Pornind de la ideea că polifonia e o invenție și o marcă distinctivă europeană, Andrei Vieru a pregătit publicului arădean un program cu Schubert, Bach și Mozart cu care l-a purtat într-o excursie în muzica occidentală, muzica rafinată a Europei. Recitalul de pian a fost o introducere mai mult decât potrivită pentru teza ce urma a fi expusă apoi de Patapievici, o pledoarie pentru fericire și paradis, în care accentuează chiar importanța artelor în viața noastră. El susține că muzica, pictura, poezia, artele în general, sunt urme ale paradisului în lume și instrumente care ne declanșează simțurile paradisiace. Paradisul poate fi peste tot, îl găsim acolo unde descoperim în noi o inexplicabilă stare de fericire. Ceea ce simțim ca fericire este percepția pe care simțurile paradisiace redeșteptate în noi de către puterea artei o fac cu putință.
„Motivul pentru care arta este atât de prețioasă petru noi, motivul pentru care arta va fi făcută de oameni până vor dispărea, până la sfâșitul timpurilor omul va produce artă și va fi impresionat de ea, pentru că este instrumentul prin care noi încă mai putem fi fericiți, iar fericirea înseamnă un singur lucru: înseamnă reactualizarea prin simțurile noastre a paradisului”, încheie H.-R. Patapievici.
Festivalul de științe umaniste s-a desfășurat la Arad între 3 și 7 aprilie 2019, sub prestigioasa titulatură „Conferințele Dilema veche”, fiind finanțat de Primăria Municipiului Arad prin Centrul Municipal de Cultură Arad și organizat în parteneriat cu GMMC și revista Dilema veche. Evenimentele culturale s-au desfășurat în Sala Regele Ferdinand a Primariai Arad și în Filarmonica de Stat Arad, iar intrarea a fost liberă. Programul din acest an i-a adus în fața arădenilor pe Daniel Funeriu, Augustin Ioan, Theodor Paleologu, Sever Voinescu, Mircea Vasilescu, Teodor Baconschi și Horia Roman Patapievici care au susținut conferințe pe tema generală „Europa versus”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!