Olimpiada reprezintă una dintre activităţile specifice pregătirii elevilor pentru înalta performanţă.
În acest moment, olimpiadele sunt singurele modalităţi de a cunoaşte, la nivel naţional, elevii talentaţi, superdotaţi, la anumite discipline şcolare. Se spune adesea că toţi cei care participă la o fază pe ţară sunt câştigători. Ce recunoaştere au elevii care ajung la această performanţă ?
Rusu: Miza acestor olimpiade este descoperirea, stimularea şi şlefuirea elevilor capabili de performanţă, prin valorificarea maximă şi dirijată a potenţialului de creaţie, inventivitate, descoperire.
Petrache: Câştigul elevilor – imaginea lor de elevi olimpici se conturează mult mai bine. Sunt beneficiarii unor programe de tip bursă (cei care obţin premii), tabere de pregătire, sunt admişi la facultăţi din România, fără examen.
În timp, predarea limbii şi literaturii române a cunoscut mai multe variante. Unele au fost acuzate că pun accentual pe memorare, altele că îndepărtează elevul de o lectură sistematică. Prin subiectele propuse, ce criterii de evaluare au fost prioritare?
Rusu: Olimpiadele reprezintă una dintre activităţile specifice pregătirii elevilor pentru performanţă. Aceştia pot participa şi la alte concursuri locale, regionale, naţionale şi internaţionale într-un domeniu, sau interdisciplinare. Prin denumirea pe care o poartă, olimpiada are strălucirea maximă, amplificată şi de tradiţia de a reuni cele mai luminate spirite ale domeniului. Subiectele au oferit elevilor şansa de a fi ei înşişi, liberi, în spaţiul limbii, comunicării şi literaturii române.
Petrache: Creativitate şi spirit critic, pe fundalul unei bune capacităţi de analiză şi sinteză şi, bineînţeles, cunoaşterea de fenomene şi concepte (din sfera literară şi nu numai). Eliminarea şabloanelor, a constrângerilor.
În olimpiada arădeană apare pentru prima dată proba la oral individual. Care au fost motivele propunerii acestui test ?
Petrache: Din existenţa noastră, timpul cel mai lung îl acordăm comunicării orale. Prin urmare, este firesc faptul ca la olimpiada naţională de limbă, comunicare şi literatură română, cei mai buni elevi din ţară să demonstreze nivelul de excelenţă al comunicării orale. Evaluarea şi, implicit, promovarea competenţei de comunicare a elevilor au constituit motivele apariţiei acestei probe.
Rusu: Proba orală deplasează accentul pe aspectul pragmatic al comunicării. Este extrem de important ca acest fapt să fie evidenţiat şi prin olimpiadă.
Ce mesaj aţi avea pentru iubitorii de limbă şi literatură romană dar mai ales pentru elevii ajunşi în această fază a competiţiei?
Petrache: Limba şi literatura română reprezintă, pentru noi toţi, un spaţiu şi, de ce nu, un timp infinit al modelării şi afirmării eului personal. Modelele literare, pozitive sau negative, sunt acelea care compun şi recompun, la diferite vârste, profilul individului.
Rusu: Orice olimpic este un potenţial scriitor, poet, critic literar, jurnalist, lider de opinie, personalitate creatoare a generaţiei sale.
Cum apreciaţi Aradul ca gazdă a fazei naţionale a Olimpiadei de limbă, comunicare şi literatură română „George Călinescu”?
Petrache: O gazdă excelentă într-o iarnă capricioasă.
Rusu: La Arad, am descoperit nişte colegi minunaţi, dascăli de vocaţie, pentru care excelenţa înseamnă rafinament, distincţie şi căldură sufletească. Ne-au construit un timp al memoriei în care Aradul îşi va avea un loc privilegiat.
V.F.
Citiți principiile noastre de moderare aici!