Domnule deputat, se spune că stăm bine cu fondurile europene dar dvs. aţi afirmat, în repetate rânduri, că Guvernul Ponta se laudă cu creşterea procentajului de absorbţie a fondurilor europene, când, de fapt, nu face decât să profite de pe urma unor proiecte ale PDL, ajunse acum la maturitate…
EUSEBIU PISTRU: Aşa este, numai că, pe lângă proiectele la care nu a avut altă soluţie decât să le ducă mai departe, sunt mult mai multe proiecte pe care pur şi simplu le sabotează, şi aici ma refer şi la cele două pasaje abandonate de pe centura Aradului şi la autostrada Arad-Pecica, care e finalizată în proporţie de 83%.
De ce se întamplă aceste lucruri în Arad?
EUSEBIU PISTRU: Dintr-un motiv simplu. În Arad nu există baroni locali şi nu există interes pentru Ponta şi ai lui. E un paradox, un echipaj cu peste 20 de piloţi şi un singur copilot. Sincer, este de compătimit, pentru că nu este uşor să faci pe placul tuturor baronilor partidului, iar dacă nu pricepi ce se întâmplă ajungi să achiţi singur toate notele de plată. Sper că nu voi intra în vizorul CNA dacă voi cita un vechi proverb, venit tocmai de la greci: măgarul cară toate poverile doar ca să fie în fruntea turmei.
Ce legătură are asta cu fondurile europene?
EUSEBIU PISTRU: Are. Doar pentru a satisface interesele baronilor locali, premierul se preface că nu ştie că România este pe cale să piardă un miliard de euro din fondurile europene pentru infrastructura de transport aferente programării 2007-2013 a UE. Nenumăratele solicitări ale PDL către premierul Ponta şi ministrul Şova, privind prezentarea de urgenţă a Masterplanului de Transport al României au rămas fără ecou. Premierul şi ministrul preferă să intoxice opinia publică cu tot felul de planuri fantasmagorice de autostrăzi. Dacă baronul local îi cere să spună că autostrada va trece pe la Cucuieţii din Deal, o spune, ca să obţină voturi. Că Uniunea Europeană refuză să dea banii pentru minciuni, nu mai contează. Tocmai din acest motiv, se încearcă să se mintă Comisia Europeană, spunând că are nevoie de amânări repetate, pentru a se consulta şi a dezbate masterplanul de transport. De fapt, nu face nicio consultare, nicio dezbatere, îl interesează doar să mintă populaţia, ca să primească voturi. Iar la urmă, când oamenii vor vedea că nimic din ce li s-a promis nu s-a realizat, va arunca vina pe Comisia Europeană, pe Uniunea Europeană. Se va spăla pe mâini, un fel de Pilat din Ponta. Iar de aici până la crearea unui curent antieuropean, nu este decât un pas. Acesta este motivul pentru care noi le solicităm premierului Ponta și ministrului Șova să prezinte integral MasterPlanul General de Transport. Nu cel fantasmagoric, ci cel realizat de experți internaţionali, singurul pentru care vor veni banii europeni. Ministerul Transporturilor a publicat cu puţin timp în urmă frânturi din ceea ce ar trebui să fie MasterPlanul General de Transport al României. Documentele nu sunt însă decât o mică parte din ceea ce ar trebui să fie o strategie de dezvoltare a infrastructurii de transport până în 2030. Astfel, avem un Raport asupra definirii problemelor, un raport asupra elaborării modelului de transport și două ghiduri pentru evaluarea proiectelor, dar și o listă de 530 de proiecte. Premierul ne informează că aceste 530 de proiecte vor intra în dezbatere publică pentru a decide apoi ce proiecte concrete trimitem la Bruxelles. Probabil dezbaterea va fi la sediul partidului din Kiseleff, în Bucureşti, cu baronii locali, altfel nu se explică de ce consultanții plătiți din banii noştri cu peste 2 milioane de euro nu au fost suficient de buni pentru a evalua și prioritiza proiectele de transport.
Şi ce rău în faptul că premierul vrea să ştie ce vrea populaţia?
EUSEBIU PISTRU: Nu e rău, ci catastrofal. Conform contractului semnat în aprilie 2012, trebuiau identificate şi prioritizate proiectele de investiții în transporturi pentru orizonturile de timp 2015, 2020 și 2030, precum și realizată o analiză economico-financiară privind implementarea acestor scenarii. Comisia Europeană ne-a transmis clar că fără acest MasterPlan care să stabilească prioritățile în funcție de nevoile de dezvoltare a ţării nu va fi acceptat la finanțare niciun proiect. Prim ministrul se preface că nu înţelege: este vorba despre dezvoltarea Uniunii Europene, cea căreia îi ceri bani. Bruxelles-ul nu vrea firimituri de MasterPlan, ci o strategie cu justificare economică a prioritizării proiectelor. În cadrul strategiei! Tot ce este în afara acestei strategii este lovit de nulitate! Ponta încearcă să se prevaleze de un principiu al democraţiei, consultarea publică. Fetişizarea acestei noţiuni a ajuns un fel de piatră de moară. Poţi să pretinzi că faci o consultare publică privind obligaţia Primăriei de a da casă tuturor boschetarilor şi scutire de impozit. Dintr-o mie de boschetari întrebaţi, nu cred că va fi unul care să spună „Nu”. Iar tu pretinzi că a fost o consultare publică. Voturile lor sunt asigurate, iar cu ele vei putea câştiga alegerile.
„Se va spăla pe mâini, un fel de Pilat din Ponta va fi”
CITESTE SI:
Eusebiu Pistru: “Capusa socialista se hraneste cu taxe si impozite …
Citiți principiile noastre de moderare aici!