ARAD. Părea a fi un proiect de hotărâre de rutină, prin care se modifică un document, dar s-a ajuns la discuţii dintre cele mai fierbinţi: drumul expres Arad-Oradea ar putea să „îngroape” oraşul Chişineu Criş, din punct de vedere economic? Discuţia a fost dusă, pe de o parte, de preşedintele Consiliului Judeţean, Iustin Cionca, şi pe de altă parte de consilierul judeţean Petru Moţ.
„Am avut deja o discuţie tehnică referitoare la drumul expres Arad-Oradea şi ne-am pus de acord să votăm acest act adiţional. Documentul face referire la realizarea unei legături între drumul expres şi autostrada M 44, din Ungaria, plecând din zona oraşului Salonta, din judeţul Bihor. Ilie Bolojan, cel care a fost mandatat de toţi partenerii să se ocupe de acest proiect, ne-a rugat să adoptăm cât mai repede actul adiţional. Această modificare nu aduce nicio cheltuială în plus pentru judeţul Arad”, a spus Cionca.
În discuţie a intrat, însă, consilierul judeţean Petru Moţ, care a spus că „Aradul nu ar trebui să fie un judeţ de mâna a doua în acest parteneriat şi să se mulţumească numai cu câţiva kilometri de drum nou”.
Ulterior, Moţ a detaliat:
„Voi vota acest proiect de hotărâre, dar vreau să semnalez un aspect. Nu vreau ca Aradul să fie considerat un judeţ de mâna a doua doar pentru că Bihorul are nevoie de noi în acest parteneriat şi, cu această ocazie, ne mulţumim şi noi cu o bucată de drum. Concret, este foarte bine că se face o legătură între Salonta şi autostrada maghiară, dar ce ne facem cu oraşul Chişineu Criş? Aradul este legat la autostradă, Salonta va fi legată, Oradea este legată, iar Chişineu Criş rămâne cumva izolat. Cu toate că în zona respectivă există foarte mulţi investitori, foarte multe firme, altele noi nu vor mai veni. Chiar mai mult, unele fabrici ar putea să se mute spre Salonta, pentru a fi cât mai aproape de autostradă. Drept urmare, propun ca noi, Consiliul Judeţean Arad, în colaborare cu autorităţile maghiare, să gândim o legătură Chişineu Criş-autostradă maghiară. Să fie şi oraşul din judeţul nostru pe picior de egalitate cu Salonta. Altfel, din punct de vedere economic, sigur vom pierde”.
Iustin Cionca a spus că deja o astfel de soluţie a fost încercată, cu ani în urmă, dar partea maghiară, respectiv reprezentanţii judeţului Bekes, au refuzat o astfel de investiţie.
„Am iniţiat întâlniri cu partea maghiară care au vizat exact acest aspect. Totuşi, în final, ei au decis alt traseu. Cu toate acestea, eu zic că nu trebuie să ne îngrijorăm. Dacă oraşul Chişineu Criş a reuşit să se dezvolte cum a făcut-o până acum, dezvoltarea va continua şi pe mai departe. Mai ales că în zonă a fost gândită o descărcare de pe drumul expres Arad-Oradea. Noi îi spunem drum expres, dar va fi ca o autostradă. Aşadar, investitorii vor fi legaţi direct de autostrada Arad-Oradea, cu posibilitatea de circulaţie spre Nădlac sau spre Salonta. Revin, am încercat deja varianta unei legături între Criş şi autostrada maghiară, cu punct de frontieră gândit de noi la Pilu, dar vecinii nu au agreat această idee”, a spus preşedintele CJA.
Şi agricultorii
O altă posibilă problemă ridicată de consilierul judeţean Petru Moţ s-a referit la situaţia agricultorilor din zonele prin care va trece viitoarea şosea.
„Să nu ne trezim cum a fost la Nădlac, acolo unde agricultorii trebuiau să facă ocoale de zeci de kilometri pentru a ajunge la terenurile lor, după ce autostrada le-a <tăiat> parcelele de pământ”, a spus Moţ.
