniul transporturilor rutiere s-au prezentat joi, la întâlnirea organizată la sediul Consiliului Judeţean Arad. Reprezentanţii instituţiei anunţau, după cum ziarul nostru a scris, o serie de discuţii cu cei care circulă pe drumurile judeţene, în special cu transportatorii de mărfuri, aceştia fiind de obicei arătaţi cu degetul pentru distrugerea drumurilor judeţene. Totul, din cauza încărcăturilor din camioane care depăşesc cu mult tonajul admis. Însă puţini dintre patronii sau administratorii acestor firme au participat la întâlnirea organizată de CJA. Potrivit celor de la Consiliul Judeţean, au participat reprezentanţii a nouă firme. Însă, dintre aceştia, au fost prezenţi administratori ai unor firme care asfaltează drumuri sau agricultori. În ceea ce priveşte reprezentanţii balastierelor din judeţ, aici fiind cea mai mare problemă din punct de vedere al protecţiei drumurilor, aceştia au fost scumpi la vedere. „Întâlnirea a urmărit realizarea unei strategii comune pentru a proteja drumurile deja modernizate, dar și cele care se vor realiza în viitorul apropiat. Dintre acestea, amintesc doar patru mari proiecte: drumul expres Arad-Oradea, Centura ocolitoare a municipiului, pe relația Vladimirescu (DN7)-Fântânele-intersecția cu DN69, o nouă porțiune de centură, respectiv Vladimirescu-Horia-Zimandcuz, al patrulea mare proiect fiind modernizarea rețelei de drumuri din nordul județului, cu o lungime totală de peste 70 de kilometri. Aceste lucrări necesită cantități mari de material, al căror transport poate afecta drumurile județene existente, dacă nu respectăm tonajul. Îmi doresc să găsim soluții comune de a proteja drumurile, fără a încălca legea”, a spus, după şedinţă, Iustin Cionca, preşedintele CJA. Acesta a mai precizat că instituţia pe care o conduce a încheiat protocoale cu Inspectoratul Județean de Poliție și cu Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, iar din luna mai a acestui an și cu Direcția Generală Anticorupție. La şedinţă a fost prezent şi comisarul Constantin Cococeanu, șeful Direcției Generale Anticorupție, Serviciul Județean Arad. Acesta a menționat că prezența sa la întâlnire este una consultativă, de prevenție, dar a ținut să precizeze că „instituția pe care o reprezint are o toleranță «zero» la abaterile privind nerespectarea condițiilor de trafic. De asemenea, suntem la dispoziția dumneavoastră dacă sunteți supuși unor presiuni, fie din partea unor reprezentanți M.A.I., fie a unor funcționari cu atribuții de control”.
La capitolul „supratonaj” în transportul pe drumurile județene, agenții economici prezenți au subliniat două aspecte: că se confruntă cu o concurență neloială și că doar cei care transportă sunt verificați și sancționați, deși ar trebui ca verificările să fie făcute și la firmele care au balastiere și cariere, dar și la constructori, care acceptă transportul cu un tonaj peste limita admisă.
În altă ordine de idei, Dimitrie Muscă (directorul CAI Curtici) s-a arătat nemulțumit de faptul că, fiindcă unele utilaje agricole sunt agabaritice, accesul la unele terenuri nu poate fi realizat fără distrugerea podețelor și că în perioada de campanie agricolă este foarte greu să se respecte tonajul la transportul de produse agricole. Iustin Cionca, președintele Consiliului Județean a declarat că va încerca să caute soluții, dar că accesul la muncile agricole ar trebui făcut nu pe drumurile județene, ci pe drumuri de exploatare, în interiorul terenurilor, care ar cădea în responsabilitatea administrațiilor locale. În final, după cum am precizat deja, s-a discutat, dar concluzii nu au prea fost trase. Poate şi pentru că cei incriminaţi de supraîncărcarea camioanelor nici măcar nu au catadicsit să se prezinte la această şedinţă. Aşadar, doar controalele dese şi amenzile piperate ar putea să îi convingă pe aceştia să protejeze drumurile pe care tocmai ei le folosesc cel mai mult.
Citiți principiile noastre de moderare aici!