ARAD. Dacă au crezut că au scăpat de toate belele odată ce au finalizat lucrarea, s-au înșelat amarnic. Constructorii de autostrăzi încă trag ponoasele de pe urma faptului că au înregistrat întârzieri de ani de zile pe obiectivele pe care trebuiau să le realizeze. Primul constructor amendat a fost consorțiul JV FCC Construccion-PORR Bau GmbH, care a realizat centura în regim de autostradă a municipiului Arad. Pentru faptul că a predat cu o întârziere de doi ani lucrarea, consorțiul a primit o penalizare de 6,7 milioane de lei, adică aproximativ 1,5 milioane de euro. O sumă destul de mică, dacă stăm să calculăm că lucrarea a costat 100 de milioane de euro.
Nici consorțiul FCC Construccion – Astaldi, care a câștigat licitația pentru realizarea autostrăzii Arad-Timișoara, nu a scăpat de brațul lung al penalizărilor. Aceștia au primit o sancțiune de 9,5 milioane de lei, adică peste două milioane de euro. Și asta tot din cauza întârzierilor și a nerespectării termenelor de execuție. Totul, la numai o lună de zile din momentul recepției lucrării. Atunci reprezentanții Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România anunțau că autostrada Arad-Timișoara ar putea fi dată ca și exemplu de calitate. Asta chiar dacă stratul asfaltic de pe două benzi a fost refăcut în totalitate pe toată lungimea șoselei de mare viteză.
Problemele constructorilor care au realizat autostrăzile mai sus-menționate nu s-au încheiat odată cu aceste penalități aplicate de compania de drumuri. Consiliul Concurenței anunță că anchetează o posibilă înțelegere între firmele care au participat la licitații. „Au fost inițiate investigații privind posibilele înțelegeri anticoncurențiale de tip cartel, privind participarea cu oferte trucate la licitațiile organizate și împărțirea pieței între unele companii active pe piața lucrărilor de construcții de drumuri”, au anunțat cei de la Concurență.
Prețuri mari
Faptul că țara noastră a plătit prețuri foarte mari pentru construcția autostrăzilor a fost scos în evidență și de către Curtea de Conturi. Cei de la Curte au atras atenția că tronsoanele de autostradă din vestul țării (centura municipiului, autostrada Arad-Timișoara și autostrada Nădlac-Arad) sunt scumpe. Mai mult, statul a plătit, în momentul în care lucrările au fost finalizate, mai mult decât prețurile stabilite în urma licitațiilor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!