Potrivit Bihon.ro, drumul expres (DX) Arad – Oradea va avea o conexiune cu autostrada M44 din Ungaria.
Joncțiunea între cele două șosele se va face în zona localității Salonta, potrivit președintelui Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan.
„Între drumul expres Oradea – Arad și M44 va exista o conexiune la profil de drum expres. Acest drum nou care urmează să fie realizat de ambele guverne are aproximativ 50 de kiometri, dintre care 43 de kilometri sunt pe teritoriul Ungariei”, a declarat Ilie Bolojan, în cadrul unei conferințe de presă.
Pe teritoriul țării noastre conexiunea dintre DX Oradea – Arad și autostrada maghiară se va face în zona localității Salonta, mai exact după trecerea de cale ferată de la ieșirea din Salonta, înspre Ciumeghiu și va avea o lungime de 7 kilometri de șosea. Potrivit sursei citate, drumul va lega orașele Salonta și Békéscsaba (Ungaria), prin nordul localității Méhkerék. Porțiunea din șosea de pe teritoriul României va fi cuprinsă în proiectul drumului expres Oradea – Arad, gestionat de Consiliile Județene Bihor și Arad și Primăriile Municipiilor Oradea și Arad, în parteneriat cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
„În perioada următoare se vor face studiile geotehnice și pe această nouă porțiune de drum, urmând să fie cuprinse în proiectul tehnic, care va fi predat la finalul acestui an. Pe partea română va fi amenajat și un punct de terecere a frontierei. Consiliul Județean Bihor a comandat proiectantului adaptarea proiectului după această decizie. Conform estimărilor, tronsonul de pe partea română ar putea fi executat până la începutul anului 2027, iar cel de pe partea maghiară ulterior acestei date”, a precizat Ilie Bolojan.
Noul punct de trecere a frontierei ar urma să fie realizat în zona orașului Salonta, după modelul PTF Borș 2, de pe Autostrada 3.
Noul proiect de infrastructură a fost aprobat la reuniunea bilaterală româno – ungară în domeniul transporturilor, desfășurată în Ungaria săptămâna trecută, în data de 26 mai. Delegația română care a participat la întâlnirea bilaterală din 26 mai a fost condusă de bihoreanul Adrian Foghiș, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
Stadiul drumului expres
Potrivit președintelui CJ Bihor, proiectul tehnic pentru DX Oradea – Arad este realizat în proporție de 40%. S-au realizat descărcările arheologice și măsurătorile topografice, iar studiile geotehnice sunt realizate în proporție de peste 80%.
„Au fost finalizate toate studiile geo de pe teritoriul județului Arad, iar acum se lucrează în Bihor, între Gepiu și Salonta. Ne propunem ca la sfârșitul lunii august să avem studiul de fezabilitate finalizat, iar în luna decembrie, așa cum este prevăzut în contract, să ni se predea proiectul tehnic. Termenul de finalizare a studiului de fezabilitate a fost prelungit cu aproximativ 2 luni, din cauza a cinci noi conexiuni de pe traseu, inclusiv cea care leagă Salonta de Ungaria. Sperăm ca la finalul anului 2026, început de 2027, să se poată circula pe noul drum. Drumul expres va avea patru benzi, cu o lățime de 21 de metri”, a precizat Ilie Bolojan.
Sursa citată a declarat că pentru execuție, șoseaua va fi împărțită în 3 sau 4 sectoare, care vor fi licitate separat pentru a „limita riscul de a avea probleme cu un constructor”. „Dorim să existe mai mulți constructori care atacă lucrările deodată”, a explicat Bolojan.
Drum expres de 119 kilometri
Drumul expres (DX) Oradea – Arad va avea o lungime de 119 kilometri, cu două benzi de circulație pe sens. Vor fi construite 75 de pasaje supraterane și poduri peste cursuri de apă și intersecții cu alte drumuri. În județul Bihor sunt propuse patru noduri rutiere, alte patru fiind în județul Arad. Viteza de proiectare a fost stabilită la 140 de kilometri pe oră.
„Drumul pleacă din legătura dintre Centura Oradea și Autostrada Transilvania. Primul nod rutier este la aproximativ 8 kilometri de Oradea, la intersecția dintre drumul comunal care asigură accesul în localitatea Livada, comuna Nojorid. Următorul nod rutier este la intersecția dintre DX și Drumul Național 19, în zona localităților Cefa și Gepiu. Al treilea nod rutier este în zona Municipiului Salonta, la intersecția cu drumul județean care leagă Salonta de Tinca și Beiuș, iar al patrulea nod este la limita cu județul Arad, în zona comunelor Avram Iancu și Zerind”, a explicat președintele CJ Bihor, în cadrul unei conferințe organizată anul trecut.
Valoarea estimată a proiectului este de 1,38 miliarde de euro, iar perioada de execuție este de 36 de luni. Finanțarea este asigurată prin Programul Operaţional Regional.
Trimite articolul
XM44 este Drum Expres nu autostradă, cu limita de 110 km/h.
Este greu.
Daca acest drum expres de legatura intre drumul expres Oradea – Arad și autostrada M44 are pe teritoriul Ro doar 7 km (restul de 43 km fiind pe teritoriulUngariei) presupun ca va fi gata cu destul de mult timp inainte de realizarea drumului expres Oradea – Arad
In care secol?
Normal ar fi fost ca drumul ungurilor sa se intalneasca cu un drum foarte lat(pe 4benzi) din CERNAUTI,CHISINEU,IASI, ,MM,SM,BH,AR,TM,…..CT!!! DA,ASA,DA!!!! DIN PACATE,NU e BANI!!! Se risipeste/fura mult,mult,foarte mult!!!!!
Ungurii or sa termine cei 43 km, iar noi nu terminam cei 7 ramasi.. Drum expres? Secolul asta nu cred, dureaza ani pana se inteleg la spagi, care cat da, cui dam lucrarea, dupa aceea alte taraganari etc. Ca la noi.
-
Si daca se termina stimate coco atunci cand preconizeaza Bolojan, ce te faci? Facem o liniuta impreuna pe Arad-Oradea? PLatesti combustibilul? In alta ordine de idei stimati toasi comunisti nostalgici si neincrezatori (asa ati fost si cu Arad-Siria si este aproape gata) daca nu era domnul Bolojan (de aceea a si candidat la sefia CJ Bihor) aceast drum expres A11 (si am raspuns si lui Gelu) care face conexiunea intre A1 (nodul A1/A11 ESTE FACUT LA aRAD DIN 2012) ZACEA IN SERTARELE cnair si astazi (cu tot cu pesedeii vostrii la conducere). Pa toasi!!!!!!!
ce legatura are drumul asta cu Aradul