„Am avut deja întâlniri cu toţi primarii din localităţile prin care va trece drumul expres. V-am solicitat şi vouă, consilierilor judeţeni, să veniţi cu propuneri, dacă aveţi. Acum, oricum nu se mai poate face nimic. Traseul a fost deja stabilit, studiul de fezabilitate a fost încheiat, inclusiv descărcarea arheologică a fost finalizată, iar acum se lucrează la proiectul tehnic. Pe de altă parte, orice investiţie majoră, de asemenea amploare, vine cu nemulţumiri dintr-o parte sau din alta. Era clar că viitoarea şosea va trece pe terenurile oamenilor, aceştia vor fi despăgubiţi de stat”, a răspuns Iustin Cionca.
Importanţă transfrontalieră
Despre hotărârea adoptată joi de către CJA, care prevede realizarea unui drum de legătură între Salonta şi autostrada M 44 din Ungaria, a vorbit şi vicepreşedintele CJA, Răzvan Cadar.
„Prin acest act adițional, am inclus proiectarea și execuția unui drum de legătură între drumul expres Arad-Oradea și Autostrada M 44 din Ungaria. Astfel, acest drum va mai avea o legătură cu rețeaua de autostrăzi europeană, în preajma municipiului Salonta, după cele două <deschideri> la autostrăzile Arad-Nădlac și Autostrada Transilvania. După finalizarea drumului expres, regiunea Arad-Bihor va avea cea mai importantă și mai modernă rețea rutieră din România”, a spus acesta.
Fără finanţare
Cu toate că, până acum, s-a vorbit mult şi s-au cheltuit deja sume importante de bani pe documentaţiile aferente viitorului drum expres Arad-Oradea, nici la această oră nu a fost identificată sursa de finanţare a lucrării, care, între timp, datorită exploziei preţurilor, a ajuns să fie evaluată la aproximativ două miliarde de euro. Totuşi, autorităţile par încrezătoare şi continuă să bată monedă pe viitorul drum în regim de autostradă care va lega cele două reşedinţe de judeţ, respectiv Arad şi Oradea.
Trimite articolul
XCretinii satului, orice drum nou este o sansa de dezvoltare, prin acest drum expres Chisineu Cris va fi mai aproape de autostrada. Lipsa infrastructurii ne izoleaza, nu drumul expres, iar daca va temeti asa mult, ce va opreste sa prelungiti centura Aradului pana la Chisineu Cris-Varsand?
Dar pentru o centura in 2+2 benzi pentru Arad cand va veti zbate in acest fel?
-
Nu ii duce mintea pe nici unu… doar vorbe stiu sa spuna si sa laude in sus si jos… fapte mai putin , in timpul alegerilor de obicei se vede ceva miscari si atat, jalnic!
cum sa omori ceva ce nu a fost niciodata viu? cand esti redus, esti redus… faptul ca iti faci infrastructura nu e bine… ca omori pe naiba… in loc sa gasesti o solutie sa faci o legatura cu acel drum express, mai bine gasesti nod in papura, nu? tot timpul am zis ca e mai usor sa faci ceva negativ decat ceva pozitiv. Clasic la noi…
Aberatii. Probabil în 2050 când alții se vor muta pe luna.
Foarte bine a lunctat dl Mot. Era ideal pentru orașul Chisineu Cris o legatura spre autostrada cu Ungaria, similar cu ce se va întâmpla în Salonta. Firmele mari pun accent pe fiecare km economisit, pentru ca inseamna reducerea costurilor de transport, iar acest lucru avantajează Salonta(bh) vs Chisineu Criș(ar). Din păcate, în jud. Arad nu il avem pe dl Bolojan la conducerea CJ ca să poată găsi soluții la probleme, și sa gândească în avans avantaje pentru județul nostru. Dava ar face măcar 40% din proiectele lui Bolojan, jud Arad ar inflori economic.
Atât duce capu pe oricine de la PSD, sa pună frână la dezvoltare
M 44 este un drum expres(semiautostrada-autout) fara banda de siguranta,iar zona mediana are parapet despartitor simplu,fara zona verde.
Cine a circulat pe M44 a vazut indicatoarele de limitare la 110 pentru Pkw si 70 pentru Lkw.