ARAD. Încă din toamna anului trecut, un reprezentant al ADI Deşeuri a fost chemat în plenul Consiliului Local Municipal pentru a prezenta situaţia la zi a licitaţiei privind colectarea deşeurilor în Arad. O licitaţie în curs, blocată de mai multe contestaţii. O situaţie care a făcut imposibilă desemnarea unui operator care să ridice gunoaiele din Arad după data de 23 aprilie 2023, când expiră contractul în vigoare cu Retim. Deşi s-a sperat până în ultima clipă în deblocarea procedurii, acest lucru nu s-a întâmplat până la sfârşitul anului 2022. Luând în calcul această posibilitate, ADI SIGD Arad a început să facă demersuri paralele pentru negociere, ca procedură alternativă, pentru a nu rămâne fără operator.
Hotărâre CLM
În situaţia dată, s-a impus adoptarea unei hotărâri CLM prin care ADI Deşeuri să fie mandatată să negocieze un nou contract sau o prelungire de contract. Acest lucru s-a întâmplat în ultima şedinţă extraordinară de anul trecut, când aleşii locali au adoptat o hotărâre „privind aprobarea Actului Adițional Nr. 2 la Acordul – Document de poziție privind modul de implementare a Proiectului <Sistem Integrat de Gestionare a Deșeurilor Județul Arad>”.
Potrivit municipalităţii, aceasta este o etapă preliminară respectării cadrului legislativ prevăzut de OUG 133/2022: „În fapt, prevederile art. 10 alin. (1) din Acordul – Document de poziție privind modul de implementare a Proiectului <Sistem Integrat de Gestionare a Deșeurilor Județul Arad> prevăd includerea UAT Municipiul Arad în categoria Autorităților Contractante, în vederea asigurării încheierii contractelor de delegare a gestiunii privind activitățile de exploatare și operare a Stației de Sortare Arad și a Depozitului ecologic conform din municipiul Arad.
Pe un an…
Ne oferă detalii Oana Ţolea, consilier juridic la ADI Deşeuri:
„Adunarea Generală a Acţionarilor ADI SIGD Arad – ceea ce înseamnă 25 de localităţi – a hotărât cândva, în decembrie, că se va vota pentru negocierea fără publicarea unui anunţ prealabil pentru o perioadă de un an de zile, ca modalitate a plăţii tarif, nu taxă – deci la fel ca şi contractul anterior, doar că pe negociere – pentru că licitaţia e supusă contestării. Şi nu putem să riscăm să intre Aradul în urgenţă doar pentru că nişte potenţiali ofertanţi uzează de nişte drepturi legale, până la urmă, pentru că e dreptul lor să formuleze contestaţii, organele statului să le analizeze, instanţele de judecată la fel…
S-a votat pe o perioadă de un an pentru că pe contractul viitor, pe licitaţie, avem trei luni de zile plus două posibilitate de prelungire numai perioada de mobilizare în care trebuie încheiate noile contracte cu utilizatorii, de la început, că mergem pe contract de opt ani de zile. Şi e vorba de 80.000 de contracte pe utilizatori casnici şi peste 9.000 de contracte pe utilizatorii non-casnici, ceea ce nu-i puţin, plus că trebuie să-şi pună la punct toată activitatea astfel încât, după trecerea perioadei de mobilizare, să poată să vină să ridice gunoiul din faţa casei” – spune Oana Ţolea.
Care e riscul?
Teoretic, hotărârea CLM adoptată pe 28 decembrie rezolvă orice posibilă problemă ce ar putea apărea în colectarea deşeurilor în municipiul Arad. Totul e să existe doritori care să participe la procedura de negociere, să depună oferte. Dacă nu… care e riscul? „Urgenţa, logic” – spune reprezentanta ADI Deşeuri, făcându-ne să ne amintim de imaginile dezolante de acum patru ani, când gunoaiele au rămas zile în şir în stradă, sufocând oraşul. Dar Oana Ţolea ne scoate din acest coşmar, precizând următoarele:
„OUG 133 prevede că şi în perioada de urgenţă – deci, să zicem că nu se prezintă nimeni la negociere – tot ADI SIGD va organiza procedură de negociere, dar de data asta pe taxă; deci nu va mai fi varianta de tarif, ci va fi pe taxă şi taxa va fi la Primărie. Dar acesta e cel mai puţin probabil scenariu: 0,00000001%.”
Mai trebuie precizat că dacă se ajunge la taxă ca modalitate de plată, aceasta va scoate mai mulţi bani din buzunarele arădenilor pentru ridicarea deşeurilor.
Trimite articolul
XDraga administratiei Arad
Voi sunteti oglinda orasului si lipsa voastra de interes si actiune asupra problemei , sunt respnsabilitatea voastra.
Aici voi sunteti responsabili sa va asigurati ca sunt metode de colectare bune , aia include moloz si coletare selectiva.
Dupa ce ati pus la dispozitie metodele in sume rezonabile si proceduri simple de urmat, atunci aveti dreptul sa dati amenzi.
Pe noi ca si client final nu ne intereseaza cum gasiti solutia. De aia sunteti angajati si aveti salariile pe care le aveti.
Asteptam cu drag sa aruncam in fata primariei gunoiul daca nu gasiti solutii.
Pana nu stati in putoarea greselilor voastre , nu pareti sa intelegeti care sunt problemele.
Daca la aprox 50 KM de noi un alt oras este capabil de sisteme si solutii, sunteti si voi.