Ce este un premiu I ABSOLUT, ca acel pe care l-ai câştigat, recent, la Craiova, la Olimpiada Naţională de Limba Engleză?
Tudor Rusan: Un premiu obţinut cu greu şi care îţi aduce marea satisfacţie de a fi reuşit să fii cel mai bun la cea mai „aglomerată” olimpiadă, unde toţi participanţii au un nivel de cunoaştere a limbii engleze extrem de ridicat şi cunoştinte serioase de cultură şi civilizaţie britanică şi americană. Un premiu absolut este un premiu dat unui singur candidat pe ţară, la fiecare nivel de vârstă, spre deosebire de ştiinţele exacte unde toţi candidaţii care au obţinut rezultatul exact iau acelaşi premiu. Acesta este motivul care mă face cel mai mândru de realizarea mea, faptul că o comisie naţională, cu un barem foarte strict, a decis că merit acest premiu I Absolut.
Ai mai participat la concursuri de limba engleză. Care a fost diferenţa între ele şi Olimpiada Naţională?
T.R.: Am mai participat la două concursuri, respectiv Shakespeare School Essay Competition şi Cangurul, unde am luat locul III, respectiv I. Sunt mândru şi de ele dar, categoric, gradul lor de dificultate este mult mai redus. La Olimpiada Naţională am avut trei probe desfăşurate în două zile: o probă scrisă (eseu şi gramatică, test grilă) şi proba de ascultare, respectiv vorbit liber cu comisia naţională. Premiul propriu-zis, în afara recunoaşterii oficiale cu premiul I, a constat dintr-o diplomă a Ministerului Educaţiei, cărţi de limba engleză, un examen Cambridge/IELTS gratuit oferit de reprezentantul Consiliului Britanic, bani şi un rucsac în care să le pot duce pe toate.
Câţi ani ai alocat studiului limbii engleze pentru a ajunge la acest rezultat?
T.R.: Engleza a fost pasiunea mea de mic, citesc foarte mult, vizionez filme, ascult muzică, toate au legatură cu limba engleză pe care în atâţia ani ajungi, dacă depui efort constant şi susţinut, să o vorbeşti foarte bine, de multe ori atât de bine încât englezii nativi nu cred că nu eşti de-al lor. La finele clasei a VIII-a am optat pentru o abordare şi mai serioasă şi mai sistematică a limbii engleze şi a fost, probabil, cea mai mare realizare a mea că, în urma examenului de admitere în liceu, am obţinut un loc în clasa cea mai râvnită, cu limba engleză bilingv. În continuare, d-na profesoară Vanda Stan, sutele de eseuri, bibliografie obligatorie, teste, dezbateri şi conversaţii libere şi un ritm foarte alert mi-au umplut aproape tot timpul. Dar nu mă pot plânge, fac ceea ce îmi place şi voi continua în acelaşi ritm intensiv.
Care îţi sunt planurile de viitor?
T.R.: Se apropie alte examene pe care doresc să le dau, în principiu voi da 1-2 examene internaţionale pe an iar pregătirea serioasă, modul academic de exprimare, stilul impecabil, lecturile variate mă vor ajuta să îmi ating visul până la finalizarea liceului. Pe termen scurt doresc să particip la ESU International (English Speaking Union) concurs de dezbateri libere, academice în limba engleză, pe tematici de interes global. Mi-am propus să reuşesc să ating performanţa unui fost elev al Colegiului Naţional ,,M. Nicoară” care a câştigat la Londra acest prestigios concurs devansând englezii şi americanii. Pe termen lung, îmi propun să termin cu brio o facultate, probabil de medicină, preferabil în străinătate, din cauza bazei materiale extraordinare pe care facultăţile de medicină o au, dar şi a informaţiei ştiintifice de ultimă oră la care aş avea acces nemijlocit. După finalizarea acesteia, toate opţiunile sunt deschise.
Tudor Rusan
Este la prima vedere un adolescent tipic, cu preocupari şi probleme specifice vârstei. Maturitatea pe care i-am descoperit-o, în urma acestui interviu, relevă faţa ascunsă, de multe ori nouă, a adolescentului cu preocupări variate, lecturi profunde şi planuri pragmatice de viitor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!