Secția Drumuri Naționale Arad (S.D.N.) din cadrul Companiei Naționate de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a întocmit și prezentat, în cadrul Colegiului Prefectural de la începutul lunii noiembrie, raportul privind stadiul pregătirii rețelei de drumuri naționale și autostrăzi de pe raza județului Arad, pentru iarna 2021 – 2022.
Pentru că iarna se apropie cu pași repezi, deși temperaturile de afară sunt încă destul de ridicate, drumarii sunt în plin proces de pregătire a stocurilor de materiale necesare, dar și a utilajelor destinate deszăpezirii marilor artere de pe raza județului. Secţia Drumuri Naţionale Arad întreţine, gestionează şi administrează 368,264 km de drumuri naţionale, iar 21 km pe DN 69 (Vinga – Arad) sunt predaţi şi sunt administraţi de S.D.N. Timişoara, prin Districtul Orţişoara.
Tronsonul de autostradă km 535+986 – 584+818, care face parte din Autostrada A1 Bucureşti – Sibiu – Arad – Nădlac, Coridorul IV PanEuropean, și tronsonul de autostradă km 0+000 – 2+300 care face parte din Autostrada A11, sunt în administrarea Secției Autostrăzi din cadrul D.R.D.P. Timișoara, care are ca sarcină întreţinerea pe timp de iarnă a sectoarelor în lungime de 51,132 km cu două sensuri de circulaţie şi două benzi pe sens.
Permanență la toate punctele
Serviciul de permanenţă este deja activ din data de 01.11.2021, prin personal propriu, în toate bazele de deszăpezire, punctele de sprijin, la sediile centrale din cadrul Secției Drumuri Naționale Arad, S.D.N. Timișoara și C.I.C. Pecica, în vederea asigurării informării şi raportării stării reţelei de drumuri din administrare, precum şi pentru asigurarea de intervenţii specifice pentru combaterea lunecuşului şi poleiului sau la deszăpezire, atunci când condiţiile meteo o impun. “Tot personalul care participă la acţiunea de deszăpezire, atât propriu cât şi închiriat, se va instrui la intrarea în bazele de deszăpezire, punctele de sprijin și CIC”, se arată în raport.
De asemenea, la nivelul C.N.A.I.R. S.A., D.R.D.P. Timișoara, S.D.N. Arad s-a format Comandamentul Operativ pe Timp de Iarnă, alcătuit din conducerea companiei, conducerea regionalei, conducerea secţiei, personalul tehnic şi sefii de districte din teritoriu, care colaborează permanent informând şi transmiţând date din teren forurilor ierarhice superioare, fiind activi pe toată durata iernii. În vederea desfăşurarii în bune condiţii a activităţii pe timpul iernii, S.D.N. Arad ţine o legătură permanentă cu Serviciul Rutier de Poliție Arad, în acest sens s-a semnat Programul Comun de Măsuri S.D.N. Arad – I.P.J. Arad prin S.P.R. Arad, pentru menţinerea viabilităţii drumurilor naţionale pe timp de iarnă, stabilindu-se măsurile ce se impun cu termene şi responsabilităţi.
Autoutilitare noi
Pentru intervenţii, S.D.N. Arad are în dotare 7 autoutilitare (ARD), 3 autobasculante (ATB 6×4 cu RSP și lamă) și 1 utilaj multifuncțional (UML 4×4 cu RSP și lamă), restul utilajelor şi echipamentelor fiind închiriate. Utilajele închiriate în regim de permanenţă sau la cerere sunt calculate conform instrucţiei „Indicativ AND 525- 2013” la fiecare bază sau punct de sprijin, pentru a se putea interveni la combaterea efectelor iernii (polei, zăpadă). Fiecare bază sau punct are o autoutilitară pentru revizie şi transport muncitori. În total, sunt închiriate 49 de autoutilaje în regim de permanenţă şi 10 autoutilaje și echipamente sunt disponibile la cerere.
Conform raportului prezentat în Colegiul Prefectural, „pentru degajarea drumurilor de vehicule lovite şi obstacole ce apar în urma accidentelor rutiere s-a aprobat dotarea cu un autoremorcher, un autoremorcher+treiler şi o automacara, toate la cerere. Utilajele se introduc în bazele de deszăpezire şi în punctele de sprijin, în funcţie de starea vremii şi condiţiile meteo, conform instrucţiei, dar numai la ordinul scris al D.R.D.P. Timişoara, de regulă după data de 20 octombrie a fiecărui an.”
Materiale antiderapante
Conform calculelor, va fi nevoie de aproape 4.000 de tone de sare pentru iarna în curs. Din totalul estimat, cantitatea de 1.618,76 tone sare (material antiaglomerant) este în curs de aprovizionare, iar stocul de sare la această dată este de 2.179,98 tone.
Din cantitatea de 64,31 tone clorură de calciu aprobată prin planul operativ de acţiune în iarna 2021 – 2022, cantitatea de 31,40 tone este în stoc la această dată, iar restul cantității de aprovizionat se va face odată cu încheierea contractelor de achiziție de către C.N.A.I.R. S.A.
Cât privește nisipul folosit pe timp de iarnă pentru combaterea poleiului, pe stoc există momentan 7 tone.
Montarea semnalizării specifice de iarnă este în curs de finalizare pe toate sectoarele de drumuri naţionale și autostrăzi de pe raza județului Arad.
De asemenea, „până la data de 15 noiembrie se va definitiva punerea în ordine a bazelor şi punctelor de sprijin prin verificarea instalaţiilor electrice, sanitare, termice, montarea indicatoarelor pentru semnalizarea rutieră pe timpul iernii, precum şi aprovizionarea cu material lemnos. Pentru menţinerea viabilităţii drumurilor naţionale în stare bună, se vor repara degradările apărute la partea carosabilă, termenul de finalizare fiind finele lunii în curs.
Cantități în iarna precedentă
SDN Arad menționează că în timpul iernii 2020 – 2021 s-au consumat 13 tone de nisip, 3.165,34 tone de sare și 62,95 tone de clorură de calciu, pentru combaterea poleiului şi a zăpezii pe drumurile naţionale administrate, menţinându-le într-o stare de viabilitate bună.
Trimite articolul
XNu vreau sa fiu gica contra, dar cu stocurile de anul trecut ce s-a intamplat? Ca nu tin minte sa fi fost folosite si nici nu cred ca au termen de expirare.