Ce înseamnă pedagogia Montessori şi de ce o grădiniţă cu un astfel de profil în Arad?
Vanda Stan. Am optat pentru pedagogia Montessori pentru că predau de mulţi ani în învăţământul tradiţional, căruia îi cunosc şi punctele forte, dar şi carenţele, pe care ni le reproşează toţi partenerii sociali, români şi străini, elevi, angajatori, părinţi, acum, de când suntem parte a Uniunii Europene, mai mult ca oricând. La „vremuri noi” e nevoie de o abordare nouă a actului educaţional, elevii trebuiesc „înarmaţi” cu un alt set de abilităţi, competenţe, care să îi ajute să se încadreze pe piaţa forţei de muncă a secolului 21. Tradiţia constituie fundamentul, baza pe care trebuiesc grefate metode noi care să formeze „elevul autonom” capabil să performeze la cote maxime în conjunctura economico-socială actuală.
Cum se asigură calitatea actului educaţional în grădiniţa Vanda Montessori ?
Vanda Stan. Prin activităţile zilnice în cele şase arii Montessori (limbă şi comunicare, matematică, educaţie cosmică, deprinderi de viaţă practică, dezvoltare senzorială) cu un accentuat caracter practic, ce dau senzaţia copilului că „se joacă”, îi incită curiozitatea ştiinţifică, îi dezvoltă competenţele lingvistice, simţul estetic, antreprenorial, abilităţile artistice, îl învaţă să ia atitudine, corect, fără teama că va fi penalizat pentru că a avut o părere personală.
Serbările pregătite luni de zile mecanic, cu un număr fix de cântece şi poezii sunt înlocuite în sistemul Montessori de „serbări zilnice” ale spiritului liber, ale minţii iscoditoare.
Copiii de 4-5 ani povestesc despre faraoni şi Nil, despre capitalele europene pe care le vizitează imaginar în workshopuri trans-disciplinare, fac intuitiv binomul şi trinomul, cultivă flori sau legume şi studiază comportamentul animalelor din mini-fermă, se joacă, pictează, inoată în curţile interioare ale grădiniţei, fac teme, toate, gradual, în limba engleză şi nu se plânge decât…la plecarea acasă.
Cum privesc părinţii această alternativă educaţională ?
Vanda Stan. Părinţii simt instinctiv, ştiind cât de greu se adaptează chiar dânşii la ritmul şi cerinţele acestor vremuri, că e nevoie de altceva pentru copii, de alte cunoştinţe, că nu nenumăratele materii pur teoretice vor asigura pâinea copiilor, iar cerinţele pieţei forţei de muncă sunt acerbe. Nimeni mai bine ca un părinte nu poate simţi ceea ce e bun pentru copilul său, şi eu nu pot face mai mult decât să îi poftesc să vină, să vadă, să judece iar apoi să decidă în cunoştinţă de cauză dacă ceea ce oferim noi este bun sau nu pentru copilul dânşilor. Site-ul institutiei www.vanda-montessori.roprobabil ca ar fi un bun început pentru fiecare părinte.
La ora aceasta o educaţie privată constituie un lux la care puţini părinţi îndrăznesc să gândească, însă ştiu şi aceea că bunicii şi străbunicii noştri vindeau o bucată de pământ ca să asigure copilului lor o educaţie conforma cu cerintele vremii, la preţuri realmente decente. Mirajul educaţiei gratuite dar mult depăşite, nesupusă ajustărilor impuse de vremurile noastre, ne va costa scump şi ne va întârzia în dorinţa de a ne integra copiii în rândul categoriei corect etichetate drept „cetăţeni planetari”.
„Părinţii au datoria să aleagă ceea ce este mai bun pentru copii”
JA -V.F.
Citiți principiile noastre de moderare aici!