Se pare că ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, are planuri mari în ceea ce priveşte modernizarea liniei de cale feratăFrontieră-Curtici-Simeria. CFR organizează o licitaţie care vizează acest tronson, lucrare a cărei valoare atinge fabuloasa sumă de 1.177.184.177 de lei. Potrivit documentaţiei acestui proiect, va fi modernizată total linia ferată între frontieră-Curtici-Arad-kilometrul 614 (Cicir), pe o lungime totală de 41 de kilometri. După ce lucrarea va fi finalizată, trenurile vor putea circula pe acest segment cu viteze de până la 160 de kilometri pe oră, după cum spun reprezentanţii ministerului.
Pentru arădeni, poate cea mai importantă veste este modernizarea totală a Gării, atât în ceea ce priveşte liniile de tren, cât şi peroanele şi clădirea staţiei.
Oficialii de la Bucureşti sunt puşi pe fapte mari: conform proiectului tehnic al lucrării, tunelul pietonal existent în prezent va fi înlocuit cu o pasarelă cu o lungime de 58 de metri, care va fi folosită pentru distribuţia călătorilor către şi de la peroane. Această pasarelă va fi echipată cu scări rulante, scări fixe şi lifturi care duc spre peroane. Proiectul tehnic specifică faptul că aceste noi dotări vor trebui să asigure şi accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilităţi. Modernizarea gării a fost menţionată şi de primarul Gheorghe Falcă în primăvara anului 2009, însă era doar la stadiul de intenţie. Acum pare că va deveni realitate.
Pe lângă utilizările noii pasarele menţionate atât de Falcă, cât şi de reprezentanţii Ministerului Transporturilor (MT), se pare că în noua construcţie vor fi amenajate spaţii pentru magazine, pe o suprafaţă de aproximativ 1.000 de metri pătraţi, spaţii care, de asemenea, vor deservi călătorii care circulă spre şi dinspre Arad. Dar marea modernizare nu aduce veşti bune pentru toată lumea. Oficialii ministerului anunţă că două staţii de călători vor fi desfiinţate odată cu această lucrare. Staţia Cicir va fi desfiinţată cu totul, iar staţia Glogovăţ va fi redusă la şase linii, urmând să se renunţe complet la staţia de călători, rămânând în funcţiune doar terminalul pentru marfă.
Noutăţi pe calea ferată
Societatea care va câştiga această licitaţie va realiza o premieră în ceea ce priveşte calea ferată de pe teritoriul judeţuluiArad. Trei dintre staţiile care se află pe traseul acestei modernizări vor fi „căptuşite” cu panouri fonoabsorbante, menite să reducă la minimum zgomotul provocat de garniturile de tren. Lungimea totală a acestor panouri va fi de 2.250 de metri, urmând să acopere gălăgia produsă în staţiile Arad, Curtici şi Şofronea. O altă noutate o reprezintă căile de comunicaţii de pe raza segmentului de cale ferată, cât şi din gări. Pe lângă că întregul sistem de telecomunicaţii va fi modernizat în proporţie de sută la sută, va fi implementat şi un sistem de monitorizare video în toate cele trei staţii menţionate mai sus.
Criterii „aspre”
Reprezentanţii CFR au, însă, aşteptări mari de la societăţile care vor participa la această licitaţie. De exemplu, cifra de afaceri din ultimii ani trebuie să fie de cel puţin 400 de milioane de euro. În plus, societatea trebuie să semneze un angajament de susţinere economică, dacă va fi cazul. Companiile care doresc să se înscrie în cursă pot depune ofertele până în data de 12 ianuarie 2011, iar prima fază a licitaţiei va fi finalizată în 31 ianuarie 2011.
JA-A.G.
Citiți principiile noastre de moderare aici!