ARAD. Doar trei lucrări noi sunt cuprinse în lista de investiții la capitolul „Drumuri și poduri”, propusă de Primăria Arad în proiectul de buget pe anul 2022, proiect ce se află în aceste zile la transparență decizională. Celelalte investiții care se regăsesc pe listă la acest capitol sunt achiziții de studii.
Revenind însă la cele trei lucrări noi, acestea sunt: „Drum expres Arad-Oradea” (o lucrare gândită împreună cu Consiliul Județean Arad și cel din Bihor și care, de fapt, ar putea fi realizată doar din fonduri de la bugetul național și din fonduri europene), „Amenajare drum de acces Zona Industrială Vest și iluminat public” și „Amenajare pod pietonal acces la Insula Mureș” (ultimele două propuse pentru a fi finanțate cu bani de la bugetul național, prin Anghel Saligny).
Valoarea actualizată la data de 31 decembrie 2021 a acestor lucrări propuse de Primărie este stabilită la 24.427.000 de lei. Din această sumă 16.861.000 de lei este suma pe care Primăria Arad a trecut-o în dreptul bugetului maxim dedicat acestor lucrări pentru anul 2022 și doar 680.000 de lei ca sumă efectivă de alocat.
„Drumul expres Arad-Oradea” are propusă o alocare de 420.000 de lei ( din totalul de 7.890.000 de lei, din care fuseseră deja plătiți 7.470.000 de lei), amenajarea drumului spre zona industrială și executarea iluminatului are puse deoparte 180.000 de lei și în maxim propus ca posibil în acest an de 5.613.000 lei (aceasta fiind valoarea întregii lucrări), în timp ce noul pod pietonal peste Mureș care ar urma să asigure legătura cu Insula Mureș are propusă ca buget maxim pentru anul în curs suma de 10.828.000 de lei, dar ca sumă efectivă de alocat în 2022 doar 500.000 de lei (bani pentru proiectul tehnic), dintr-un total necesar acestei investiții de 10.924.000 de lei. Din întreaga sumă până la începutul anului 2022 erau achitați doar 98.000 de lei.
Una în plus la achiziții
Lista crește la capitolul achiziții de bunuri și servicii, unde sunt propuși bani pentru patru investiții: „Actualizare SF drum Arad-Oradea” (cu suma maximă ca ar putea lua drumul acestei investiții de 4.000.000 de lei, dintr-un total de 5.000.000 de lei), „SF drum de legătură între Zona Industrială Vest și Drumul expres Arad-Oradea” (cu 150.000 de lei, valoarea totală a lucrării), „SF Amenajare pasaj subteran Piața Drapelului” (cunoscută ca și Podgoria), cu suma 400.000 de ei, considerată valoarea totală a studiului, și „Actualizare expertiză tehnică Pod rutier 300”, lucrare în dreptul căreia este propusă suma de 40.000 lei, sumă estimată a fi cea necesară întregii actualizări.
Nicio lucrare în continuare
Primăria Arad nu are niciun motiv de laudă cu aceste noi investiții, mult prea puține pentru un oraș care se vrea reședință de județ și pentru cei care visează la o dezvoltare serioasă a orașului. Lucrurile stau însă și mai prost la subcapitolul lucrările care continuă și în acest an. Mai exact, nicio lucrare nu se regăsește pe lista finanțărilor Primăriei Arad aici, semn că per total la capitolul „Drumuri și poduri” – un simbol al dezvoltării oricărui oraș – ne putem mândri efectiv cu doar două lucrări ce s-ar vrea realizate (în condițiile în care evident realizarea drumului Arad-Oradea nu ține de noi, iar ce pot face Primăria și CJA este să pună bani deoparte pentru studii, acte și, pe viitor, cel mult pentru exproprieri). Cele două lucrări care ar putea spăla rușinea sunt însă un proiect pentru un drum de legătură și un pod peste Mureș spre 3 Insule, ambele așteptând finanțarea reală de altundeva. La acestea se mai adaugă doar 4 studii, dintre care două au legătură cu același drum expres Arad-Oradea, devenit cumva laitmotivul mândriilor locale și județene.
O lucrare pe credit
În buget, mai regăsim, la Lista programului de investiții pentru anul 2022 cu finanțare din credite interne, o investiție la paragraful “Drumuriși poduri”: „Amenajare traseu de transport public de călători cu autobuzul, care să asigure legătura pe arterele urbane între zona UTA și strada Ștefan cel Mare”, lucrare a cărei valoare actualizată la 31 decembrie 2021 este de 40.000.000 de lei, iar bugetul pe 2022 din credite interne a fost prognozat tot la 40.000.000 de lei.
Zero la „Transport în comun” și „Străzi”
Nici paragrafele „Transport în comun” și „Străzi” nu abundă de sume propuse pentru investiții. Mai exact, lucrările noi lipesc cu desăvârșire iar cele în continuare pot fi numărate în primul caz pe degetele unei mâini, iar în cel de al doilea pe degetele a doua mâini. Dar despre acestea, într-un material viitor.
Trimite articolul
XÎnchideți gaura neagră CET Hidrocarburi si vor fi bani pt toate!
-
E usor de zis. Gandeste-te cate neamuri cu salarii babane sunt acolo la care trebuie gasita o solutie…. Not easy! Apoi sunt foarte multi care sunt legati la cet. Pentru a gandi o renuntare la acesta, primarul trebuie sa aibe viziune, sa incerce chestii noi, dar nu se pune problema, ca el face “ronghiul” de seara si atat. Ar putea gasi 7-8 blocuri la care sa puna primaria centrala pe bloc pentru a vedea impctul, costurile, reactia locatarilor, fara sa modifice instalatiile existente. Dar cum ziceam, e nevoie de un om cu viziune, curajos, care sa isi dea silinta sa gaseasca solutii. Noi avem un papagal la fel ca cel dinainte. Cu sumele date pe subventii probabil s-ar pune centrale pe bloc in tot aradul in 2-3 ani. Bine… cu firmele de casa ajungem la 10 ani de subventii.
Nu va lasa psd ul asai?
Adică s-a investit destul în drumuri ești în oraș important e să fie într-adevăr îngrijite și se oferă o stabilitate a acestor lucrări mă refer de întreținere și nu despre care deja investit extrem de mult în oraș să sperăm că clădirile vor avea o altă înfățișare și orașul va înflori în lume așa în serviciile și munca oamenilor aici este problema cat de util este acest oraș
Dacă te plimbi un pic prin oraș vei vedea că minimul și strictul necesar deja sunt probleme să fie un oraș util să fie un oraș util în care să nu vin aberațiile acestea încât să să mor de foame și tu să mergi la lucru asta trebuie să dispară în momentul de față sunt multe locuri de muncă care ar putea să dezvolte servicii și filme la un nivel mediu de subzistenta asta ar fi al doilea lucru care trebuie rezolvat neapărat
Pe scurt: dezvoltare zero!